Är ny här och vill börja med att tacka för all nyttig information som samlats här på forumet!
Jag gör en genomgång av min ekonomi och tänkte börja med att se över min tjänstepension. Den ligger idag hos Swedbank och jag tänkte fortsätta att ha den där. Däremot verkar de ha placerat mina pengar på ett, för mig, ofördelaktigt sätt.
När jag startade tjänstepensionen så sattes 100% in på Swedbank Robur Transfer 70 – en generationfond som verkar ha presterat bra och som ombalanseras till mer räntor ju närmre pensionen man kommer. Men, det gjordes senare en rekommendation till omplacering som jag tackade ja till. Den ser ut som följande:
40% BSF Dynamic Diversified Growth A2 SEK H
Förvaltningsavgift 1,25 %
40% Swedbank Robur Dynamic A
Förvaltningsavgift 0,60 %
20% Schroder ISF Glbl MA Bal A Acc
Förvaltningsavgift 1,25 %
Alla dessa är både dyra och har presterat långt under index ser jag nu när jag börjat läsa på. Min tanke är att byta alla fonder till:
40% Swedbank Robur Transfer 70
Förvaltningsavgift 0,50 %
45% Swedbank Robur access Global
Förvaltningsavgift 0,20 %
5% Swedbank Robur access Sverige
5% Swedbank Robur access Asien
5% Swedbank Robur Kort räntefond
Förvaltningsavgift 0,10 %
Verkar det vettigt att göra detta upplägg? Jag har minst 20 år till pension och tänkte inte byta fonder aktivt utan låta de arbeta i fred.
Det kanske inte är helt vettigt att ha Robur Transfer 70 men den har ändå presterat ganska bra historiskt och den är anpassas efter min ålder vilket känns lite tryggt. Kanske en falsk känsla men ändå.
Min första fråga:
Verkar det som ett vettigt val eller är det helt feltänkt att ha med Robur Transfer 70?
Min andra fråga:
Ska jag flytta över allt befintligt kapital till de nya fonderna på en gång eller ta det lite i taget?
Robur Dynamic A ligger just nu minus. Är det smart att vänta på uppgång innan man byter eller ska man begränsa förlusterna och byta direkt?