Hej
Har precis börjat sätta mig in i detta med tjänstepension.
Jag har tidigare trott att man får ett bra alternativ om man inte gör något val som det är med premiepensionen. Verkar dock vara lite tveksamt om det är så.
Jag är privatanställda tjänsteman.
Har Traditionell försäkring Alecta Optimal pension.
När jag googlar så får jag fram att detta innebär 60% aktier 10% fastigheter och 30% räntor.
Avkastningen har varit 7,4% i snitt de senaste 5 åren. Är kanske inte så dåligt, men jag borde väl som 32 år gammal ha en högre aktiehandel?
Om jag förstått saken rätt kan jag bara ha hälften i sk fondförsäkring.
Vad hade ni valt? På trad delen är kanske Alecta bra?
På delen jag kan välja finns följande fondval:
Futur Pension (aldrig hört talas om)
Handelsbanken Liv
Movestic (aldrig hört talas om)
SPP
Swedbank
Vill ha något där jag kan välja bra global spridning och låg avgift
Har ni inte tillgång till Lifeplan (via Benify)? Kan va vettigt att se vad du får för råd därifrån.
Jag har flyttat 50% till SPP och spridit det på SPP Global, USA, Sverige, Japan och Handelsbanken tillväxtmarknad tema.
Har majoriteten av min nuvarande tjänstepension i Alecta Optimal Pension och känner mig ändå rätt bekväm med Alectas förvaltning.
Tycker det är svårt att bedöma hur dessa pengar bäst är placerade, men tänker att det är bra att få en helhetsbild av sitt pensionssparande. Jag hamnar för tillfället på ungefär 60/40 fördelning aktier/räntor inräknat hela mitt pensionssparande (inkomstpension, fastighetsinvesteringar etc räknar jag som räntor i detta fall). Tycker detta känns som en rimlig fördelning (har 30+ år kvar till pensionen) och gillar att ha delar av min pension i ”tryggare” placeringar.
Småspararguiden har en bra genomgång. Deras utgångspunkt är att man ska ha så mycket aktier som möjligt.
7% avkastning de senaste fem åren är trist, när en global indexfond snittat 14%. Jag vet att 5 år är för kort sikt och att man måste jämföra över riktiga nedgångar också men kom igen.
Tolkar dig som att du har ITP. När du är så ung som du är så tror jag det klokaste är att ha det mesta i fond. Tycker personligen att SPP och standardvalet där med Globalfond och Sverigefond är en bra lösning med en synnerligen låg kostnad. Jag, som passerat 60, har hälften i Traditionell försäkring och andra hälften i fond där valet blev just SPP.
Tack för era svar!
De verkar ligga ganska lika i fondavgifter.
Blir dock lite förvirrad av att vissa bara anger förvaltningsavgift och andra total avgift.
Förvånad över hur stora rabatter som lämnas på vissa aktivt förvaltade fonder!
Dock inget som är aktuellt för mig tror jag, men ändå.
Lutar åt SPP med tex
Globalfond 0.15% förvaltningsavgift
Sverigefond 0.09% förvaltningsavgift
Jag kör SPP. Länken hos Småspararguiden i inlägget ovan innehåller jättebra info. Du ska absolut ha 100% aktier i din pension, och SPPs billiga Global och Sverige-fond som du nämner är bästa basen. Du kan efterlikna denna bloggens rekommenderade aktieportfölj genom att komplettera med en skvätt Öhman småbolagsfond (SPP Sverige innehåller bara stora/medelstora bolag). SPP Global innehåller redan “rätt” dos tillväxtmarknad, annars har SPP en separat EM-fond också.
Hur fungerar det med fördelning ombalansering osv?
Kan man fördela som man vill via deras hemsida sen och ombalansera när det behövs?
Eller blir det ombalanserat automatiskt?
Gjorde samma val för ITP1 för ett tid sen, noterade att för EM-ish fonder så SPP något dyrare (0,19%) än hos Swedbank med enbart Asien (0,15%), Swedbanks Access Asien är även rekommenderad som en del av RikaTillsammans portföljen.
Sen är det ju omvänt för Global fonderna, så beroende på vilka andra pensionsförsäkringar man har får man mixa och matcha lite.
Du ställer bara in procentuell fördelning mellan dina valda fonder. Sedan brukar jag kolla av fördelningen en gång per år, och vill jag ha annan fördelning är det bara att justera i procentsatserna så fixar SPP köp och sälj i bakgrunden. Enkelt och bra!
När jag jämför avgifterna för sparande i fonförsäkring på Konsumenternas får jag fram att Handelsbanken och SPP är billigast. Skiljer 3000 kr till Handelsbankens fördel.
Så här ser fondutbudet ut.
Är man intresserad av aktivt förvaltade fonder är det ju helt klart i sin tjänstepension man ska ha dem!
Lite så att jag börjar fundera på det själv.
Har nu valt SPP i den valbara delen.
En fundering.
Man borde ju kunna mixa ihop sen egen globalfond billigare än SPP aktiefond global.
Både USA, Europa och Japan har ju längre avgift än Global. Ingen större skillnad men ändå.
Tänker mig kanske:
45% USA
25% Europa
10% Japan
10% EM
10% Sverige
Yes, har själv flyttat hela min ITP1 för ett år sedan, där de bl.a. har väldig bra aktiv förvaltade öst fonder och många småbolag sedan kan man toppa det med Hållbar energi till 0,29% i avgift.
Index fonder som SPP har kan man privat spara själv till samma avgift.
så här ser min portfölj ut. Varför jag satsar på småbolag och öst? Den kombinationen högre riskjusterad avkastning, alltså högre sharpe än globala index fonder! Kom även ihåg att det är 50% av kapitalet som du själv kan förvalta.
Avanza Global (ja, jag känner till skatten) eller ETFer. Vad jag menar är att index fonder finns redan tillgängliga till låga avgifter för privat sparande.