24 år med 2 miljoner, hur gör jag nu?

Jag hade fått intrycket att många på rikatillsammans forumet skulle ha mer kunskap än global fonder.

Jag är en utdelningsjägere, eller försöker. Ville ha tips hur jag skulle kunna göra det bättre och saker att tänka på. Men bara globalfond.

5 gillningar

Rea på bitcoin nu!

Varför inte typ

70 global index

10 Spiltan investmentbolag

10 guld

10 bitcoin

:star_struck:

1 gillning

Fast det är ju vad de/vi har. :smiley:

3 gillningar

Du har fått flertalet smarta råd ovan från @angaudlinn @Fastighetsdiggaren @Passiv @Ballongpinne

Du är just nu en statistisk avvikelse i den mening att långt från alla 24-åringar har 2 miljoner till sitt namn, du är >långt< före. Du har råd att samla ihop dig och sakta ned, med 2 miljoner och en extremt tråkigt strategi där du spenderar nästan noll fritid har chansen att skapa en otroligt fin grund för resten av ditt liv, det är ingen som kan förutspå framtiden.

Skulle börsen vika sig så hittar iallafall jag tröst i att jag står för mitt val, min egen strategi är sund - Jag kan därmed också vänta ut den för jag är trygg i att den kommer med tid, om även väldigt lång tid, att återgå.

Sjabbla inte bort det här nu!

3 gillningar

Funderade länge på att köpa ett eget boende, men jag har så få människor i min omgivning jag kan vända mig till gällande sånt så la det på is.

Hört att det alltid är en säker investering och det vore såklart underbart att ha något för mig själv, men å andra sidan har jag redan ett förstahandskontrakt i Stockholm. Men ska absolut överväga tanken igen, tusen tack!

Tack för svar och kul att höra att vi är i samma position.

Hur känner du kring din all-in på DNB i dagsläget i och med allt som sker i framförallt USA? Du kanske ioförsig varit long länge i den och fått en rejäl ökning under tech/ai ruschen och inte bryr dig så mycket om vad som sker nu.

rikatillsammans är en global index fonds sekt ingen ide att diskutera

5 gillningar

Släng inte bort den innan du gjort research

1 gillning

Jag tror diskussionen är mer än välkommen när det kan presenteras gediget akademiskt material som stöder alternativa teser.

1 gillning

Ja det är minst sagt skakigt för stunden… jag tror på att marknaderna till största del är effektiva, att den här oron är inprisad. Det enda jag vet är att jag inte vet hur marknaden kommer utveckla sig. USA kanske fortsätter urstarkt i 10 år till eller kraschar imorgon, vem vet? Då känns det bra att stoppa in allt i en fond, inte fundera över kortsiktig turbulens och logga ut. Jag tänker använda pengarna först om 10 år kanske och köpa en fastighet då. Jag behöver inte pengarna nu.

Sen sätter jag dem här miljonerna i förhållande till min förväntade livslön, jag kommer tjäna (förhoppningsvis) mycket pengar över mitt liv och kunna spara mycket också, då kvittar det lite vad som händer närmaste åren för över tid kommer jag stoppa in mer än vad börsen ev kan gå ned nu.

1 gillning

När det gäller vad som man ska investera i idag. Tror ärligt att ingen egentligen kan svara rätt på det.

Såg för någon timme sedan ett reportage där en representant från eu rådet tydligt och ofta påpeka att världsordning håller på att ändra pga usa. Till vad kan man inte säga. Men det kommer aldrig bli som det var för ett år sedan. Hur mycket annorlunda går inte och säga idag.

Så vi alla investera som vi brukar och hoppas på det bästa. Några har växlat över helt till Sverige osv.

Grattis 15% är svårt att klare, men detvspelar väl ingen roll.

Eget sparande, nja inte viktigt, men pengar som blir över skall arbeta.

Kanske arbeta där de gör nytta, vad det nu är SAAB eller Ureka eller Indien.

Lycka till

Bara för att en aktie är noterad i USA betyder det inte att du investerar i USA. De största bolagen har verksamheter i stora delar av värden. Aktien bara råkar vara noterad på en USA börs.
Kör själv 100% global index. Just keep buying och sitt still i båten tills forskning visar att något annat är bättre.

4 gillningar

Öppna ISK eller lysa och spara i globala indexfonder. Fördela ditt nuvarande sparande under tex 1-2 år så du inte sätter in allt på samma gång.

Skippa FIRE vid 30. När du är 30 är du fortfarande väldigt ung. Vill du nå FIRE, sikta på 40-45 istället. Då är du fortfarande relativt ung. Och på så vis försvinner stressen av att skynda att nå dit om 5 år. Du är ju duktig på att spara, så jobba med något du trivs med och spara varje månad i globala indexfonder så kommer du så småningom med stor sannolikhet nå FIRE.

Om du vill bo billigt men ändå äga, köp en etta i innerstan och bo där länge.

Det var mina tankar.

(Försök att begränsa hur mycket du ger bort och kanske inte berätta för andra om hur mycket pengar du har).

Du vill förmodligen inte ta stora risker så att ditt kapital halveras eller helt förintas. Jobba på, njut av livet och fundera inte så mycket i termer av vad du ska göra för att få bästa möjliga avkastning.

Vill du verkligen bli rik så satsa på att bygga företag ist eller en raketkarriär.

Tyvärr är det inte roligare än så här: sprid riskerna optimalt (aka globalt index buy and hold), nyspara så mycket du vill.

Vad jag hade gjort: allt in i ETF webn + tio % belåning, satsar på jobbet och att skapa så mycket värde som möjligt och få ersättning för detta värdeskapande.

Om du är ute efter utdelningar finns ETFer som delar ut kvartalsvis med totalavkastning i linje med globala index. Själv tycker jag utdelning är bättre än att sälja tillgångar (håll i er för anstormningen av “flytt från höger till vänster ficka” osv).

Ditt nuvarande innehav med tillägg om 10k i månaden resulterar som du säger i 7 milj inom 10 år. Tillräckligt för att i vart fall du bestämmer själv om du behöver ett jobb eller inte.

Spotify är ett bra exempel där bolaget är globalt och inte ens kommer från USA men där de ändå har valt att notera aktien på New York-börsen.

Håller med om att det är tokigt att bara titta på var bolag är noterade, man får exponering mot mycket annat än bara USA när man köper amerikanskt index.

2 gillningar

Varför?

Även vid utdelning “säljer” / byter du en tillgång mot en annan. Den enda skillnaden är att det då inte är frivilligt.

Ursäkta anstormningen men det är ju precis så det är med utdelning, flytt från höger till vänster ficka. Det kommer vi inte ifrån.

1 gillning

Väljer man Lysa så sker det sparandet också på ISK.

Är i en liknande situation gällande “låna ut pengar till familjen”. Utan att veta bakgrunden till din situation så kan jag tala från egen del att jag inte ångrar att jag lånat ut en hel del personligen. Detta med vetskapen att jag mest troligt inte får tillbaka dessa pengar men familjen är det viktigaste i slutändan :beating_heart: