Behöver lite tips och rĂ„d över hur man ska tĂ€nka med aktiefonderâŠ
KÀnns som jag har tÀnkt helt tokigt frÄn början med val av att spara i Aktiefonder, dÀr nÄgra av dessa dessutom har dyra avgifter⊠, har ett flertal olika sparat i SEB och undrar om det Àr vÀrt att sÀlja bort dessa och Äka pÄ skatt eller hur jag ska göra?
Dessa har jag olika belopp investerare pĂ„ , totalt 212000:- i dagslĂ€get. ( Lite pengar , jag vetâŠ) Tycker det gĂ„r vĂ€ldigt segt med nĂ„gon typ av vinst , dem Ă€r tĂ€nka att ha som lĂ„ngsiktigt sparande.
En första reflektion frÄn min sida Àr att du har alldeles för mÄnga fonder. Vad Àr avgiften för dessa? SÄ som mÄnga trÄdar hÀr pÄ RT, sÄ rÀcker det med 2-3 fonder. Tom 1 fond, skall den vara bred och billig, dvs Àga hela höstacken.,
MÄnadsspara i fonden varje mÄnad och njut av livet som Àr.
Samt att flytta fonder frÄn ett ISK konto till ett annat valfritt ISK konto hos valfri aktör Àr skattefritt, det din bank kan göra Àr att ta ut en liten summa om nÄgra hundringar, men det Àr petitesser.
Men nu fÄr ni som svarat lÀsa frÄgan lite noggrannare. TS har mÄnga aktiefonder, inte pÄ ISK alltsÄ, och frÄgar om rÄd.
I den situation TS Àr i skulle jag ta smÀllen att sÀlja av allt, flytta det till ett ISK och sedan vÀlja ut antingen en fondrobot (Lysa t ex) eller placera i max tre billiga passiva indexfonder.
Om det kÀnns taskigt att betala vinstskatt skulle jag som alternativ tvÄ sluta spara i dessa fonder och bara lÄta dem vara, och sedan lÀgga allt nysparande enligt det första förslaget. Fattar att det kan kÀnnas som att börja om, men det gör du inte - dina AF försvinner ju inte.
Det finns ganska mĂ„nga smĂ„sparare (bl.a. hela min familjâŠ) som tror att de fĂ„r skatta nĂ€r de sĂ€ljer pĂ„ ISK och KF ocksĂ„ och TS har inte uttryckligen skrivit vilken sparform det gĂ€ller.
SÄ man ska nog ÀndÄ vara lite försiktig med att göra antaganden innan man vet.
Egentligen spelar skalet ingen roll, jag skulle sÀlja av det oavsett, sedan se till att sparandet sker pÄ ISK och fimpa bort typ alla TS fonder utom SEB Global all countries indexnÀra.
Den Àr fin för att den Àven inkluderar tillvÀxtmarknader sÄ det Àr bara om TS vill ha en billig Sverige-indexfond eller billig global smÄbolagsindexfond som det kan behövas nÄgot mer. Men det gör bara skillnad pÄ marginalen dÄ det inte ska vara sÄ stor del av portföljen.
Som de andra sĂ€ger: Oavsett om det ligger pĂ„ ett depĂ„konto eller ett ISK: SĂ€lj alltihop och lĂ€gg pengarna i vettigare fonder. Men innan du sĂ€ljer, bestĂ€m dig för vad du vill köpa. Med tanke pĂ„ din eklektiska fondsamling kĂ€nns det lite som att du tenderar att investera lite hipp som happ utan plan. Risken med det Ă€r att du pillar och Ă€ndrar och hoppar runt, vilket tenderar att försĂ€mra lĂ„ngsiktiga resultat. SĂ„ resonera lite med folk hĂ€r i forumet om vad du borde Ă€ga (100 % globalfond, övervikt Sverige, lite i tillvĂ€xtmarknader, smĂ„bolag eller vad som nu kĂ€nns rĂ€tt) och hĂ„ll sedan fast vid det. Har du inte en fördelning du tror pĂ„ sĂ„ kommer du bara att jaga det som gĂ„tt bra pĂ„ sistone ("Ă h, jag skulle ha köpt europeiska försvarsfonder! De gĂ„r ju som tĂ„get!â). Har du sĂ„dana tendenser sĂ„ Ă€r kanske 100 % globalfond, eller trycka in allt i Lysa, ett bra alternativ för att dĂ€mpa pillimpulserna. BĂ„da tvĂ„ Ă€r riktigt bra portföljer och antagligen rĂ€tt nĂ€ra optimalt.
Och bra jobbat med att spara ihop över tvÄhundratusen! 42 % av alla pÄ Avanza har mindre Àn 100 papp, och 26 % har mindre Àn 250. Du Àr i toppligan och spelar nu!
Tack för dina reflektioner och tips. , Ă€r lite inne pĂ„ att lĂ„ta dem varaâ:thinking: Ă€r just det dĂ€r med att det blir mycket i vinstskatt. Gjorde tokiga val av mitt sparande i början. Jag lĂ€gger in nĂ„got mer i dessa sparanden sedan ett par Ă„r tillbaka. Har sparat en del i Lysa och pĂ„ Savr ocksĂ„ , ca 145000:- i dagslĂ€get samt annat sparande.
Jo det Ă€r ju sant. Gjorde tokiga val av hur jag la upp mitt sparande frĂ„n börjanâŠ
Ăr orolig över vinstskatt om jag sĂ€ljer bort större delen av innehavet.. , har annat sparande i Lysa och Savr ocksĂ„ , dĂ€r jag sparar ca 7000:+ i mĂ„naden.
Jag fÄr inte riktigt ihop det du sÀger. Du skriver att du gjort tokiga val, men samtidigt har du stora vinster som utlöser kraftig vinstskatt vid realisering. Om du har gjort tokiga val sÄ kan du ju knappt ha kraftiga vinster att betala skatt pÄ, och om de var tokiga men du hade tur, sÄ ska du ju passa pÄ att sÀlja innan det gÄr Ät skogen.
Och om det Àr depÄ sÄ kan du ju bara rÀkna ut ungefÀrlig skatt och hiva in detta pÄ skattekontot, om du vill slippa tÀnka pÄ det (men spÀrra dÄ automatisk utbetalning samtidigt).