Jag har en aktivt förvaltad fond på Handelsbanken (Global Tema) som startades när jag föddes. Mina föräldrar har sparat i den, och i vuxen ålder har jag själv börjat spara i den, i princip helt oviss om nånting vad fonder eller annat innebär.
Avgiften är 1,4% viljet jag nu förstått är för högt. Men det känns jobbigt att sälja av då det sparats där hela mitt liv. Hur skulle ni tänkt?
Har allt sparande (den fonden som är mitt enda fondspar och sparkonto med 0% ränta) och mina bolån samlat på Handelsbanken, liksom kort och lönekonto.
Jag skulle vilja ha ränta på sparkontot vilket man kommer åt på Handelsbanken om man binder - 1,6% om jag binder ett år - men vill egentligen ha tillgång till pengarna - annars känns det som att man skulle göra något roligare (som genererar mer pengar) med dem? Hur borde man tänka?
Hur ska jag tänka kring fonderna? Sälja allt och byta inom handelsbanken, sälja allt och lägga in allt i en egenskapad portfölj på avanza (blandat global, småbolag, Sverige, tillväxt) eller sälja en del, eller bara skifta spar och öppna avanzakonto och börja spara där?
Finns det någon nackdel med att ha två konton med samma uppsättning men där ena dedikeras till pensionen?
Fonderna har ett värde av drygt 300tn och vad jag förstår blir det en hel del beskattning (stigit 187% i värde). Men det hade det ju blivit oavsett när man säljer. Men aldrig sålt förut och har svårt att ta tummen ur.
Sparkontot är väl på 130tn ungefär - hur tänka där?
Kan du berätta lite mer om vad du sparar till och när pengarna kan tänkas behövas?
Du nämner pension, men jag antar att endast en del ska sparas till pensionen, eller?
Sparhorisont och riskbenägenhet avgör vilka tips du kan tänkas få
Jag skulle nog sälja fonden och flytta till Avanza med fördelning 80% Avanza global och 20% Avanza Sverige. Om du vill ha ränta utan bindingstid har SBAB ett riktigt fint sparkonto med 1% ränta och insättningsgaranti. (jag antar att du har en sparhorisont på över 10 år)
Om du väljer att sälja fonden, lägg undan den summan du behöver skatta i nästa deklaration på ett konto med ev mer förmånlig ränta. Är det inför pension du sparar finns många billigare indexfonder som alternativ:)
Först, gratulerar att du fick ett månadssparande direkt när du föddes! Det är mer än vad jag fick Var också glad att det blev en global aktiefond. Läst om flera här i forumet som fick en räntefond, och därmed fått typ noll i avkastning.
Vi kan jämföra din fond, mot Handelsbanken passiva globalfond, och populära LF Global Indexnära. Alla tre fonder finns att köpa i Handelsbankens fondtorg.
Här kan du se att din fond är väldigt mycket dyrare, och har mycket färre innehav (vilken sänker diversifieringen).
RikaTillsammans har en ränta-på-ränta kalkylator. Där kan du kolla vad extra avgiften kostar dig, t.ex. genom att ändra avkastningen från 7% till 6% (eftersom din fond kostar drygt 1% “för mycket”). Räknar man på t.ex. 30 års månadssparande så blir det rätt så mycket pengar i förlorad avkastning.
Med det sagt, detta är en väldigt “hållbar” fond, den är t.o.m. svanenmärkt. Men jag tycker ändå den är för dyr. Jag rekommenderar du byter till Länsförsäkringar Global Indexnära eller Handelsbanken Global Index Crit. Eller flyttar över pengarna till Lysa som är en bra och billig “fondrobot”. Lysa har också ett “hållbart” fondsparande om du vill fortsätta med det.
Gällande sparkontot, vill du inte binda dem, vilket krävs hos Handelsbanken för att få ränta, hade jag flyttat dem till t.ex. SBAB som ger 1% obundet.
Om man byter men är kvarpå Handelsbanken - bejöver man ändå skatta dvs blir det som att man säljer då? Eller zkattar jag bara om jag skulle byta till exempelvis Lysa eller Avanza dvs flytta pengarna?
Tusen tack för alla svar!
Jag tänker mig en relativt lång sparhorisont, 10-15 år kanske mer, med möjlighet att plocka ut en liten del vidbehov men har använt pengar från sparkontot vid större inköp/husköp tidigare.
Bejöver man skatta på pengarn även om man byter inom Handelsbanken?
Tänkte ev avanza bara för att det kändes rimligtatt höra en wgwn portfölj och ombalansera en gång per år, istället för lysa, men vet inte om man lika gärna borde vara kvar på handelsbanken och deras global infex criteria - men vill ha lite mer diversifiering.
Om man har ett likadant konto för pensionspengae - är det nån nackdel att allt inte är samlat på samma- genererar det mer avkastning att en stor summ på samma eller delat på två med exakt samma upplägg? Borde bli samma va?
Just nu föräldraledig men sen när jag börjar jobba igenhar jag ett rätt välavlönat arbete och vill både spara mer och ev gå in och köpa nån enstaka aktie “för skojs skull” i hopp om bra avkastning - fått många tips om Tesla?
Nu blir det många frågor, är ny inom detta och taggad på att komma igång!
Själv hade jag sålt den dyra fonden och skattat på det direkt idag då du måste ändå betala skatt på det vid försäljning. Kvittar om du har det kvar på Handelsbanken eller flyttar till Avanza/Nordnet/Lysa. Sedan hade jag öppnat Isk konto hos Handelsbanken om du vill ha det kvar på samma bank och köpt 100% Länsförsäkringar Global indexnära. Fixa sedan automatisk månadssparande i samma Isk och samma LF Global indexnära. Svårare än så är det inte långsiktigt. Lycka till. .
Ps. Glöm Tesla och alla andra högrisk rena aktier. . Det är knappast någon nybörjare mår bra av . Även erfarna börskungar har svårt hantera rena aktier i vanliga fall då det är ett annat tufft spel på börsen . Om du inte tror på mig kan du alltid höra av dig till @janbolmeson då kan han berätta lite mer
Hade precis samma problematik för några år sedan. Hade en dyr fond på Nordea sedan barndomen som jag i flera år tänkt fram och tillbaka hur jag ska göra med den. Allt nysparande skedde på Nordnet i indexfonder men denna låg kvar. Bestämde mig tillslut för att sälja allt på en gång, räknade ut hur mycket skatten skulle bli och la undan detta på ett bankkonto. Resten förde jag över till Nordnet och köpte billiga indexfonder för i ett ISK.
Inte om din fond/dina fonder ligger i en ISK. Då betalar man en mindre avgift på hela kapitalet varje år istället.
Har du fonden på Handelsbanken utan att ha den i en ISK, då måste du skatta när du säljer den.
Skatteverket har två sätt att beskatta kapitalvinster, det ena är beskattning av vinsten (om man vet inköpspris) och det andra sättet är schablonmetoden. Välj det sätt som är bäst för dig.
Du kan ha två isk på olika banker. Framför allt är det värdefullt om ditt kapital är högre än vad bankgarantin täcker (någon milion har jag för mig).
Går banken i konkurs får du bara tillbaka pengarna upp till bankgarantin, så då kan vara värde att ha flera konton/isk.
Finns ingen som helst mening att ha flera ISK av denna anledningen.
Värdepapper står utanför garantin och är dina ovasett vad som händer med banken och det är således bara kontanter som räknas på dina ISK konton och ingår i bankgarantin.
Har du över 1 miljon kontant sittandes på ett ISK som inte är investerat betalar du skatt och förlorar pengar, då har du gjort någonting galet