Efter att ha läst en hel del här på forumet så har jag hunnit sälja av min aktieportfölj och investerat vinsten i Avanza global. Jag har dock kvar fondportföljen som min far investerat åt mig för ca 20 år sedan och funderar nu på att sälja av den också pga av höga avgifter (de flesta ligger på runt 1.3%) och investera detta i globala indexfonder.
Min sparhorisont är 15+ år.
Frågan är helt enkelt om det är galet att hålla kvar i denna portfölj främst med tanke på avgift, men också risk. Alternativt sälja av de fonder som underpresterat.
Tankar och tips är varmt välkomna!
Jag misstänker att fonderna är i depå? Två av fonderna har haft högre avkastning än 400% om jag ser rätt. Det gör schablonmetoden fördelaktig på depå vid en framtida försäljning för dessa två. Du kanske får göra en övervägning mellan eventuell framtida skatteaspekt och investeringsfilosofi, risk, avgifter, m.m.
Småspararguiden har ett blogginlägg om detta om du vill läsa:
Swedbank har alldeles lysande indexfonder vars namn börjar med Robur Access. Globalfinden har gått bättre än motsvarande fond i Avanza, åtminstone i år.
Tyvärr är det ju inte de fonder som privatrådgivarna rekommenderar…
Personligen hade jag krängt av rubbet. Möjligen hade jag köpt 5-10 procent som “krydda” i någon specialfond, typ Spiltan Investmentbolagsfond.
Du menar att du tycker det är höga avgifter med 1.3% när avkastningen på de bästa “dyraste” fonderna varit +400%.
I min värld är avgiften totalt ointressant…det är bara avkastningen som är intressant.
Allt det in i Swedbank Robur Global A (den billigare Access-fonden fanns inte då) för 20 år sedan hade gett ett dagsvärde på cirka 1,2 mkr, vilket är mer än portföljens värde ovan.
Så både avkastningen bakåt i tiden och fondavgiften framledes är sämre än 100 % globalfond.
Många bra synpunkter, tackar!
Stämmer att fonderna är på depå/VP-konto så skattesmällen får jag ju ta vare sig det blir sälj nu eller i framtiden.
Misstänkte precis som 7NT skriver, att det hade varit liknande avkastning med globalfonder om jag hade ägt sådana under en tjugoårsperiod…
När det kommer till den den aktivt förvaltade Robur allemansfond komplett så har den historiskt sett samma utveckling som deras Robur access global vad jag kan se, men till en mycket högre avgift så därför tänker jag att det känns rimligt att sälja av den och ersätta med antingen Avanza global eller robur access global.
Likaså de andra fonderna som har haft sämre utveckling. Som Nightowl skrev så är det förmodligen bättre att titta på andra faktorer än historisk utveckling, men eftersom de finns liknande fonder till lägre avgifter så känns det logiskt att sälja av och byta till sådana istället.
Gällande Robur technology så har den mer än dubbelt så hög avkastning som Robur access global, vilket skulle kunna motivera den höga avgiften men samtidigt är den då mer volatil
Frågan är helt enkelt om den potentiellt mycket högre avkastningen är såpass hög att den är värd risken. Klurigt…
Jag rättar mig själv, Robur technologys nuvarande avkastning är mer än dubbel i förhållande till robur access, men genomsnittet per år är den inte det.
Tog mig en rejäl funderare idag och kom fram till att det blir sälj, dels pga att jag redan börjat gå den vägen när jag sålde av aktieportföljen, men också från er input. I sin helhet känns det som ett rationellt beslut.