24 år med 2 miljoner, hur gör jag nu?

Hej!

Sedan jag fyllde 14 år och fick mitt första extrajobb så har jag aktivt sparat i bästa mån. Så fort jag fyllde 18 så överförde jag majoriteten av mitt innehav från banken till Avanza för att börja spara i fonder / aktier.

På eget håll så har jag genom min egna spar strategi, bra köp (hade ex. Tur med Tesla, Nvidia, Saab och nyligen Lundin gold) och konsistens lyckats ackumulera ca 1 miljon kronor till mitt namn vilket såklart känns bra. Fick även 1 miljon extra efter min fars bortgång genom hans livsförsäkring.

I dagsläget drar jag in ca 28k netto från mitt jobb + 7-12k extra från extrajobb och andra källor. Jag budgeterar i dagsläget ca 10k på fasta utgifter (hyra, försäkringar, abonnemang), 5k på mat och nöjen (vill ändå leva lixom), minst 10k går till avanza och ser till att jag alltid har MINST 30k på mitt sparkonto på Swedbank ifall det skiter sig eller om jag behöver låna ut pengar (vilket sker ofta då min familj är jätte dåliga med pengar).

Innan jag fick arvet/livsförsäkringen så tyckte jag ändå att jag hade bra koll på min portfölj, jag hade kanske 70% på diverse aktier, 20% på fonder och ca 10% på vanligt sparkonto och då tyckte jag att varje insättning på 10k gjorde skillnad.

Men när jag sen hoppade från 1 miljon till 2 miljoner bara över en dag så kändes lite som att jag tappade greppet. Helt plötsligt var de där 8-12% jag gjorde varje år inte tillräckligt och jag ville snabba upp processen så jag kunde bli ekonomiskt oberoende innan 30. Jag började kika på en bättre utdelningsportfälj men fastnade lite halvvägs. Så nu är min portfölj lite huller om buller (gör fortfarande rätt bra ifrån mig ändå, men tycker ändå den är för rörig med 50% utdelningsaktier, 20% tillväxtaktier och resterande fonder/random chansningar)

Som ni ser så hittade jag aldrig strategin för mitt mål direkt, och när jag började mitt 9-5 på det jobb jag har nu efter att ha utbildat mig så saktade det ner ännu mer då jag inte fann tid/energi att läsa på i den utsträckning som jag gjorde innan.

Inte så tråkigt problem att ha kanske, dvs vad man ska göra med 2 miljoner, men ett problem oavsett. De här månatliga insättningarna på 10k känns också rätt värdelösa nu när jag nått upp till det här beloppet vilket också omotiverat mig lite.

Nu till min fråga:

Om ni var 24 år och skulle snart fylla 25, hur hade NI placerat pengarna för att ev. Kunna klassa er som ekonomsikt oberoende vid 30 ish års åldern?

Jag har räknat på att om jag gör 15% årligen + fortsätter med mina insättningar så bör jag landa på ca 6-7miljoner kr om 5-8 år vilket är mer än nog för mig. Men frågan är, som alla kanske ställer sig själva ioförsig, är hur tar jag mig dit härifrån nu när världen ser ut som den gör?

Jag var i kontakt med både Swedbank och Söderberg & Partner ang private banking men tyckte båda deras upplägg var skräp så PB är inte av intresse.

Tusen tack på förhand

Mvh

6 gillningar

Välkommen till forumet! Grattis till bra avkastning hittills!

Nu kommer jag säga nåt som jag får en känsla av att du inte helt kommer vibea med. Det är dags att sluta stock picka och börja investera evidensbaserat. Sammanblanda inte din tidigare tur med någon långsiktig edge. Du har ändå sökt dig till rika tillsammans och här kommer det kollektiva visdomssvaret vara indexfonder. Det är också mitt svar.

Sen skulle jag släppa det där med ekonomiskt oberoende vid 30. Tänk mer på vad du vill göra i livet och investera sunt så löser sig ekonomin tids nog.

41 gillningar

Hej,

Tack för svar! Inga sura miner från mitt håll, all form av hjälp är bra hjälp känner jag.

Yes, har förstått det lite baserat på alla andra forum jag läst här osv. Men om vi leker med tanken och bara kör på de klassiska fonderna: Spiltan, Avanza Zero, DNB, Länsförsäkringar osv. Hur hade du/ni gjort flytten av pengarna till dessa och fördelat det procentuellt?

5 gillningar

Toppen :slight_smile:

Jag själv kör Lysa 100% aktier bred, för att jag gillar en paketlösning, där jag inte riskerar att pilla. Tidigare när jag var på Avanza fick jag verkligen hålla fingrarna i styr för att inte under- eller övervikta XYZ. Lysa gör att frestelsen inte finns. Lysa är typ 60% global indexfond, 10% globala småbolag, 20% Sverige och 10% emerging markets. Med den summan du pratar om är avgiften likt min dvs 0,325%

Väljer du att sätta ihop något själv istället så kan du med fördel titta på forumets ”bästa fonder 2026” för förslag beroende på vilken plattform du vill använda. Det finns också olika smaker, vissa föredrar 100% i en global indexfond, andra föredrar en liten klick home bias, eller emerging markets osv. Ingen vet vad som blir bäst i det långa loppet, sannolikt inte jättestor skillnad.

Vill återigen säga att du har en fantastisk ekonomisk situation, unik som 24-åring. Du kan rida på vågen, agnostiskt och evidensbaserat, så slipper du oroa dig för pengar. Bra att du hittat hit till rika tillsammans för här man med fördel detoxa lite från börsens mer rusiga vrår där frestelser och girighet lätt kan bita en där bak.

3 gillningar

Om du inte redan läst:

5 gillningar

Tror du själv att detta är realistiskt?
Vilken risk är du benägen att ta?
Är du redo att förlora allt för att kanske nå dina mål?

Får känslan att du själv vet “vad som gäller” och rekommenderas här på forumet.

5 gillningar

Jag skulle ta det försiktigt. Vips så träffar du den rätte, bildar familj, köper bostad och bil och så ligger du/ni några miljoner i lån istället. :wink:

10 gillningar

Jag hade tittat efter boende och bolån för att få hävstång. Måste vara attraktivt för att inte låsa pengarna och trivsamt så du vill bo där 10-20 år om marknaden sätter sig. Och i samband med det en seriös partner att dela utgifter med för att öka sparkvoten, om du inte redan har det.

Sedan koncentrerat portföljen på DNB Global Indeks S (fört över allt på ett bräde, time in the market beats timing the market). Dina 8-12% tror jag inte innebar något positivt alfa jämfört med en passiv indexfond.

Börsens utveckling går inte styra, men vidareutbildning, övertid, OB och löneförhandling. Fysisk och mental hälsa, nätverkande och fritidsintressen ger snabb, garanterad och skattefri avkastning. Jag hade fokuserat på trivsel på jobbet/ privat så att jag inte blir besviken om jag inte når målet innan 30. Yolo/fomo/memento mori gör att man inte vill missa upplevelser och livshändelser för pengar.

Vet du vad det ekonomiska oberoendet ska leda till? Vore intressant att höra :slight_smile:

5 gillningar

Jag skulle sätta in de två miljonerna i en isk hos valfri aktör, välja en av de globala indexfonder som rekommenderas av rika tillsammans som de fem bästa. Sedan glömma detta under en tid. Leva livet som vanligt.

Jag skulle också starta upp ett månadssparande isk i samma eller annan globala indexfond hos en annan aktör där du ser ditt månadssparande växa (som om de två första miljonerna inte finns.)

Om/när det blir aktuellt för dig att ta bostadslån så har du ett flyttbart kapital att stoppa in som isk hos den bank du väljer att ha som långivare. Det ger dig bra ränta.

7 gillningar

Jag är inte du men jag hade tänkt såhär: Detta är ett fantastiskt startläge. Jag själv hade -100,000 ( CSN ln utbildning ej klar) i sammaålder och har nu vid 55 ca 20M totalt (det mesta Tjänstepension).

Jag hade lagt 200,000 i cashbuffer (om detta inte redan finns) sedan 200,000 i lekhink och resten i globala indexfonder och sedan låtit det ta den tid det tar, 10 år 15 år 20…

2 gillningar

Fin avkastning.

Glöm inte leva också är mitt stora tips och lägg inte allt i sparande, ut och res.

3 gillningar

Jag skulle helt enkelt räkna med att det med största sannolikhet inte går på så kort tid.
Du har haft tur kombinerat med riktigt bra sparkvot.

Gapa inte efter så mycket att du förlorar allt, nöj dig med att det blir innan 40 istället för 30.

Jag tycker att du sparar så pass bra att du inte behöver riskera att bli nästintill totalt utblottad bara för att komma upp i en viss summa några år tidigare.

Det är det som kan vara förrädiskt med att det går bra i början, risken är att du får en felaktig och uppblåst bild av din egen förmåga att välja rätt saker att investera i vid rätt tillfälle. Vilket du med förkrossande sannolikhet inte kan när det gäller noterade aktier.

I princip ingen annan kan det heller, alla aktier du nämnde prissätts omedelbart, innan vi ens hinner reagera, av betydligt större fiskar än oss.

Som var för sig har tusentals anställda, maskiner och mjukvara som övervakar och analyserar dessa bolag 24/7. De har all information som du har och agerar på den snabbare än du kan. Skulle du rent hypotetiskt ha någon information som ingen annan har och agerar på den så är det insiderbrott.

Så med andra ord, med allmän information kan du inte slå marknaden och med ej allmän information begår du ett brott om du försöker.

Då är det lätt att förstå att vi inte på magkänsla ska kunna hitta någon felprissättning som resten av marknadens aktörer inte redan har identifierat.

Rent konkret menar jag då att du för all del kan ta risk men gör det med en aktieindexfond eller liknande och möjligen en väldigt liten hävstång i så fall, stoppa inte in två miljoner i enskilda aktier för att försöka nå några miljoner till innan 30 med en extrem förväntad avkastning på 15-20%.

Du kan inte få sådan avkastning utan att ta väldigt stor risk med hög sannolikhet för extrema och snabba nedgångar där du i slutändan vid 30 kan sitta med en tiondel av det du har idag.

PS: ordet du söker på svenska är inte konsistens utan snarare konsekvens. “Till mitt namn” är nog en anglicism.

6 gillningar

Så imponerad av ditt sparande i den ålder du är. Snyggt jobbat.

min tanke är: Fixa inte något som inte är trasigt

Du har ju uppenbarligen haft en bra strategi bakåt. Förstår helt hur du tänker nu när ditt kapital blivit så stort men fortsätt med det som fungerat.

1 gillning

Du kan inte bedöma om en strategi är bra eller inte baserat på ett enstaka utfall.

Mer om varför här.

De flesta som har kört exakt samma upplägg som TS har misslyckats med att slå sitt jämförelseindex men sen finns det alltid en mindre klick som får ett positivt utfall, speciellt på kort sikt.

Jämför med det lite mer extrema exemplet att hoppa från ett flygplan utan fallskärm för att nå marken snabbare än de som hoppar med fallskärm.

99,99% dör och den sista personen som tillhörde de 0,01% landade av en ren slump oskadd i en uppblåsbar hoppborg och nådde då marken mycket snabbare än alla som hoppade med fallskärm.

Innebär det då i efterhand att den personens strategi var bra?

Borde man fortsätta och prova att göra likadant igen?

4 gillningar

Med risk för att upprepa vad andra redan sagt, fundera på varför du vill bli ek oberoende innan 30?

Du har förhoppningsvis väldigt många år framför dig, är det inte bättre att hitta/designa ett liv som du inte vill ifrån? Använd din goda position för att byta jobb eller utbilda dig för att sen kunna spendera dina arbetsdagar med något som utmanar dig och som du tycker är roligt.

För att svara på din fråga om hur jag hade placerat pengarna: Vi är i liknande ålder och ekonomisk situation. Jag har 100% i DNB global indeks och lite lite hävstång för att efterlikna AP7 sofa.

1 gillning

Sluta låna ut pengar till familjen.

Lägg in dina pengar på utdelande fonder gärna månads utdelning och med dina 2 miljoner blir det cirka 10-12000 kr i månaden i utdelningar.

Och fortsätt lägga in pengar du tjänar på dina arbeten på breda långsiktiga fonder 5 olika kan räcka genom Avanza på ISK konto.

Hoppas det räcker som svar på dina funderingar.

2 gillningar

Tagga ner med förväntningarna :slight_smile:

5 gillningar

Tur är ingen strategi och bra gissningar kan funka då och då. TS har förstått att hen haft tur och verkar nu inne på att göra rätt med pengarna hen har. Då tycker jag inte man ska bejaka turen och kalla det strategi.

Sagt i all välmening såklart.

8 gillningar

Har frågat runt på rikatillsammans om samma sak nästan men ända svaret som jag fått är lägg allt på en global fond =I

Är du besviken? Du hade hoppats att nån sa typ

25% Tesla

25% Dogecoin

25% ARC investment by Cathie Wood

25% silver

To the moon, for sure!

3 gillningar