Hej!
Sedan jag fyllde 14 år och fick mitt första extrajobb så har jag aktivt sparat i bästa mån. Så fort jag fyllde 18 så överförde jag majoriteten av mitt innehav från banken till Avanza för att börja spara i fonder / aktier.
På eget håll så har jag genom min egna spar strategi, bra köp (hade ex. Tur med Tesla, Nvidia, Saab och nyligen Lundin gold) och konsistens lyckats ackumulera ca 1 miljon kronor till mitt namn vilket såklart känns bra. Fick även 1 miljon extra efter min fars bortgång genom hans livsförsäkring.
I dagsläget drar jag in ca 28k netto från mitt jobb + 7-12k extra från extrajobb och andra källor. Jag budgeterar i dagsläget ca 10k på fasta utgifter (hyra, försäkringar, abonnemang), 5k på mat och nöjen (vill ändå leva lixom), minst 10k går till avanza och ser till att jag alltid har MINST 30k på mitt sparkonto på Swedbank ifall det skiter sig eller om jag behöver låna ut pengar (vilket sker ofta då min familj är jätte dåliga med pengar).
Innan jag fick arvet/livsförsäkringen så tyckte jag ändå att jag hade bra koll på min portfölj, jag hade kanske 70% på diverse aktier, 20% på fonder och ca 10% på vanligt sparkonto och då tyckte jag att varje insättning på 10k gjorde skillnad.
Men när jag sen hoppade från 1 miljon till 2 miljoner bara över en dag så kändes lite som att jag tappade greppet. Helt plötsligt var de där 8-12% jag gjorde varje år inte tillräckligt och jag ville snabba upp processen så jag kunde bli ekonomiskt oberoende innan 30. Jag började kika på en bättre utdelningsportfälj men fastnade lite halvvägs. Så nu är min portfölj lite huller om buller (gör fortfarande rätt bra ifrån mig ändå, men tycker ändå den är för rörig med 50% utdelningsaktier, 20% tillväxtaktier och resterande fonder/random chansningar)
Som ni ser så hittade jag aldrig strategin för mitt mål direkt, och när jag började mitt 9-5 på det jobb jag har nu efter att ha utbildat mig så saktade det ner ännu mer då jag inte fann tid/energi att läsa på i den utsträckning som jag gjorde innan.
Inte så tråkigt problem att ha kanske, dvs vad man ska göra med 2 miljoner, men ett problem oavsett. De här månatliga insättningarna på 10k känns också rätt värdelösa nu när jag nått upp till det här beloppet vilket också omotiverat mig lite.
Nu till min fråga:
Om ni var 24 år och skulle snart fylla 25, hur hade NI placerat pengarna för att ev. Kunna klassa er som ekonomsikt oberoende vid 30 ish års åldern?
Jag har räknat på att om jag gör 15% årligen + fortsätter med mina insättningar så bör jag landa på ca 6-7miljoner kr om 5-8 år vilket är mer än nog för mig. Men frågan är, som alla kanske ställer sig själva ioförsig, är hur tar jag mig dit härifrån nu när världen ser ut som den gör?
Jag var i kontakt med både Swedbank och Söderberg & Partner ang private banking men tyckte båda deras upplägg var skräp så PB är inte av intresse.
Tusen tack på förhand
Mvh