Swedbank Robur access Asien A + Edge Em mkt A - Behålla eller sälja?

Investerade en del pengar i aktiefonderna Swedbank Robur Access Asien A och Swedbank Access Edge Em mkt A i början av 2021. Gjorde detta efter rekommendation från bla. Rika tillsammans, men ingen kan ju förutse händelser som påverkat den här utvecklingen. Jämfört med andra indexfonder har ju avkastningen varit minst sagt blysam
senaste året, -6% och -3 %. Jag behöver inte pengarna just nu och kan vänta, men har kanske inte lust med ännu ett minusår med dessa aktiefonder. Det handlar egentligen inte om pengar som tillhör lekhinken, så jag tänkte kanske fel från början. Hur tänker ni med lite mer erfarenhet än mig?

Hur ser din fondportfölj ut?

Alltså vilka fonder har du och hur stor andel i varje?

I år kanske de ger 10% Plus och en svensk i de fond ger minus 10%. Jag tycker man ska ha en viss andel (5-10%) Asien/tillväxtmarknader i sin portfölj för att diversifiera. Vissa år går vissa marknader bra och andra dåliga. Nästa år ka det vara tvärtom.

1 gillning

Jag kan nog “samla ihop mig” lite det vet jag, men ungefär så här:

LF Global indexnära 40%
SEB sverige indexnära 30%
Spiltan aktiefond invest 10%
Swedbank Asien acces… 10%
SPP aktiefond USA 5%
SPP aktiefond Europa 5%

USA och Europa kan du likaväl ersätta med globalfonden :slight_smile:

Sedan har du väldigt mycket Sverige (40%). Det behöver ju inte vara fel om det är ett medvetet val men det är ett rejält bet på att Sverige ska gå bättre än allt annat. Sverige är ca 1% av världsekonomin men en home bias på 10-20% får väl ändå anses som “normalt”.

Hur mycket av den fonden?

Vad var dina vikter när du satte upp portföljen och varför valde du dessa?

ca 5 % i varje ( ca 50 000). Vilka svåra frågor du ställer :sweat_smile:. Jag håller fortfarande på att lära mig och kan nog inte helt redogöra helt för logiken i de val jag gjorde… ännu :wink:. Gick på tips från bl.a. detta forum, men balansen verkar inte vara helt ok. Finns med andra ord en del att jobba på…

Tack för bra reflektioner. Det tar jag med mig :+1:

Vanligtvis brukar en strategi med att äga sin aktiedel efter marknadsvikt till lägsta möjliga kostnad vara det som folk här rekommenderar.

Det gör att man väljer indexfonder som följer marknadsviktade index. För att få ner fondavgifterna så mycket som möjligt leder det också till att modellportföljerna har en separat EM fond. Helt enkelt så att de billigaste globalfonderna exkluderar EM. Det finns globalfonder som inkluderar EM, de är dock dyrare.

Samtidigt som det är billigare (lägre avgift) att köpa en separat EM fond och en separat globalfond som exkluderar EM än att köpa en globalfond som inkluderar EM. Så man lägger helt enkelt till en separat EM till den billigaste globalfonden efter marknadsvikt.

På det läggs även lite småbolag då de andra fonderna exkluderar för relativt små bolag. Så man kommer ännu närmare marknadsvikt.

Samt en liten home-bias i form av ökad Sverigeexponering då man lever i Sverige och valutan SEK.

Hur en fond har gått på ett års historik är helt ointressant.

3 gillningar

Stort tack för att du tog dig tid att svara och förklara! Ni får jag fundera på hur jag ska “ombalansera”, men behåller nog omfrågade aktiefonder :slightly_smiling_face:.

Tills du har avsikt att sälja så borde du inte vara ledsen över en negativ utveckling på så kort sikt. Då kan du ju köpa mer på rabatt. Ingen kan tillförlitligt gissa nästa år på börsen. Köp, behåll och köp mer. Att köpa, sälja o flytta runt kommer med största sannolikhet minska din avkastning.

1 gillning