Hur bör fördelningen vara mellan olika världsdelar i en indexfondportfölj?

Hej,

Jag har en fundering gällande fördelningen mellan olika världsdelar i min indexfondportfölj. När jag skapade portföljen gjorde jag det lätt för mig och placerade: 25 % i en Sverigefond, 25 % i en Europafond, 25 % i en Asienfond och 25 % i en USA-fond. Alla fonder till en avgift om 0,20 %. Är detta en vettig fördelning? Bör man har övervikt respektive undervikt av någon världsdel? Portföljen är tänkt för passivt långsiktigt månadssparande (ca. 20 år, 20 % sparkvot) fram till min pension.

Tacksam för hjälp och svar?

// Markus

Om du vill följa världsindex så är den felbalanserad, föreslår istället att du väljer en global indexfond. Typ Länsförsäkringar Global Indexnära eller likvärdigt istället. Har följande fördelning;

Och följer MSCI World index

(Om det är det är världsindex du vill följa dvs. tolkar din rubrik så)

Med vänlig hälsning, Alex

1 gillning

Du kan göra det ännu enklare genom att välja endast SPP Aktiefond Global.

1 gillning

Smydigast är det stoppa allt i LF Global indexnära eller någon annan global indexfond. Sedan är det inget fel som du gjorde. Du har tagit betydligt större risk än att köra allt i global indexfond. Du har högre risk och möjligheten är lite högre avkastning långsiktigt då du överviktar Sverige index ordentligt och även Asien. Europa är nästan samma ca 20-25% som i en global indexfond. Du har underviktat Usa bara 25% jämfört med 59% i global infex. Det behöver inte vara fel. Om du har redan den fördelning och sparat några år kan du lika väl fortsätta med det om du trivs med det och tål börsens svängningar. Jag antar att du har Swedbank Robur Access Asien som är riktigt bra fond. Lycka till

Att betala 0.34% i avg är inte värt för att få 9% mer tillvmarknad i portföljen. Då är det bättre välja 100% aktier på Lysa. Om man ska spara själv då är det bättre 80% LF Global indexnära. 20% Sverige indexnära eller Nordnet indexfond Sverige max 0.24% i total avg. Om det kostar mer än 0.30% då är det inte värt göra det själv.

Hej,

Jag har mitt engagemang i Swedbank och har såldes deras indexfonder: Robur Access Sverige, Robur Access Asien, Robur Access USA och Robur Access Asien. Samtliga till fondavgift 0,20%.

// Mvh Markus

Det vet vi inte.
Jag tog hänsyn till att @Mac1979 i trådstarten ville ha 25% i Asien.

Ja, förstår ditt resonemang. Frågan är väl vad som är smartast, att följa världsindex eller hitta någon annan form av viktning som kan vara än mer framgångsrik. Vad skulle du rekommendera?

Frågan är väl vad som är smartast, att följa världsindex eller hitta någon annan form av viktning som kan vara än mer framgångsrik. Vad skulle du rekommendera?

Tycker bara att swedbank access har alla dyra transaktions avg på alla egna indexfonder. Det gillar jag inte

Vilken viktning skulle du rekommendera, jag har investerat i ca. 10 år och har en fondvärde på ca. 500 TSEK och planerar att fortsätta med månatliga inbetalningar (ca. 20 % sparkvot = 7000 SEK/mån) långsiktigt.

// Markus

Kan du förklara det där lite mer i detalj, något jag missat med dessa fonder?

Svårt att säga. Du har hållit på ganska länge. Själv har jag 100% Global index. Men det som du har är inget fel på om man vill avvika o från Global index. Det får du bestämma själv.

Har du det på Swedbank eller avanza/nordnet. Jag hade valt
Spp Aktiefond Usa 25%
Spp aktiefond Europa 25%
Avanza Em 25%
Plus allabolag Sverige index 25%
Eller allt 100% LF Global indexnära

Så här såg börsen ut i förhållande till börsvärde för något år sedan:

4 gillningar

Tack för en jättebra och illustrativ bild. Hur skulle du själv tänka gällande en optimal fördelning? (dvs inte att efterlikna världsindex utan att optimera fördelningen med lite högre risk och mer avkastning då mitt sparande är långsiktigt 20 år med sparkvot 20 %).

Skulle var så tacksam för svar,

// Mvh Markus

Om du har det på Swedbank och har möjlighet välja Spp aktiefond Global då är det bäst välja 100% i den. Då Swedbank Acces portfölj hamnar också på över 0.30% i total avg

OK, du menar alltså att om man väger in transaktionsavgifter hamnar Accesfonden på avgift om 0,30 % och inte 0,20%.

Marknadsförs SPP Aktiefond Global av Swedbank och Robur?

// Markus

Om du vill ha högre risk då har du det i din portfölj då du avviker så mycket i från global index. Om du vill ha ännu högre rusk då tar du Sveriges 25% i Amf aktiefond småbolag.det går att höja risken hur mycket du vill. Vilken som går bäst vet du om 20 år. Varken Jan eller någon annan som vet hur avkastningen blir om 20 år

Ja det kan du kolla på avanza