Fråga gällande placering av ITP1

Hejni, första inlägget här - kul!

Jag har under de två sista dagarna försökt sätta mig in i djungeln gällande pensionssparande och inser att det kan finnas pengar att göra i omplacering av Premie och Tjänste pensionen.

Gällande min ITP1 så har jag den per default i 2 trad Alecta, ska reka med SPP också gällande deras årliga avgift. Vilka har ni valt och varför?

Sen tänker jag att jag är intresserad att byta ut en trad mot en fond, där jag inte riktigt bestämt mig avseende att styra helt själv eller köra en entré lösning. Men jag tror jag börjar i ändan av att höra med er vilken av dessa bolag ni valt och varför:

Nordeas ser ju lockande ut med lägst avgift och bäst avkastning. Men är lite sugen på Swedbank då jag tycker deras olika fonder gett bra avkastning för mitt privata pensionssparande. Men finns säkert folk här som kan övertyga mig om annat.

Allt gott / Erik

1 gillning

Det skiljer sig inte jättemycket mellan valen inom ITP1. Låga avgifter osv. Inte fel att använda sin dagliga bank för enkelhet.

om jag förstod rätt funderar du på att omplacera din PPM med?
Det hade jag inte gjort då standardlösningen där är extremt bra AP5 sofa tror jag den heter men nån kommer rätta mig. Global idxfond med mkt låg anvgift och så automatisk justering mot mer ränta när man närmar sig pension. Kan vara bra lösning

Nästan :ok_hand:

Wes har rätt. AP7 SÅFA är det uppenbara valet.

1 gillning

enda argumentet mot AP/ Såfa tycker jag vore om man har andra tillgångar utanför pension som beteer sig som räntefonder (äger bostad som är värd mycket mer än pensionen är värd eller liknande) och vill att PPM skall vara 100% aktier även in i pensionen och man inte bryr sig om sekvensrisken

Tack för svar, kan bli Nordea av det skälet.

Yes leker med tanken, har allt i AP7 nu. 50 % av rotationen skulle vara av rent ideologiska skäl, AP Fonden har ju investerat i Northvolt/Stegra debaclet vilket jag inte tycker är ok, så vill rösta med fötterna. Men sen kan jag ju vid 55 eller 60 års ålder köpa in mig igen i AP7 när den börjar rotera in pengar mot räntefonder sucesivt.

AP7 Såfa är bara en matarfond som i lägre åldrar lägger allt i AP7 aktiefond och sedan vid högre ålder successivt styr över en del av innehavet till AP7 räntefond. Så vill man ligga kvar 100% i aktier är det bara att köra AP7 aktiefond istället.

1 gillning

AP7 är inte investerade i Northvolt/Stegra. Det är de andra AP-fonderna som är det.

AMF och Alecta är förövrigt också ute och vevar som riskkapitalister.

Sedärja, ingenstans kan man stoppa pengarna. Var ju kul att höra om detta med att AP7 inte var investerade. Har du källa på att de inte är det - har en kompis som sålde av alla sina andelar nämligen av det skälet, hade vart kul att visa honom hehe.

1 gillning

Tack, du som verkar insatt VikingJon. Vart har du placerat din premie resp tjänstepension om du har någon? Helt ok att inte berätta förstås hehe

Följer tråden!

Jag har också funderat på att ändra min tjänstepension (ITP1), men har inte riktigt förstått vad jag ska titta på när det kommer till fondförsäkringen? Det är en himla djungel tycker jag.

Det viktiga är att det är låg avgift (detta “garanteras” genom upphandling och bara de billigaste leverantörerna får vara med), och globalfond - som alla erbjuder.
Det skiljer sig inte jättemycket mellan de valen som finns tillgängliga inom ITP1 - det är svårt att välja fel.

Vill du läsa och lära dig mer finns det mycket diskussion, bra frågor och svar i denna tråd.

2 gillningar

Tack för hjälpen och länken till den tidigare tråden!

Jag har valt LF och struntat i entrélösningen som har en aktivt förvaltad Sverigefond och istället köpt 90% global och 10% tillväxtmarknad, båda billiga indexfonder.

När jag tittade på det efter förra ITP-upphandlingen kom jag fram till att det var den billigaste lösningen för att få det jag ville ha.

1 gillning

Skulle vilja ha mer än 100% aktier i mitt tjp. Finns det? Vill egentligen ha ap7 bara :man_shrugging: kör alecta och LF global och ser inget bättre

Inte inom ITP1 tyvärr