Fonder till tjänstepensionen

Jag arbetar på nordea där min tjänstepension förvaltas under BTP1 avtalet- jag har fått ett urval av fonder men det är rätt begränsat. Är det rimligt att lägga all tjänstepension i SPP aktiefond global? Alternativ som finns är spiltan investmentbolag indexfond eller nordeas småbolagsfond som har gått över 300% senaste 10 åren med 0,5% i avgift (stängd fond förutom för pension) men frågan är hur den är på ännu längre sikt.

@Erik9 Vill du göra det enkelt så är det absolut rimligt, men lägg gärna en del i Spiltan-fonden om det är möjligt.

1 gillning

Håller med @Anonym, eller köra en variant t.ex.

• 70 % SPP Aktiefond Global
  • 20 % Spiltan Investmentbolag
  • 10 % Småbolag

Då kan man känna att man har plockat alla russinen ur kakan. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Tack för bra svar! Och jag kommer inte köpa nordeas egna fonder då flera har vansinniga avgifter och underpresterar mot index men just deras nordiska småbolagsfond har genererat 335 % på 10 år för 0,5% avgift - måste erkänna att det lockar men man vet ju inte vad som händer när dom förvaltarna slutar. Tack till jan & caroline som har lärt mig otroligt mycket inom privatekonomi- helt ovärderligt! Har snart plöjt alla era poddavsnitt! Blir så imponerad av hur noggranna och pålästa ni är och man märker hur mycket arbete ni lägger ner!

Nackdelen är om du stoppar bara 10% i den utmärkta småbolag fonden kommer det inte märkas så mycket på totalen i avk då du ändå har 90% av portföljen i något annat. Jan gillar mer små skvättar i % mer än mig men tur att vi tänker 98% lika annars. :handshake::hugs:. Då säger jag inte att den utmärkta småbolagsfonden kommer prestera så bra i framtiden. Själv är jag nöjd med 100% Global indexfond. Men Jan gör utmärkt jobb och hans portföljer är minst lika bra.

Håller med @Jakke, jag uppskattar alltid dina svar. Jag tror egentligen att skillnaden mellan oss två går att dela upp enligt:

• Matematiskt korrekt och strikt rationellt svar = @Jakke
  • Matematiskt okej svar som tar hänsyn till känslomässig irrationalitet = @janbolmeson

Jag tror inte att alla har samma mentala styrka som du @Jakke och då känner man sig mindre missnöjd och risken för att ångra sig är mindre om man har fått ha sin andra och tredje fond också. Även om det är som du säger att - från ett matematiskt total-perspektiv - så kan man fråga sig om det gör någon skillnad med en liten skvätt.

2 gillningar

Tackar Jan. Jag är ju sådan. Då jag har haft många olika index innan ändrat hit och dit har jag bestämt mig när jag vill dra ned på risken kör jag 100% LF Global indexnära.

Den dag jag bestämmer höja risken kör jag 100% Seb Hållbar Sverige indexnära/Plus Allabolag Sverige index. Men man inser hur svårt är det. Ingen kunde gissa sig fram att Sverige index med mycket industri/bank skulle klara sig bättre och avkasta betydligt mer i år jämfört med tryggare Global index fond.

Det är också mycket valuta effekt som har varit fördel investera i Sveriges index då USD har fallit ganska mycket i år jämfört med sek. Men global index är mycket bättre för hälsan och god natt sömn för oss alla. :grin:. Bäst är det att ändra så lite som möjligt. Tänka på något annat som är mer avslappnande i livet än börsskärmen.

2 gillningar