Fondsparande, nått skattefria taket

Hej! Har sparat under ett par år i fonder och har nått gränsen för de skattefria beloppet 300 000, någon som har några ider på vad man bör göra? Andra smarta vis att spara i? Finns kapital att investera men vet inte hur och var.

Har idag allt sparande via Nordea funderar på att flytta över allt till Avanza då Nordea har begränsat utbud av fonder, bra eller dåligt?

Idag sparar jag i 4 olika fonder, hur många sparar ni i?

Kom med alla tankar, tips och ideer!

ISK skatt är väldigt låg, så att bara fortsätta med samma upplägg som nu har få nackdelar.

Så länge du har koll på din sparhorisont och har en buffert.

Grattis!

Bara tuta och köra vidare :slight_smile:

Vad är det du behöver som du inte hittar hos Nordea? De har ett stort utbud. Kolla i inloggat läge på externa fonder.

1 gillning

Skatten på ISK är rätt låg, jag och de flesta andra här har haft ISK långt innan det var skattefritt. Se till att du har majoriteten av pengarna i en global indexfond med låg avgift. Finns inte så många alternativa investeringar jag kan rekommendera, det enda rimliga jag kommer på är house hacking dvs att du köper/hyr en större bostad och har inneboende/uthyresdel i villa.

1 gillning

Några inneboende kommer inte på fråga :joy:

Kan tyvärr inte köpa Avanzas populära fonder

Finns de bra och dåliga tillfällen att köpa för större belopp? Nu ser de ju lite mörkt ut, ska man passa på?

Kollar man historiskt så finns det helt säkert bra och dåliga tillfällen. Problemet är att vi inte vet vad som ska hända. Är man orolig för att det ska krascha så kan man dela upp i flera köp under en längre period. Men jag kan inte säga vad du bör göra.

Min kommentar innan var med avseende på skatten.

1 gillning

Förstod de med skatten, men finns de inte så många andra alternativ så fortsätter jag med isk och kommer väl inte undan skatten oavsett :joy: är inte mycket för aktier för hae varken tiden eller orken att följa upp kontinuerligt därför är jag mer inne på fonder.

2 gillningar

Var inte rädd för att betala skatt det kommer alltid tillbaka på ett eller annat vis :+1:

1 gillning

Vill du spara några kronor kan du ju testa att öppna ISK:n hos Avanza och Nordnet och spara upp till 50 000kr där. Utan att flytta något från Nordea.

Du betalar 0kr i fondavgift om du har mindre än 50 000kr hos dem.

Då kan du även känna in vilken plattform som passar dig bäst.

Antalet fonder spelar egentligen ingen roll utan det har mer att göra med vad de innehåller.

Det räcker med en enda fond om det är t.ex. en billig och bred global indexfond med eller utan tillväxtmarknader beroende på preferens.

1 gillning

Kör just nu Spiltan, läns global index, Nordea genereantionsfond (tror de är med pensionsfond) Nordea hållbarhetsfond…. Den är rätt dyr :sad_but_relieved_face:

Kanske putta in lite hos varje.

1 gillning

Räcker med att du behåller Länsförsäkingar global, kanske en liten del i Spiltan som lekhinksinvestering.

2 gillningar

Varför mer i läns än Spiltan?

Började för 5 år sedan och varit med om 2 kriser så tyvärr inte mer än 39%

1 gillning

För att Spiltan fångar långt mindre än 1% av globalt börsvärde medan en globalfond i stil med LF:s fångar majoriteten (60-90%).

Spiltan en liten del av ett litet land, LF en stor del av typ alla I-länder.

Diversifieringen är totalt annorlunda.

Bred, billig och passiv. Kan rekommendera dig att läsa igenom denna: Bästa fonderna 2026 | Vilken fond ska man välja?

1 gillning

Tack, matnyttig info! Ska nog starta ett Avanza och lägga en del på deras global.

1 gillning

Jag har själv mitt sparande hos Avanza pga deras värdepapperskredit men om du inte har något behov av den eller avanzas andra tjänster och erbjudanden så kan du lika gärna stanna kvar hos Nordea så länge du väljer en av deras globala fonder med låg avgift. Du kanske också kan få lite rabatt på bolånet om du har tur.