Hej,
Jag har ca 61000 i Swedbank Robur Obligation A, årlig avgift 0,3%, den har minskat med 3,28% sedan köp. Då jag är helt grön på hur man gör med fonder - är det värt att byta den?
Vad händer när jag byter? Förlorar jag ännu mer pengar totalt sett? Avgifter, skatter etc?
Tacksam för goda råd
Med vänlig hälsning, Sara
Hej och välkommen till forumet!
Frågan du ska ställa dig är inte om den är värd att byta utan snarare vad ditt mål är med sparandet, vad du hoppas få ut av det osv. 3,28% ner är inte mycket den senaste tiden, men frågan är om det är rätt fond du har.
Förutsatt att vi pratar om att den ligger i en ISK så kostar byte ingenting, skatten förblir densamma och avgiften är hyfsat låg, så låt inte den styra dig.
Men, vi behöver nog helt enkelt veta mer kring dina planer med ditt sparande. Är det “tryggt, stabilt och långsiktigt mot låg avgift” så är alltid breda globala indexfonder fina grejer, speciellt om man är ovan sparare.
p.s. 2022 gick börsen ner ungefär -15%, så att bara ha backat 3,28% får ju se som trevligt i sammanhanget.
Tack för svar! Den ligger inte i ISK…målet är långsiktigt sparande, typ pension om 20 år. Har också en aktie fond Swedbank robur trans global A ”tillsammans” med den och sammanlagt har de ökat med 95% sen köp. Så antar att det bara att sitta still i båten. Dock högre avgift på den sista.
Kan man flytta dessa till en ISK? Om ja, finns nackdelar?
Med vänlig hälsning, Sara
Var ligger de idag? Och 95% låter ju bra, men över vilken tidshorisont har ökningen skett? Nackdelar med flytt kan finnas, därav frågan om var de ligger idag.
de ligger som en fond hos Swedbank. Eller menar du nåt annat? Ursäkta min okunskap, helt grön som sagt. Månadssparat sen 2013.
Har också ett ISK hos Swedbank, så frågan är om man kan flytta allt dit?
Då finns de kopplade till ett konto hos swedbank. Vad är det för ett konto? Fondkonto? Kapitalförsäkring?
Fondkonto så vitt jag förstår.
Då hade jag låtit den ligga där. På fondkonto betalar du skatt vid försäljning och en låg skatt på årsbasis. Se mer här: https://www.swedbank.se/privat/spara-och-placera/fondkonto.html
Men, ska du börja placera i vanliga aktiefonder så är ISK att rekommendera. Där betalar du en årlig skatt, men ingenting vid försäljning. Så räntefonder, som den du nämner, kan gott ligga kvar eftersom de inte normalt stiger så mycket i värde.
Den andra fonden hade jag personligen sålt av då avgiften är onödigt hög och äter upp för mycket av värdeökningen. Men då innebär det alltså att du får skatta bort 30% av vinsten i den fonden, så det ska du vara medveten om. Men givet att vi pratar 20 år eller mer innan du ska ta ut och använda pengarna tycker jag det är värt det. Hur mycket handlar det om i “reda pengar”? Är det t ex 60 000 som blivit 90 000 med tiden är vinsten 30 000 och då betalar du 9000 i skatt vid försäljning.
Tack för ditt svar! Inköpsvärde 75’, nuvarande värde 173’. Alltså ca 100000 i vinst. Skatt då ca 30’. Känns kontraintutivt att ”minska” med 30’ men antar att man gör det förr eller senare. Frågan är vad man ska byta till…?
Med vänlig hälsning, gröngölingen
Swedbank robur obligation är en räntefond med relativt låg risk. Kanske för låg risk till och med om du har 20 år i sparhorisont? Att en portfölj med 20 år i horisont svänger mycket och ibland tappar mycket i värde är helt naturligt och något som inte går att undvika om man vill ha chans till god avkastning.
För långsiktigt sparande är annars Swedbank robur access global en mycket bra, bred och billig fond.
Allt handlar om dina förutsättningar, sparhorisont och risktolerans. 98k upp är ju naturligtvis surt att skatta av nästan 30k på, men det får du ju göra förr eller senare ändå. Kanske hellre nu när det redan backat en del senaste året. Som läget är nu tar Swedbank ca 2200 kronor av dig varje år för att den här enda fonden ligger investerad hos dem. På 20 år (och ingen fortsatt utveckling) har du betalat 44000 till dem.
Som @MattiasA90 är inne på kan du ju byta till access global (som kostar 0,2% istället för 1,25%).
Tack! Rent teoretiskt skulle jag alltså kunna sälja den dyra aktiefonden i mitt fondkonto, skatta vinsten och stoppa in det som blir över i den breda fonden ni nämner. Har redan den i mitt ISK i Swedbank. Betalar man skatten på en gång?
Tycker ni ändå avgiften på 1,25% är hög för en aktivt förvaltad fond?
Det är en ganska normal avgift för en aktivt förvaltad avgift.
Det många (inklusive jag) har emot aktivt förvaltade fonder är att på lång sikt så är det sällan de slår en billig indexfond. Och varför ska man då betala massa extra i avgift om man inte får något mervärde? Med det sagt, så finns det såklart en del fonder som klarar av att slå index, men de är inte så lätta att pricka in på förhand.
Jag tycker det, men det är nå’t du själv måste avgöra. Jag har lite motsvarande fond i form av Handelsbanken hållbar energi, men den har jag flyttat till SAVR för att sänka avgiften markant. Det kan ju också spela mindre roll om du aktivt placerar i annat fr o m nu, men ska du fortsätta att spara regelbundet i den så tycker åtminstone jag att Swedbank tar för stor del av kakan vid ett långsiktigt sparande. Säg att du velat ha den i fem år och sedan sälja, då kan man ju fundera över om det inte känns värt det. Men i dagsläget tickar ju avgiften på, år ut och år in.
Men invänta några till som tycker till. Jag är inte rådgivare utan en vanlig nättyckare.
1.25% är ganska mycket pengar att bli av med varje år. Om det är dyrt beror ju på hur mycket dom överpresterar en billigare fond. Även om man tror att aktivt förvaltade fonder kan överprestera index blir kruxet att man inte kan veta vilken aktivt förvaltade fond som går bra framåt. Det blir ju en gamble.
Jag skulle nog lägga om hela sparandet till index/räntor i lagom balans. Allt annat blir en typ av spekulation som eventuellt betalar sig.
Att fonderna gått upp 95% är ju bra, men kan mycket väl vara sämre än om allt bara legat i billig indexfond…
Du tar upp vinsten som inkomst av kapital när du deklarerar nästa år. Sedan ingår den i den vanliga uträkningen av skatt och du kommer förmodligen drabbas av kvarskatt.
Tack! Om jag köper ny fond för pengarna blir det ändå 30% skatt på vinsten på den gamla?
Korrekt.
Det är en av fördelarna med ISK, att man kan blanda och ge bäst man vill inom kontot utan att skatta för vinsterna. Man betalar istället en procent på totalbeloppet (lite förenklat). Detta räknas också ut automagiskt och kommer på deklarationen.