Har tagit ett seriöst tag i min ekonomi nyligen, och bla börjat spara i Avanza Global. Har plan på ett utöka portföljen lite samt sätta av till ett eget pensionssparande. Men nog om den biten. Har som många andra 2 st fonder som jag fått som ung;
Handelsbanken Global Tema. (1,45)
Innehavet är i runda slängar runt 130.000 i vardera fond idag. Ligger på vanlig depå på respektive bank. Dyra fonder! Jag är medveten om att kommer behöva skatta bort en del vid ev. försäljning.
Frågan är således: bör jag sälja av dessa och lasta in på Avanza-ISK i billigare fonder? Eller bara byta tex till Swedbank Robur Tech? Vad tycker ni om dessa fonder specifikt?
Tampas dagligen med detta beslut. Jag vet att det är svårt att sia om framtiden, men vad hade ni gjort med just dessa två om ni kikar på dem?
Tänker att en försäljning skulle kunna boosta mitt nya sparande på Avanza då jag “börjat från noll” där nyligen.
Jag hade inte behållt så dyra fonder. Båda fonderna följer globalindex hyfsat så den aktiva förvaltaren verkar inte ha gett något mervärde till dig som kund. Onödigt att betala för deras tjänster och riskera att du avviker från index.
Tack för åsikt! Hur ser du på att sälja dessa två och köpa en dyrare tex Robur Tech samt lägga resten i en billigare index? Eller jagar man bara historisk framgång om man är sugen på Robur Tech nu?
JAG har i dagsläget 16 % av mina surt förvärvade slantar i Tesla. Så jag är ganska villig att ta risk.
Om du måste, lägg max 10 % på nått sjukt bet du tror på. En dyr techfond är väl rätt modest.
Håll koll på vad du betalar för snittavgift för ditt sparande. Personligen ligger jag på 0,14 % på hela portföljens värde (men totalt ca 40 % av portföljen utgörs av individuella aktier).
Nu vet jag inte om jag fyllde i den där helt rätt, eller tolkar den rätt. Men det jag får fram är att det inte är värt att sälja/skatta av och byta till ISK. Orealiserad vinst på ca 100.000 just nu. Då kanske det är bättre att bara behålla? Om jag nu inte fattat kalkylen fel. Den tar inte heller hänsyn till fondavgiften om jag ser rätt? Enbart skatteeffekten?
Snyggt Den är ju stabil, men det man får jämföra med är ju hur liknande/billigare fonder rört sig under samma period tänker jag. Och där tycker jag inte den imponerar i konkurrensen.