Hur placerar ni era tjänstepensioner?

Hur ser era tjänstepensioner ut?

Bytte nyligen från en generationsfond till detta:

Åsikter om generationsfonder?

(Jag är 26 år)

6 gillningar

Har själv ap7 på 20%

40% lf global

40% amf Nordamerika

ap7 i tjänstepension?

Nä fan det var premiepension

20% länsförsäkringar fastighetsfond. Hoppas den vänder

1 gillning

Kör 100% LF Global Index.

Är runt 30.

4 gillningar

nämn gärna hur gamla ni är på ett ungefär . Ofta taggar man ner risk när man närmar sig pension.

2 gillningar

Jag gjorde nyligen placering av min tjänstepension, och landade i globalfonder (LF global). Med det sagt så är jag under 40 och räknar med att det både kommer krascha och sedan hinna gå upp innan jag behöver pengarna.

Kan verkligen rekommendera avsnitten om pension (307 och 317), de var viktiga för mig att landa i besluten som passar mig.

1 gillning

100 % Robur Technology A

Har väl en 35 år kvar till pension.

5 gillningar

Har den valbara tjp hos SPP och har marknadsviktat 4 indexfonder (lägre avgift om jag gör den sj än att köpa storebrand global) så en japan, europa, nordamerika och emerging market. Spp viktar om automatiskt en gång om året. Jag kör den påtvingade diarrén (traditionell) i Alecta då deras avloppssparande iaf har mest riskbärande investeringar av alla skitförsäkringar enl itp 1 skräpavtalet.
Jag är ca 30 år.

2 gillningar

Jag visste inte att det årligen ombalanseras automatiskt när man valt egna fonder hos SPP.

Är det något de sagt/skrivit eller som du märkt själv?
Jag tycker mig bara hitta info om att deras entrélösning rebalanseras automatiskt.

1 gillning

AMF Generationsportfölj.

4 gillningar

Hej, jag märkte det när jag hade valt fonder själv, innan jag skulle godkänna mit val, att jag kunde väla om jag ville ha automatisk ombalansering.

3 gillningar

Swedbank robur access global
Swedbank robur globalfond I
Swedbank robur technology A

2 gillningar

Runt 40 år. Planerar och bara ha global och index runt 50-55. Men kör nog 100% aktier hela vägen

1 gillning

Guld. Gick också in nu och gjorde en litet enklare och billigare variant av entrelösningen och fick samma besked. Enda uppsidan med entrelösningen var ju den årliga obalanseringen!

3 gillningar

Jag har haft AMF traditionell väldigt länge men valde att byta till Länsförsäkringar och 100% LF Global Index i år efter förslag från RT. Är 50 år.

1 gillning

Har exakt samma upplägg som dig.
Förhandla du med LF om att få vissa % extra utöver summan du flytta över till dom?

1 gillning

Nej jag bara valde att flytta för att global indexfond har mer chans att gå upp mer än AMF traditionell.

1 gillning

För nya insättningar har jag nyligen bytt till följande:

• 80 % Swedbank Robur Technology A
  • 20 % Swedbank Robur Access Edge Global

Detta för att bättre positionera mig inför den kommande AI-revolutionen.

Huvuddelen av min tjänstepension är dock sedan tidigare placerad i en mix av traditionella försäkringar och fondförsäkringar. De senare är främst globalfonder, med vissa inslag av regionala fonder där jag särskilt kan nämna AMF Småbolag.

1 gillning

Min valbara del hamnar till 100% i LF global.
Sen är den större delen av min tjänstepension (KAP-KL) förmånsbestämd.

Jag är inget fan av generationsfonder. Vill inte dra ner på risk för mycket i slutet när man tjänar mest på att ha pengarna på börsen. Jag tänker att jag ser den förmånsbestämda delen som trygghet nog om börsen går åt fel håll.

2 gillningar