Vi har sparandet i ISK (hos Swedbank) idag, är det “rätt”/bästa upplägget? Sparar ett par tusen/månad samanlagt i Swebank Robur Access Global, Swebank Robur Access Sverige och Swebank Robur Access USA.
Mycket överlapp i USA och Globalfond, men det kanske är medvetet? Vissa gillar lägga till en emerging markets(tillväxtmarknader) fond, men osäker hur utbudet hos Swedbank ser ut på det.
Ok, der var jag inte medveten om. Är relativt okunnig på ämnet, men har försökt komma över instegströskeln och få på plats de lätta grejorna som gör relativt stor skillnad. Har minskat USA till ca 10-15%, Sverige har legat på kanske 60%, Global på 30%. Efter att ha läst tips i ursprungstråden så försöker jag balansera om så att Global är 60-70%, Sverige 20-30%. USA+en annan mindre på ca 10%. Är det en bra och vettig grund att bygga på?
Allt du har i USA-fonden finns i globalfonden.
Det är väl runt 70% USA i en globalfond.
Jag hade skippat den och valt tex Swedbank Robur Access Asien i stället.
Välkommen till forumet föressten! ![]()
Storebrand Emerging markets finns tex.
Ett alternativ är annars Access Asien. Billigare dessutom.
Tackar! Då justerar jag portföljen efter era råd.
Jag fick en bra rabatt på bolån hos Swedbank när jag flyttade på mitt fondsparande och fördelar ungefär enligt nedan.
Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Öppna ISK i barnens namn för att få ytterligare 300.000 skattefritt?