Hej! Har sparat under ett par år i fonder och har nått gränsen för de skattefria beloppet 300 000, någon som har några ider på vad man bör göra? Andra smarta vis att spara i? Finns kapital att investera men vet inte hur och var.
Har idag allt sparande via Nordea funderar på att flytta över allt till Avanza då Nordea har begränsat utbud av fonder, bra eller dåligt?
Idag sparar jag i 4 olika fonder, hur många sparar ni i?
Skatten på ISK är rätt låg, jag och de flesta andra här har haft ISK långt innan det var skattefritt. Se till att du har majoriteten av pengarna i en global indexfond med låg avgift. Finns inte så många alternativa investeringar jag kan rekommendera, det enda rimliga jag kommer på är house hacking dvs att du köper/hyr en större bostad och har inneboende/uthyresdel i villa.
Kollar man historiskt så finns det helt säkert bra och dåliga tillfällen. Problemet är att vi inte vet vad som ska hända. Är man orolig för att det ska krascha så kan man dela upp i flera köp under en längre period. Men jag kan inte säga vad du bör göra.
Förstod de med skatten, men finns de inte så många andra alternativ så fortsätter jag med isk och kommer väl inte undan skatten oavsett är inte mycket för aktier för hae varken tiden eller orken att följa upp kontinuerligt därför är jag mer inne på fonder.
Jag har själv mitt sparande hos Avanza pga deras värdepapperskredit men om du inte har något behov av den eller avanzas andra tjänster och erbjudanden så kan du lika gärna stanna kvar hos Nordea så länge du väljer en av deras globala fonder med låg avgift. Du kanske också kan få lite rabatt på bolånet om du har tur.