Har fått drygt en miljon kr insatt på ett fondkonto hos Swedbank (50% Robur Nordenfond och 50% Robur Småbolagsfond Europa). Avkastning sedan köp är cirka +150%. Nu funderar jag på att byta till ett ISK och att huvudsakligen omplacera till en global indexfond. Jag sparar långsiktigt (minst 10 år) och förstår att börsen tenderar att svänga kortsiktigt. Som jag ser det har jag tre alternativ (dock osäker på räntefonder/kontanter/buffert):
Öppna ett ISK hos Swedbank t. ex. enligt:
70% Swedbank Robur Access Global (alt. 80%)
20% Swedbank Robur Access Sverige (alt. 10%)
10% Swedbank Robur Access Asien
Finns det några fördelar med att låta sparandet vara kvar hos Swedbank? Nackdelar? Eftersom jag idag inte har tillräckligt med erfarenhet, kunskap och tid/ork att göra avancerade investeringar värderar jag enkelhet. Ny här, så om jag har gjort något fel i inlägget, missat något eller behöver lägga till information gör jag gärna det. Tacksam för hjälp!
Det går utmärkt att öppna ett isk på Swedbank och placera enligt den fördelningen du skrev vill du ha det ännu enklare så räcker det med 100% i access global.
Fördelarna med att ha kvar sitt sparande och övriga affärer i Swedbank har för min del varit att dom har varit väldigt behjälpliga med andra ärenden. Har 1.70% i ränterabatt och andra väldigt bra förmåner. Så jag tycker det är värt att ha kvar mitt sparande i banken. Nackdelen är ju just att deras fondavgifter är dyrare.
Enda ”nackdelen” om du går in med allt nu är väl att globalfond är typ dyrt med tanke på den svaga kronan.
Ha fonder i swedbank går naturligtvis toppenbra och avanza är ingen fördel där om du inte önskar investera i specialfonder.
Kortsiktigt kan det gå hur som helst. Det finns ingen poäng i att försöka göra någon sorts klipp. På längre sikt, 10 år eller så, är det mer sannolikt att det kan finnas en potentiell valutahedge.
Kronan bör stärkas när räntan och världsläget stabiliseras. Jag hade nog inte investerat allt nu på ett bräde i global/ usa fond även om jag annars är en ”all in”- kille
Vad tänker du om att satsa en andel på Spiltan (svenska och globala) för att få med småbolagen? Eller ska svenska Spiltan till och med ersätta Swedbank Robur Access Sverige?
Jag tycker du satt upp en utmärkt portfölj för Swedbank, billiga bra indexfonder.
Själv kör jag Emerging Market men Asien är billigare så förstår att du väljer den.
Vill du ha några procent småbolag i portföljen så har Swedbank ett ganska stort antal sådana(olika marknader) men dessa kostar lite mer i avgift, men andelen av den totala portföljen blir ju inte så stor.
Själv har jag en ISK med småbolag(kalla den lekhinken)
Jag har fortfarande kvar de gamla fonderna men på ett ISK nu. Småbolag Europa har gått ner sedan 2021/2022. Borde jag vänta tills Europafonden har återhämtat sig innan jag byter till mina nya fonder? Eller är risken större att fonden återhämtar sig för långsamt?
Om du inte hade haft fonden nu, hade du köpt den då? I så fall behåll, annars sälj. Finns ingen anledning att hämta igen en förlust i samma fond man har förlorat i