Antal fonder och fördelning

Hej!

Har haft fem fonder sedan drygt 2år, fördjupat mig mycket mer senaste veckan och sett för mycket likheter. Storebrand Europa är ny sedan två månader.

Sålt två av dem trots de gått ca 20% upp och det blev 100k, Ca 30 har jag fyllt på de fyra jag har kvar. Sen 10 till buffertkontot. Har 50 att antingen sprida på dem fyra jag har eller något annat, ska jag sälja fler och tänka mer på andra?

Tack på förhand! Maria

De jag har nu är fördelat:

Swedbank Robur Technology A 25% upp 37% sedan köp

Spiltan Aktiefond investmest 22,5% upp 22% sedan köp

Swedbank Robur Globalfond A 21,5% upp 21% sedan köp

Avanza auto 5 19% SÅLD upp 19% sedan köp

Storebrand Europa A 8,6% köpte för två månader sen upp 1,54 %

Lannebo teknik SÅLD förra veckan.

Välkommen till forumet! :smiley:

Jag tycker du ska tänka mindre på att försöka tajma marknaden och mer på att kontinuerligt fylla på de fonder du tänker behålla över tid (förhoppningsvis billiga globala indexfonder). Det du håller på med nu när du stirrar på avkastning och bollar pengar fram och tillbaka kan lika gärna sluta fungera imorgon.

Högst personliga åsikter om detta:

• Teknikfonder kan dyka brutalt om luften går ur AI-boomen.
  • Vi vet inget om din fördelning.
  • Avkastningen är helt oviktig framåt.
  • Välj en strategi och håll dig till den. Ödsla inte tid på ändringar och tajming.

Ungefär så säger jag. Men grattis till att inte ha några supergalna val i portföljen.

2 gillningar

Stirrar inte på avkastning, mer att flera av mina fonder hade samma innehåll och var teknik, var i princip identiska och det kändes dumt. Så tänkte om jag skulle utöka med något mer för att sprida risken och utöka vidden.

Det jag menade var att du jämför dem över tid. Jag förespråkar att inte jämföra hur de gått historiskt utan att fokusera på risktolerans och bra odds framöver. Det var inte värre än så. :smiley:

Bra insikt och bra sålt säger jag. Men hur är fördelningen nu? Är det ungefär lika stora poster i de olika fonderna?

1 gillning

Avanza auto 5 är fortf 19% på mitt konto så fördelningen bör ändras imorgon. De är inte jämna. Jag sparar 3000kr i fonder i månader 3000kr i buffert fonderna fördelas lika. Och eftersom de har olika ökning är de inte jämna. Om jag förstår rätt. Novis i detta.

Aha, det är fördelningen där. :light_bulb:

Är du nöjd med de du valt kan du med fördel spara manuellt varje månad och “köpa ikapp” så att alla fem ligger på 20% om det är den fördelningen du vill ha.

Men med det sagt tycker jag att du har för mycket i teknik och onödigt mycket i investmentbolag för en sådan portfölj. Europafonden kan också diskuteras, men jag antar att du tänker något kring det valet iom hur de agerar i USA just nu. Korrekt?

1 gillning

Precis hade mycket USA så tänkte en Europa kan väl vara bra. Men den var inte så bra?

Vill jag att alla ska vara fördelade lika? Jag sätter in samma på alla, de får 25% av månadsinsättningen per fond men de agerar ju olika på marknaden med upp och ner

Min plan är lite pengar till pensionen.

Det är inte fel, så länge du vet varför du valt den. Jag har också ökat i Europa på sistone för att jag tycker USA är på väg åt fel håll och jag tror att Europa är för lågt värderat. Men det är en chansning som går vid sidan om vad är rätt om man tror på en fungerande aktiemarknad.

Jo, det förstod jag. Det jag menar är att om du nästa månadsskiftet köper av den som nu utgör minst del av portföljen så att de sakta men säkert får utgöra 25% var ven över tid. Så tänker man normalt kring sin portfölj för det som händer om du fortsätter är att du köper dyrare och dyrare andelar av en fond som gått bra. Om det fanns en plan med att de skulle utgöra 25% vardera bör man försöka hålla den planen även framöver. Fanns inte planen så ta en tanke till kring det här med riskspridning och strategi. Det finns mycket här på forumet och i podden att gräva i kring det.

Gärna mycket va’? :smiley: Vill du förenka kan du skrota allt utom en globalfond och bara spara på i den. Men Swedbank Robur global är väl ganska dyr va’? Det finns gott om billigare alternativ som är minst lika bra.

1 gillning

Helst mycket så man kan resa till värmen ofta eller flytta dit :sun:

Om jag förstått rätt ska jag fördela mitt sparade så att de fonder som ligger sämst, får mer av potten så jag balanserar?

Jo det är den, läst mycket om Länsförsäkringar global index men den är samma som de andra teknik och sen oxå Avanza emering market.

Men jag skulle sluta tänka index :sweat_smile::laughing:

Så kan man säga. Som du gör nu riskerar en fond att dra iväg och då missar du poängen med dina ursprungliga val.

Nej. Alla globalfonderna följer marknaden. LF global är inte en specifik teknikfond och den är inte sämre än Swedbankfonden, snarare bättre med tanke på priset. Detsamma gäller Avannza global. Emerging market är däremot en helt annan fond. Har möjligen en “rådgivare” på Swedbank varit inblandad i dina val en gång i tiden? Jag tar inte i deras dyra fonder med tång…

Leta gärna upp dina fonder och titta på avgifter och fondfördelning så ska du se att det skiljer en hel del.

Det är inte fel att tänka index om du menar att hålla sig till det. :smiley:

1 gillning

Ska bara veta vad jag ska kolla efter?

Avgifter ser jag såklart :laughing:

Min brors förra företag förvaltade hans pension, han hjälpte mig med några fonder. Spiltan var inte en av dem eller Europa. Utan de två Swedbank och Lannebo. Nu är jag har lite bättre koll med att söka och leta själv börjar jag ju sälja dem och vilja placera själv.

Om du skulle sälja Swedbank global vilken hade du tipsat om att byta ut till?

Jag skulle välja någon global indexfond istället för de har lägre avgifter än vad du nu har.

Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A.

1 gillning

LF Global, Avanza global, DNB Global exempelvis. Sikta på runt 0,2% i avgift istället för de där 1,4 procenten. :+1: Är det sedan så att det kanske redan är Swedbank Robur Access Global du har (som @Thompa.th tipsar om) då kan du bortse från bytesförslaget. Alla dessa fondnamn är ju en djungel och flera heter liknande saker. :smiley:

Globalfonderna har samma funktion, så det blir ju lite som att betala extra för sittplats på tåget fast det inte är fullsatt om man skaffar en dyrare som gör samma sak.

1 gillning

Ja, det krävs en hög nivå av expertis (i princip att man vet bättre än professionella förvaltare) för att det ska vara vettigt att äga något annat än en globalfond med låg avgift.

2 gillningar

Tack för input :ok_hand:

Hoppas ni får en fin helg!

2 gillningar

Sålt Swedbank Robur Globalfond A oxå :ok_hand::sweat_smile:

1 gillning