Vad ska jag välja för fonder i min Tjp?

Jag bytte arbetsgivare nyligen och även om vi saknar ITP så speglar vi motsvarande intbetalningar. Vi använder Nordnet och default-fonden var Nordnet Hållbar Pension med en relativt hög avgift på kring 0,8. Jag har bytt hälften av inbetalningarna till Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Men inser att jag borde byta bort Nordnet Hållbar Pension helt. Ska jag satsa allt på Spiltan Aktiefond Investmentbolag för tillfället eller borde jag sprida i någon eller några fler fonder? Tar tacksamt emot era tips! Det handlar om ganska mycket tjänstepension varje månad, ca 8630 kr.

Sätt allt i Länsförsäkringar Global indexnära. Idag den billigaste globalfonden.

3 gillningar

Spiltan är en mycket smal och nischad fond. Skulle aldrig lägga mer än max 5-10% i en sådan fond. Satsa istället på en billig och bred global indexfond. Förslagsvis Länsförsäkringar global indexnära eller Spp aktiefond global.

3 gillningar

Jag kör min TJP på Avanza enligt nedan. Är man på Nordnet så byter man väl med fördel ut Avanza-fonderna mot LFs diton.

60% Avanza Global
10% Avanza Emerging Markets
10% Handelsbanken gl småbolag
20% Plus Allabolag

Min Sverigeexponering går att diskutera men jag tror på Sverige. :slight_smile:

4 gillningar

Men Spiltan Aktiefond Investmentbolag har ju gått nästan dubbelt så bra som Länsförsäkringar Global indexnära och Spp aktiefond global senaste 5 åren? Förklara gärna lite mer. Ja, mitt användarnamn är ironi. :wink:

Nja…

Men visst, jämfört med en global indexfond så. Allt är ju relativt.

1 gillning

Amf aktiefond småbolag 209% mot 169% Spiltan aktiefond inv senaste 5år. Varför skulle man välja Spiltan inv istället före Amf aktiefond småbolag :joy::+1::tada:?

Nu är ju AMF-fonden en aktivt förvaltad fond som gått otroligt bra i den senaste femårsperioden, precis som de flesta småbolagsfonder som ju brukar överprestera mot index i uppgång men underprestera i bear-market.

Jag äger båda fonderna men investerar även i andra värdepapper som gått ännu bättre (och några som gått sämre…). Det betyder inte att jag skulle lägga 100% av min portfölj i något av innehaven.

Allt du behöver är 1-2 billiga globala indexfonder, t ex LF global indexnära och/eller SPP aktiefond global. Allt annat ger, i mitt tycke, för låg riskjusterad avkastning

2 gillningar

Det finns två faktorer här:

1. Man kan alltid öka avkastningen genom att ta högre risk. En fond med högre risk ökar oftast mer än en fond med lägre risk när börsen stiger, men det går också fortare utför i nerförsbackar. Eftersom börsen i allmänhet stiger mer än den sjunker kommer alltså fonden med högre risk totalt gå bättre än den stabilare fonden.
    Om man vill ha hög risk är det dock ännu bättre att belåna en bred stabil fond än att placera i en smal fond.
  2. En av de vanligaste fällorna när man funderar på var man skall placera sina pengar är det som kallas recensy bias. Det innebär att man antar att det som gått bra nyligen kommer att fortsätta gå bra. Det är långt ifrån säkert att det är så.
3 gillningar

Av ingen anledning förmodligen. Men däremot bör man ju enligt flera välja två andra fonder än någon av de två.

Tror också på Sverige. Men i dagsläget kanske inte lika mycket som andra marknader. Går ju dock att justera om mot Sverige framöver när vi börjar gå ännu bättre. :wink:

Tack för svar! Håller du med om ovanstående inlägg?:
“Allt du behöver är 1-2 billiga globala indexfonder, t ex LF global indexnära och/eller SPP aktiefond global. Allt annat ger, i mitt tycke, för låg riskjusterad avkastning”

1 gillning

Det stämmer.
Om man vill ha nånting annat bör det vara nånting annat än aktier eftersom aktier tenderar att röra sig åt samma håll samtidigt. Det kan t ex vara: guld, andra råvaror, fastighet, skog, långa räntor, korta räntor etc. Inget av dessa alternativ har en lika hög förväntad avkastning som aktier, men eftersom de till viss del utvecklas oberoende av aktier kommer de att minska risken i portföljen mer än de minskar avkastningen. Tid är en annan utjämnande faktor. Givet mycket lång tid bör allt eller nästan allt vara placerat i aktier.

1 gillning

Nu har jag bytt till Länsförsäkringar Global Indexnära. Tack!

7 gillningar

Ett bra val! Även det som småspararguiden rekommenderar :slight_smile:

1 gillning

@GSverre @MattiasA90 @ErikAndersson
I rådande läge, rekomenderar ni att jag ligger kvar med LF Global Indexnära? Ser att den inte går lika starkt som flera andra eller oxms senaste dagarna. Samtidigt har den tappat betydligt mindre än dessa senaste månaderna innan dess.

Eftersom jag personligen inte rekommenderar marknadstajmning och att man ska vara långsiktig i sitt sparande så tycker jag man ska vara kvar i sin globala indexfond alltid oavsett hur marknaden går. Det ger en bred och diversifierad portfölj. Har alltid basen och majoriteten i en global indexfond i aktiedelen själv i mina portföljer.

Jag håller med Mattias.
Om man försöker anpassa sig till rådande läge kommer man i allmänhet att agera för sent eftersom den enda kunskap man har om “rådande läge” är sådant som redan hänt. Det som har betydelse är ju vad som händer i framtiden. Om du inte har en tillförlitlig spåkula är det bättre att bestämma sig för en strategi och hålla sig till den oavsett vad som händer på kort sikt.

Vad säger ni, är det fortfarande värt att ligga kvar? Den har ju gått betydligt sämre än t.ex. den något dyrare Spiltan Globalfond Investmentbolag senaste månaderna.