Swedbank Tjänstepension

Är ny här och vill börja med att tacka för all nyttig information som samlats här på forumet!

Jag gör en genomgång av min ekonomi och tänkte börja med att se över min tjänstepension. Den ligger idag hos Swedbank och jag tänkte fortsätta att ha den där. Däremot verkar de ha placerat mina pengar på ett, för mig, ofördelaktigt sätt.
När jag startade tjänstepensionen så sattes 100% in på Swedbank Robur Transfer 70 – en generationfond som verkar ha presterat bra och som ombalanseras till mer räntor ju närmre pensionen man kommer. Men, det gjordes senare en rekommendation till omplacering som jag tackade ja till. Den ser ut som följande:

40% BSF Dynamic Diversified Growth A2 SEK H
Förvaltningsavgift 1,25 %

40% Swedbank Robur Dynamic A
Förvaltningsavgift 0,60 %

20% Schroder ISF Glbl MA Bal A Acc
Förvaltningsavgift 1,25 %

Alla dessa är både dyra och har presterat långt under index ser jag nu när jag börjat läsa på. Min tanke är att byta alla fonder till:

40% Swedbank Robur Transfer 70
Förvaltningsavgift 0,50 %

45% Swedbank Robur access Global
Förvaltningsavgift 0,20 %

5% Swedbank Robur access Sverige

5% Swedbank Robur access Asien

5% Swedbank Robur Kort räntefond
Förvaltningsavgift 0,10 %

Verkar det vettigt att göra detta upplägg? Jag har minst 20 år till pension och tänkte inte byta fonder aktivt utan låta de arbeta i fred.
Det kanske inte är helt vettigt att ha Robur Transfer 70 men den har ändå presterat ganska bra historiskt och den är anpassas efter min ålder vilket känns lite tryggt. Kanske en falsk känsla men ändå.

Min första fråga:
Verkar det som ett vettigt val eller är det helt feltänkt att ha med Robur Transfer 70?

Min andra fråga:
Ska jag flytta över allt befintligt kapital till de nya fonderna på en gång eller ta det lite i taget?
Robur Dynamic A ligger just nu minus. Är det smart att vänta på uppgång innan man byter eller ska man begränsa förlusterna och byta direkt?

Är det Itp eller vilken kategori?

Har också minn tjänstepension på Swedbank och jag räknar med att jobba 25-30 år till.

Placerar enligt följande:

70% Swedbank robur globalfond I - 0,2% avgift

10% Swedbank Robur Global Emerging Markets - 0,5% avgift

10% Swedbank Robur Access Asien - 0,15% avgift

10% Swedbank Robur Access Sverige - 0,15% avgift

Har även lite tjänstepension i SAF-Lo där jag har nästan samma fonder. Dock lite andra avgifter:

70% Swedbank Robur Global I - 0,3% avgift

10% Ishares Emerging Markets - 0,45% avgift

10% Swedbank Robur Access Asien - 0,2% avgift

10% Swedbank Robur Access Sverige - 0,20% avgift.

Jag är hittills väldigt nöjd med mina placeringar. Rimliga avgifter och just nu 100% aktier. Kommer inte vikta om mot räntor förrän det är 9-10 år kvar till uttag. Då blir det kanske 10% räntor per år.

Jag hade flyttat allt kapital på en gång.

1 gillning

Tack för input. Kanske är bättre att hoppa över Robur Kort räntefond till förmån för Robur Global Emerging Markets med tanke på tidsperspektivet?

Finns det några fördelar med att ha kvar Robur Transfer 70 eller är det bara dumt?

Vi har inget kollektivavtal. Försäkringen är tecknad direkt av min arbetsgivare. Vet inte vad den kategorin kallas.

Jag glömde nämna att jag även löneväxlar en tusenlapp varje månad till AMF Traditionell försäkring. Det kanske talar för att jag kan ta en liten högre risk på tjänstepensionen på Swedbank. Kanske 5% på något som ny teknik eller hälsa?
Hur skulle du tänka i samma situation?

Jag kör allt jag kan i fondförsäkring. Dock är jag tyvärr tvungen att på collectum ha minst 50% i en tradionell försäkring. På så lång sikt som 20-30år så tror jag att fondförsäkring kommer att avkasta bättre än tradionell försäkring.

Jag har inga teknikfonder eller andra branschfonder. Dessa kräver lite mer tillsyn enligt mig då jag får känslan att det skapas en slags bubbla som sedan kan rasa. Jag håller mig till breda fonder. Global, tillväxt, asien och Sverige.

Swedbank Robur Global Emerging Markets har en avgift på 1,42% när jag väljer den. SPP Emerging Markets SRI A SEK har en avgift på 0,4%, är det någon större skillnad på dessa eller kan jag med gott samvete välja SPP istället?

Välj den billigare!

Inom Itp och SAF-Lo så är det rabatt på avgifterna men det är ju inte aktuellt för dig då.

Nytt förslag vore då:
70% Swedbank robur access global
10% Spp Emerging Markets sri
10% Swedbank Robur Access Asien
10% Spiltan aktiefond investmentbolag

Ja, Spiltan kan vara ett alternativ till Sverigefond! Samma avgift på båda.
Tack för all input.