Hej!
Tänkte ta tag i mitt sparande hos Swedbank och byta från den mix av relativt dyra fonder som jag har nu. Jag har läst en hel del här på forumet och kollat på avsnitten så jag har nog rätt bra koll tror jag men jag känner mig ändå lite osäker så tänkte bolla med er lite snabbt om det är någon som har tid att kika . Det är väl inte så svårt egentligen och jag misstänker att det jag tänkt bör i alla fall någorlunda följa de rekommendationer som finns här på forumet.
Min riskbenägenhet är inte jättehög så tänkte mig en 60/40 portfölj till att börja med.
Sparhorisont vet jag inte riktigt men ser inga större utgifter framför mig som jag skulle behöva plocka ut pengar för (har hus + fritidshus + bil osv redan) så det är helt enkelt tillsvidare. Blir att behålla lite på sparkontot för renoveringar osv (dock väldigt dålig ränta på sparkonto hos Swedbank så tänkte lägga en del på räntepapper också).
Det jag tänkte mig är följande (60/40) portfölj:
Aktier (60%)
42% Swedbank Robur Access Global (0,24%)
6% Swedbank Robur Access Sverige (0,28%)
6% Spiltan Aktiefond Investmentbolag (0,22%)
6% Swedbank Robur Access Europa (0,27%)
Räntor (40%)
20% Storebrand Obligation (0,22%)
20% Swedbank Robur Räntefond Kort (0,14%)
Just runt aktiebiten så tänker jag att global är för exponerad mot USA i dessa oroliga tider med allt som händer där. Därför tänkte jag placera lite mer i Sverige och i Europa (aktiefondfördelning 70% global, 20% sverige, 10% europa). Tänkte dela upp den svenska biten i Swedbank svensk indexfond och spiltan aktiefond, förstår att det är lite kaka på kaka men kände att jag ville få med bägge i mixen.
Tankar? Bör man få med asien & japan också eller räcker det med det som finns i globalfonden? Känner att det är risk att det blir lite för spretigt.
Tack!