Hur flytta Avanza global från KF till AF utan risk?

Problem:

Jag skulle vilja flytta min Avanza global från ett kapitalförsäkringskonto till mitt akite- och fondkonto, utan att ta någon risk att fonden går upp eller ned under flytten. Det är en fond jag inte tänkt röra på 30 år, så jag låter den hellre stå obeskattad dessa år.

Som jag förstått det så går fondorder iväg kl 10 varje dag, köp och sälj går igenom samma dag.

Min plan:

• Jag säljer Avanza global på kapitalförsäkring.
  • Samma dag köper jag Avanza global på aktie och fondkonto med värdepapperskredit.
  • Några dagar senare när pengarna för försäljningen ramlat in på Kapitalförsäkrignen så tar jag ut dem och justerar krediten.

Har någon flyttat Avanza global mellan konton på detta sätt genom att samtidigt köpa och sälja? Fungerade det i praktiken?

Varför skulle du vilja ha den obeskattat och sen skatta hela vinsten när du går pension? Du kommer ju ändå förlora på det hela?

Mitt perspektiv är minst 30 år, kanske 50 år eller mer.

Det är pengar jag tänkt lämna efter mig till mina barn och bara i undantagsfall göra uttag ifrån.

Då tror jag 24% i kapitalvinstskatt med schablonmetoden är mer förmånligt än att att betala 1% i KF- eller ISK-skatt varje år.

2 gillningar

Det kanske funkar. När jag personligen har gjort fondbyten och liknande har jag gjort det stegvis och lagt rullande köp och sälj varje dag i några veckor/månader till dess att flytten är klar.

Då ligger man bara likvid med en liten andel av portföljen hela tiden och köp/sälj görs ungefär samtidigt.

Tyvärr är det ju en del jobb involverat men jag har inte hittat något mer säkert sätt att göra det på. Jag törs inte likvidera allt på en gång om det blir dramatiska rörelser på kort tid och jag riskerar att missa stora uppgångar.

1 gillning

Du betalar 0.12% årlig fondskatt på ett vanligt fondkonto också

1 gillning

Det är schablonskatt för fonder även på AF. För närvarande är skatten 0,12 % av värdet vid ingången på året.

Hur stor skatten kommer vara på AF de kommande 30 - 50 åren är det ingen som vet. Min egen gissning är att den kommer att ändras, på något sätt.

En annan risk är att Avanza Global helt enkelt läggs ner någon gång under din planerade sparhorisont. I bland annat avsnitt 145 av Rika Tillsammans har vi fått lära oss att 50 % av alla fonder läggs ner under en 15-årsperiod.

Om man använder den uppgiften, och räknar möjligen lite väl schablonmässigt, skulle det innebära att sannolikheten att din fond finns kvar om 45 år är 12,5 %.

Det går bra att göra som du beskriver. Om du säljer först och köper några dagar senare är det en risk i dess tider med stora kursrörelser.
Jag har själv gjort det åt andra hållet. Om du har en buffert kanske du kan ”låna ut” pengar till din placering för att slippa belåning inom banken. Om bufferten inte räcker kan du ju göra det i flera olika steg.

Fråga Ava om de kan göra en så kallad “teknisk försäljning”. Se bara till att de inte tar saftigt betalt för det.

Men jag skulle generellt inte rekommendera att du gör detta, fonder förändras, fonder lever inte alltid så länge och saker förändras. Det är inte superbra att låsa in sig på detta sätt där en mycket lång tid krävs för att vara lönsamt.

Likviditet även på skattemässiga beslut är också värt en del.

1 gillning

Tyvärr verkar det inte fungera att flytta från KF.

Rent juridiskt är det möjligt med en så kallad teknisk försäljning från KF (själv varit med om det på annan bank). Men det är nog inget som Ava skyltar med om de gör.

Det är lite vanskligt för jag tycker att det kan ta lite olika antal dagar för att få köp/sälj gjorda. Teoretiskt sett borde det fungera enligt din plan men om det sedan håller i praktiken tycker jag känns lite tveksamt. Kanske alternativet att göra det i batcher är säkrare men jobbigare.

Fundera på det @Nightowl skrev. Oddsen att samma fond finns om 30 år är nog väldigt låg. Så du riskerar att hamna i situationer där du behöver flytta till en annan fond och då triggar skatter.

Ett annat perspektiv är att KF nog är renare för dina barn. När den dagen kommer så är kapitalet skattat och klart så de får ut pengarna. KF sköter ju sig själv skattemässigt. De behöver inte fundera på att hantera beskattning med NAV eller schablon i dödsboet.

Av egen erfarenhet kan jag säga att allt som gör det enklare att hantera dödsbo är att föredra för efterlevande. Det jobbigt nog rent emotionellt.

Stort tack för era synpunkter! Väldigt värdefulla!

Vid närmare eftertanke väger nog risken att fonden inte finns kvar i sin nuvarande form tyngst. Vi såg ju nyligen hur Avanza global bytte index till mer ESG, vem vet hur fonden ser ut om 15 år? Så flytten är nu inställd.

Tack åter för svaren !

Det behövs inte nödvändigtvis en längre tidsperiod för att aktiedepå ska vara lönsamt, ifall @Veritas höjer risken med belåning så att den blir jämförbar med KF.

Om @Veritas exempelvis har 100 tkr i sin Avanza Global på KF och kan få tillbaka 30 procent av eventuell förlust på skatten genom avdragsmöjligheten, kan han köpa för 142 tkr utan någon ökad risk.

Om fonden stiger i värde med X % blir värdet i KF ungefär

100 000 + 100 000 * X - schablonskatt (ca 1 % av genomsnittligt värde per år),

medan värdet i aktiedepå efter skatt och återbetalning av lån blir

100 000 + 0,7 * 142 000 * X - räntekostnader (ca 1 400 kr/år) - fondskatt (ca 0,12 % av genomsnittligt värde per år),

Första året blir resultaten likartade. Därefter bör depån bli bättre när fondvärdet ökar.

Har man full 30 % avdragsrätt kan depån alltså vara lönsammare redan från första dagen. Med en lägre avdragsrätt på 21 % tar det några år innan depån går förbi.

Väljer man aktiedepå och säljer efter en nedgång får man dock pengarna för förlustavdraget först vid nästa deklaration, även om utfallet bör bli lika eller bättre jämfört med om man valt en KF.

Du har glömt schablonskatten på fonden i AF kontot.

Tack för påpekandet. Jag har uppdaterat inlägget. Det försämrar lite för depåalterantivet, men de huvudsakliga slutsatserna består.

Har jag förstått dig rätt, ditt scenario gäller bara om man har förlust att dra av ?

Jag har problemet att jag har ganska många investeringar på vanlig aktiedepå men aldrig gjort någon förlust.

Den enda förlusten jag kan dra av är om jag tar värdepapperskredit och kan dra av ränta på lånet.

Men ett af konto är väl bara lönsamt om man förväntar sig en avkastning på typ under 3% vinst. Vilket låter otroligt lite för en så pass lång sparhorisont.

Jag förstår liksom inte hur du tror att det ska bli bättre? Vid en så pass lång tid lär ju vara vinsten en väldigt stor andel av innehavet som då ska beskattas.

På grund av ränta-på-ränta-effekten.

På ISK-KF betalar du en årlig skatt som ger en motsatt ränta-på-ränta-effekt.

På en depå betaler du ingen sådan skatt och på riktigt lång sikt bör räntan på den obetalda skatten ge en avkastning som överstiger ISK-kontots avkastning.

Detta är en grov förenkling men tänk dig att du betalar 1% i årlig skatt på KF om året men 0 på depå. På 10 år har du ca 10% mer pengar på depå som avkastar framtida avkastning än vad du har på ISK.

”Obetald skatt är det bästa lånet”.

Nä, det är inte därför – tvärtom faktiskt: .99*.99 > .98, så det är billigare att betala 1% i 24 år än att betala 24% på slutet. Det krävs drygt 27 år av 1% i skatt innan det blir dyrare än 24%. Så det riktiga svaret är att det är för att reavinstskatten har ett tak på 24% av kapitalet, medan KF-skatten fortsätter dras varje år, långt bortom 24%.

1 gillning

Planen är att nå schablonbeskattning i en buy-and-hold, dvs om du har avkastning r och kapitalet ligger orört i en depå eller ISK med 1% schablonintäktsskatt i N år, så kommer du ha mer pengar, efter beskattning, när 0.76(1+r)^N > (1+r-0.01)^N vilket sker när N \geq \frac{-\log(0.76)}{\log(1+r)-\log(1+r-0.01)} vilket blir runt 30 år för rimliga avkastningsantaganden.