Fråga gällande placering av ITP1

Hejni, första inlägget här - kul!

Jag har under de två sista dagarna försökt sätta mig in i djungeln gällande pensionssparande och inser att det kan finnas pengar att göra i omplacering av Premie och Tjänste pensionen.

Gällande min ITP1 så har jag den per default i 2 trad Alecta, ska reka med SPP också gällande deras årliga avgift. Vilka har ni valt och varför?

Sen tänker jag att jag är intresserad att byta ut en trad mot en fond, där jag inte riktigt bestämt mig avseende att styra helt själv eller köra en entré lösning. Men jag tror jag börjar i ändan av att höra med er vilken av dessa bolag ni valt och varför:

Nordeas ser ju lockande ut med lägst avgift och bäst avkastning. Men är lite sugen på Swedbank då jag tycker deras olika fonder gett bra avkastning för mitt privata pensionssparande. Men finns säkert folk här som kan övertyga mig om annat.

Allt gott / Erik

Det skiljer sig inte jättemycket mellan valen inom ITP1. Låga avgifter osv. Inte fel att använda sin dagliga bank för enkelhet.

om jag förstod rätt funderar du på att omplacera din PPM med?
Det hade jag inte gjort då standardlösningen där är extremt bra AP5 sofa tror jag den heter men nån kommer rätta mig. Global idxfond med mkt låg anvgift och så automatisk justering mot mer ränta när man närmar sig pension. Kan vara bra lösning

Nästan :ok_hand:

Wes har rätt. AP7 SÅFA är det uppenbara valet.

1 gillning

enda argumentet mot AP/ Såfa tycker jag vore om man har andra tillgångar utanför pension som beteer sig som räntefonder (äger bostad som är värd mycket mer än pensionen är värd eller liknande) och vill att PPM skall vara 100% aktier även in i pensionen och man inte bryr sig om sekvensrisken