Råd med mina fonder

Jag är helt nytt här och jag skulle uppskatta om någon skulle kunna ge mig råd angående mina fonder.
Jag har själv valt fonderna som jag idag har och självklart skulle det finnas möjlighet att förbättra min portfölj.
Jag har Sparbanken (Swedbank) som bank och det är där jag har ett ISK konto för mina fonder.

Swedbank Robur Acces Global A - 15.5%
Swedbank Robur Acces Sverige A - 13.1%
Swedbank Robur Acces USA A - 5.5%
Swedbank Robur Globalfond A - 13.6%
Swedbank Robur Technology A - 58.7% den valde jag för att det ser ut som deras bästa med tanke på hur bra den har gått (sen köp + 53.63%)

Jag tänker på att ha fonder långsiktigt (5+ år)

Jag också funderar på att skapa en pension sparande, vad skulle ni rekommendera där? Är 500kr per månad rimligt för en 34 årig?

Tack så mycket för eran hjälp.

Jag hade inte haft något i den nischade teknikfonden med den motivationen.

Historik avkastning saknar koppling till framtida.

Vad gäller resten av portföljen, varför har du valt den fördelningen och dessa fonder?

Acces Global och Acces Sverige valde jag för jag läste här någonstans att dem var bra. Acces USA A valde jag för jag ville också ha någonting från USA marknaden och Globalfond A valde jag bara för att.
Technology har funkat väldigt bra fram tills nu, men jag kan tänka mig att stoppa investera i det och det som finns där får växa eller inte.
Jag behöver återigen förstärka att jag är nybörjare på det här och jag kanske har gjort misstag, men samtidigt vill jag bli bättre på detta och jag uppskattar all feedback.

Jag tror du ska fokusera på vad som är en bra fördelning framåt.

Det betyder:

• Betrakta allt du har nu som om det var pengar på ett bankkonto
  • Sätt upp en målfördelning
  • Sälj allt som inte motsvarar din målfördelning och köp för pengarna så du uppnår målfördelning.

Med det sagt så hade jag satt allt i en globalfond, då får du alla marknader viktat efter marknaden. Men det gäller bara globalfonder som inkluderar EM. De är lite dyrare.

Så om du vill få ner avgiften ännu mer, då kan du köpa en globalfond som exkluderar DM (och till viss del småbolag) till ca 70-80%. Övriga 30-20% fördelar man då marknadsviktat i en EM fond och global småbolagsfond. Då får du något lägre avgift och matchar global marknadsvikt bättre.

Det betyder också att du ska sälja teknikfonden, USA fonden och den aktiva globalfonden.

Sverigefonden kan utgöra ca 10% av portföljen om du vill övervikta Sverige med så kallad Homebias.

4 gillningar

Jag verkligen vill behålla Technology fonden men jag kan tänka mig att flytta en hel del från den till Acces Global.

Om jag ska fördela dem fonderna jag har, skulle det följande funka bättre?

Swedbank Robur Acces Global A - 65-70%
Swedbank Robur Acces Sverige A - 20%
Swedbank Robur Technology A - 10-15%

1 gillning

Jag säger absolut max 10% av din totala fördelning i den fonden som en så kallad lekhink.

Japp. Det är samma homebias som Lysa och exkluderar EM och globala småbolag.

3 gillningar

Bara som ytterligare en bakgrund till varför aktiva nischfonder inte är något att hänga i granen (ETF är en typ av fond som är vanlig i Nordamerika, det spelar ingen roll i detta fall):

1 gillning

Medhåll, fin portfölj där! Ganska lik hur jag själv har nån portfölj på swedbank. Om du verkligen vill ha dyra aktivt förvaltade fonder, så ta en titt i premiepensionen eller din tjänstepension. Där är sådana fonder oftast rabatterade. Men som @Nightowl säger, så är det en dyr risk, som man riskerar att inte få betalt för (extra avkastning), så håll andelen investerade pengar låg i dessa fonder.

1 gillning