Hej!
Jag räknar med att när jag går till pension vid 65 har jag fortfarande cirka 20 år kvar att njuta av min pension, så varför inte inte 100% aktier i premiepensionen också, tills jag är 75 i alla fall?
“Omräkningen av premiepensionen sker en gång om året och beror på hur stor värdeutveckling du har haft på ditt sparande under året. Om dina fonder, eller sparandet i den traditionella försäkringen, har stigit med 10 procent så kommer du att få mer utbetalt i premiepension. Om värdet istället har sjunkit under året så kommer din utbetalning att sjunka.”
Helt exakt vet jag inte hur de räknar, men hur som helst, tanken bakom är att om man minskar risken och ökar räntedelen får man något jämnare pension. Och i fall man har det knapert ekonomisk, som många pensionärer har, vill man nog ha en stadig inkomst utan några större svängningar. Men på andra sidan kan man förlora väldigt mycket av avkastningen och ränta-på-ränta effekten på 15-20 år, beroende på hur mycket man har hunnit samla i sin PPM.
I PPM är andelen aktier och räntor säkerligen noga räknade med tanke på den genomsnittliga pensionären, men personligen kommer jag att justera min PPM utifrån min allmänna hälsotillstånd och ekonomiska marginaler.
Jag har också varit på Morningstar och kollat bland annat på DNB Teknologi och Skandia Time Global och jämfört risker, avkastning, historik, innehåll och grafer med AP7, och dragit vissa egna slutsatser…
Men det är alltid bra att hålla i minnet att de som har valt fonder själv, istället för det passiva AP7 Såfa, har fått i snitt mycket sämre avkastning i PPM. Mycket. Sämre. Jag själv tror dock stenhårt, precis som de flesta, att jag är något bättre än genomsnittet.
Aktie-Ansvar Saxxum Aktiv verkar också intressant att ha som en liten “krockkudde”, med tanke på risk/avkastning och låg volatilitet. Kanske testa i mellanriskhinken i stället för någon högräntefond. Men jag avvaktar tills vidare och kollar först hur den ska klara sig under nästa lågkonjunktur eller en större dipp.
Det finns nog ingen absolut sanningen om vad som är den bästa strategin vad som gäller sparandet. Själv har jag lärt mig väldigt mycket av Jan, har utgått från hans grundidéer i mitt fondsparande. Med några mindre och ett par större justeringar. Och vad som gäller mitt aktiesparande, där har jag helt andra förebilder och inspirationskällor.
Man ska vara försiktig när man ger råd till andra. Och alltid vara lite skeptisk när man får goda råd ;-).