Sälja fond i depå och flytta till ISK?

Hej! Är novis i ämnet och har nyligen bestämt mig för att komma igång ordentligt med mitt sparande. Efter att ha hängt lite här på forumet har jag insett att jag som så många andra betalar alldeles för dyra avgifter för mina depåfonder hos Nordea. Jag har bland annat pengar till ett värde av drygt 57000 i Swedbank Robur Allemansfond Komplett, varav 46500 är vinst (avgift 1,37%) och jag undrar om jag bör sälja av och flytta till ISK? Min tanke är att jag ska påbörja ett sparande hos Avanza i en eller ett par globalfonder, t.ex Avanza Global eller Spiltan. Pengarna är tänkta att gå till pensionen om ca 40 år.
Jag vet att det finns många liknande trådar här på forumet där det verkar som att svaret i princip alltid är att det är bättre att sälja av depåfonder och flytta till ISK. Men är det verkligen ALLTID bättre?

Jag citerar Småspararguiden:
“Hur stora vinster du behöver ha gjort för att det ska vara bättre att behålla depån beror på en rad antaganden. Exakt gräns beror på, men man behöver komma i närheten av att 80% av pengarna är vinst. Dvs att vinsten är 400% av originalbeloppet.
Anledningen till att det är en magisk gräns är att det finns en schablonregel som säger att du aldrig behöver ta upp mer än 80% av försäljningsvärdet till beskattning.”

Jag har alltså gått med 81% vinst, men å andra sidan kanske den höga avgiften gör att det ändå är värt att sälja? Vill inte göra något förhastat, men vet inte hur jag ska tänka då jag som sagt är ny inom ämnet.
Tankar och tips mottages tacksamt!

1 gillning

Jag har exakt samma fråga! :raising_hand_man:
Mina gamla ärvda fondkonton med dyra fonder på Swedbank har gått med 414% resp. 347% i vinst och jag vet inte vad jag ska göra med dem, ha dem kvar eller sälja och ha Lysa i stället. Kan någon här hjälpa oss med några goda råd?

1 gillning

Här har du en fantastiskt kalkylator som kan hjälpa dig att jämföra :slight_smile:

1 gillning

Tack!!
Men jag undrar vilket av nedanstående värden som är det s.k. “startbeloppet”?

Totalt värde

1 864 081,58 kr

Inköpsvärde

416 593,84 kr

Utv. sedan köp

1 447 487,74 kr

Utv. sedan köp

347,46%

Den “orealiserade vinsten” är väl totala värdet minus inköpsvärdet, antar jag?

Jag skulle tro inköpsvärdet är det du ska skriva in som startbelopp.

Orealiserad vinst borde vara detsamma som utveckling sedan köp.

Oavsett om jag skriver in totalt värde eller inköpsvärde så säger kalkylatorn att jag ska behålla fondkontona.

Det som är konstigt är att man inte ska mata in vilka avgifter fonderna har? Spelar det ingen roll om man byter från dyra fonder till billigare :thinking:

Jo det spelar jättestor roll om du även försöker jämföra olika fonder.

Kalkylatorn du använde jämför bara samma fond.

Aha! Men då vet man ju fortfarande inte vilket som blir bäst… Finns det något pod-avsnitt om detta? Annars borde det göras ett @janbolmeson :grin:

Hej!

Har du läst denna?