Finns det någon bättre fond än denna? Jag har (inspirerad av rikatillsammans) bytt ut alla mina fonder till AP7 Aktiefond för att ha till den dan jag går FIRE Avgiften är 0,05% vilket är bland den billigaste förvaltningsavgiften som går att hitta, särskilt när det också är en aktivt förvaltad fond. De senaste 5 åren har AP7 Aktiefond givit över 100% i avkastning och snittet på 10 år är 17%/år. Om jag läser och fattar rätt så har den endast gått ner med -3% 2022, vilket ju måste ses som en bedrift. Samt som det känns att sjunde AP-fonden aldrig kommer gå i konkurs, så det känns som låg risk på det viset också.
Det skulle vara intressant om Jan och Caroline bjöd in förvaltaren Richard Gröttheim till ett avsnitt på Youtube för att höra hur han tänker.
Aha! Det visste jag inte. Jag är 51 men kan nog köra aktiefonden till 60 känner jag. Men menar du att jag skulle tjäna på soffan fram till 55 om jag bytte?
AP7 är ett föredöme önskar att man hade kunnat investera i denna eller något liknande utanför pensionssystemet. Gillar att de har hävstång och så låg avgift
Ja helt rätt och håll dig bara till billiga global ,Sveriges,EM indexfonder och det kommer du inte ångra även privat. Ju mindre rena högrisk aktier i portföljen blir det mindre huvudvärk i vardagen . Även Lysa och Avanza Auto är utmärkt långsiktigt
Sorry Tomas! Jag menade min premiepension. Det är där jag avskaffat alla fonder jag “smart” hade valt och ersatt dem nu med AP7 Aktiefond, vilken iofs var en ganska stor del i min premiepension tidigare men nu är den 100%.
Mattias. Nu har jag ju inte efterforskat. Men jag tänkte att när vi privatsparar till pensionen att de pengarna hamnade i PPM. Och då skulle vi kunnat välja AP7 Aktiefond den vägen.