Knäcka skalet på SPP Ett val tjänstepension

Har insett att den tjänstepension jag har hos SPP är SPP Ett val 2018 vilken är en fond-i-fond med 70/30 SPP Aktiefond Global/Sverige.

Den har en avgift (förutom ingående fonderna) som är 0,13%. Den beskrivs som rabatterad. Är det för att det jag har den via SPP eller är det något statligt system som ger mig “rabatt”?

Hur som haver så tänkte jag att jag kan ju ha samma fonder utan fond-i-fond. Eftersom jag äger andelar i Ett val så antar jag att jag inte kan föra ut “mina” andelar ur Ett val, utan måste sälja av Ett val och sen köpa ingående fonderna?

Förutom rebalansering ger Ett val en gradvis vikning mot räntefonder när man närmar sig pensionen. Idag tänker jag att jag har koll, men kanske inte när det är dags för pension, så jag funderar på att behålla lite pengar i Ett val, så att jag kan se vad de gör och göra likadant med mina lösa fonder, ifall jag känner att jag inte orkar sätta mig in i vad jag ska göra i framtiden. Vad tror ni?

Info om Ett val:
https://secure.msse.se/SPP-redesign/itp18/quicktake?id=PIDINT1508

Avgiften är inklusive de ingående fonderna :slight_smile: Om du placerar om i SPP Aktiefond Global (0,15%) och SPP Aktiefond Sverige (0,09%) så blir det exakt samma avgift. Eftersom du verkar intresserad av den automatiska nedtrappningen så kanske du helt enkelt ska behålla förvalet? Själv har jag valt att bara ha SPP Aktiefond Global i ITP1 trots att det är dyrare, för att jag slipper “home bias”. Men entrélösningen hos SPP är bra!

Det är Collectum som har förhandlat fram det rabatterade priset.

2 gillningar

Jaha, där ser man! Tack för snabbt och bra svar. Då behåller jag det som det är :slight_smile:

0.15×0.7+0.09×0.3 = 0.132

1 gillning

Jag har börjat se över mina tjänstepensioner och valde flytta tidigare ITP innehav från SEB till SPP då det var gamla ITP 2010 och ITP 2013 avtal som jag hade hos SEB.
Vid flytten till SPP så hamnar pensionen per automagi i “Ett val 2018” som nämnts ovan. Efter lite funderande och med hjälp av deras portföljanalys så valde jag att flytta ut från “Ett val 2018” och i stället placera enligt följande:

SPP Emerging Markets SRI 5,00 %
SPP Aktiefond USA 10,0 %
SPP Aktiefond Sverige 10,0 %
SPP Aktiefond Global 70,0 %
SPP Aktiefond Europa 5,00 %

Detta för att minska dom 30% mot Sverige och utöka innehavet för både Europa och EM. Har en separat post mot USA som iof också ingår i Global fonden, men för att få till något högre innehav i vissa bolag i USA.
I SPPs portföljanalys anges “Totalt antal innehav: 1565” till en avgift på 0.14%. Ser att nuvarande upplägg “mildrar” nedgångarna en del mot om jag varit kvar i “Ett val 2018”.

Några reflektioner över ovan val? Skall man tänka annorlunda i viktningen? Det är väl extra svårt när börsen går som en berg och dalbana som den gör nu.

Bra och billig portfölj! Men är inte ditt upplägg lite komplicerat jämfört 90% SPP Aktiefond Global och 10% SPP Aktiefond Sverige?

Globalfonden har 60% USA, sålades har du 70*x0,6 + 10 = 52%.
Min portfölj ger 90x0,6 = 54%.
Är det värt allt besvär för att få ~2% mindre USA och ~1% mer EM och Europa?
Kommer du logga in och ombalansera när andelen Europa eller EM ändrats i globalfonden?

(Själv har jag allt i SPP Ett Val)

1 gillning

Tack Johann för din input!
Du har helt rätt i att jag komplicerar nuvarande upplägg.

Min tanke var att minska övervikten mot USA som är i Globalfonden och för dom stora tech bolagen. Ser även när jag gör jämförelsen i SPPs verktyg att antalet innehav ändras från 1565 till 1800 (någonting) när jag jämförde med ditt förslag 90 Global och 10 Sverige.

Vet inte om jag riktigt förstår hur dom kommer fram till det då Global fortfarande finns med även om det är med en lägre procentuell andel.

Ämnar att se över portföljen någon gång per år, men speciellt till nästa år då jag har för mig att ITP avtalet förnyas då det gått 5 år.