Fondportfölj Swedbank

Hej!

Inte skapat ett eget inlägg tidigare så varför inte passa på att få lite input på portföljen från den samlade expertisen. Sparandet är på Swedbank.

Det ser ut som följande till en samlad kostnad på 0,24;

50% SPP Aktiefond USA
10% SPP Aktiefond Sverige
10% Spiltan aktiefond investmentbolag
15% SPP Europa
15% Robur Access Asien

Frestad att plocka in 5% svenska småbolag (och sänka investmentbolagen till 5%) men utbudet erbjuder tyvärr bara dyrare fonder.

Ska man bortse från avgiften och bara köra på? Alternativt starta kompletterande sparande på SAVR med SME-delen? (Fondo gillas starkt men det faller lite på avsaknad av automatiskt sparande)

Kommentera gärna :slight_smile:

Hej!

Har själv några portföljer på Swedbank (tjänstepension). Du skulle kunna byta USA och Europa mot en globalfond. T.ex Swedbank robur access global. Den innehåller dock inte tillväxtmarknader.

Du skulle annars kunna grunda med Spp Aktiefond global och då ta bort USA, Europa och Asien. Spp innehåller nämlig tillväxtmarknader.

Mina egna portföljer ser ut som följande:
80% Swedbank Robur Access Global
10% Swedbank Robur Access Sverige
10% Swedbank Robur Access Asien

Tyvärr finns det inga indexfonder med Småbolag på Swedbank så därför skippar jag dom.

Personligen gillar jag annars Nordnet då de har ett mycket större utbud av indexfonder. Där kan man skapa helt andra och billiga, breda portföljer :slight_smile:

1 gillning

Hej!

Det vore så klart enklast (och troligtvis det mest förnuftiga) att köra på global + komplement. Med min fördelning skulle det landa på 0,28 i avgift (om access-fonderna) jämfört med nuvarande 0,24. Lite dumsnål kanske?

Vid sidan om detta så skulle en fördelning med 20% Sverige, 15% Asien och 65% Global ge ca 43% USA. Vet inte om jag tänker rätt men vill gärna ha minst 50% västerut då dollarn verkar vara en krockkudde och marknaden är full av spännande bolag. Vid sidan om hemmamarknad på 20% tycker jag att det är lite kul med 15% Asien vs 15% Europa - nya pigga marknader vs gamla industriländer.

Nordnet är intressant! Läste att de är på G med eget fondbolag också.