Hej, jag undrar hur man ska göra för att starta en utdelningsportfölj. Läst nedan artikel och där ser jag att den helst ska bestå av 10-15 aktier. Men kan eller ska man blanda dessa utdelningsaktier med tex fonder med utdelning? Jag tänker mig inte bara svenska så jag vill ha innehavet i en KF. Kan någon snälla berätta hur ni startade? Vilka bolag som exempel, både svenska och utländska. Tack på förhand.
För att få en bra diversifiering bör du ha en portfölj med minst ca 1000 bolag spritt i ca 200 branscher globalt. Meckigt att bygga och hantera en sån portfölj på egen hand, så fonder/ETF kan vara att föredra.
Tack för ditt svar för det första. Låter verkligen krångligt. Förstår såklart att ju mer man sprider risken desto bättre, men är det verkligen så folk gör, som har utdelningsportföljer? Har de verkligen uppemot 1000 aktier? Låter helt galet att administrera det som vanlig sparare.
Kan man säga något om vilka ETF:er eller utdelningsfonder som är stabila?
Jag tycker tex VGWL är ett trevligt alternativ på utdelande ETF. Väldigt bra riskspridning, låg kostnad, transparent metodik, lätt att förstå osv.
Samma principer som vanligt, månadsspara. Sprid riskerna. Jag har merparten i ISK och hög andel svenska aktier. Jag anser att vi i Sverige sticker ut med bra börs och företag. Har självklart de utländska där skatt ska återbetalas i KF.
Har ca 30 bolag i utdelningsportföljen
Siktar på 4% genomsnittlig avkastning där banker, telekom, fastigheter och frakt sticker ut som bra marknader. Självklart välj bra bolag som långsiktigt växer och tjänar pengar samtidigt.
Undviker extremutdelare och struntar i när/hur utdelningarna sker, det är totalen som räknas.
Ska väl nämnas att jag använder indexfonder för ren tillväxt, där struntar jag helt i DA känns irrelevant eftersom jag inte skyddar ett ägande på samma sätt utan bara värde.
Mitt syfte med utdelningsportföljen är att skydda/fylla på min buffert när jag lämnar arbetslivet.
Det finns ingen anledning att ens välja fonder som delar ut för att få utdelning.
Du kan lika gärna välja en vanlig accumulerande indexfond och lägga vanlig säljorder i kvartalet/månaden för att få ut pengar löpande.
Rent ekonomiskt är det exakt samma sak som utdelning.
Tack för utförligt svar. Hur fördelar du innehavet? Har tex själv bara sparande i fonder idag. Hur ska man tänka, hur stor andel i procent ska ”utdelningsportföljen” vara av hela ens totala kapital som man placerar på börsen? Finns det någon riktlinje?
Jag tänker också att jag, åtminstone i början, struntar fullständigt i när utdelningar kommer osv eftersom jag ju inte heller har särskilt stort kapital och inte har som mål nu att leva på avkastning. Vet att jag måste välja bolag själv men det vore verkligen intressant att få veta vad folk har, för att få sig en uppfattning.
Ca 30 bolag, tack. Hur viktar du dem? Lika mycket av alla? Rebalanserar du varje månad i samband med att nytt kapital tillförs eller hur gör du?
Jag tänker att det måste finnas en anledning till att folk väljer att skapa utdelningsportföljer eller ETF:er och att det är mer lönsamt än att bara äga vanliga fonder, annars skulle man inte bemöda sig med att ens göra det öht?
Mina råd:
- Månadsparat en lite summa per månad för lära mig (större andelen av sparandet så länge i indexfond - du kan alltid sälja av en del per år och ha som utdelning från en fond)
- Då jag inte orkar hålla koll på mina aktier, så hade jag köpt en liten summa i många aktier, jag har inte ett max antal aktier jag får ha. Nu låter det som du vill vara mer aktiv, då kan 10-15 aktier går bra att ha, men de behöver väljas lite mer försiktigt.
- Sen är frågan som man bör ställa sig, hög utdelning nu, eller aktier som växer utdelningen per år? Jag har valt aktier som växer utdelningen per år. Igen, jag orkar inte byta ut mina aktier så ofta.
Sen kan det vara värt att lära ta lärdom från följande två ställen
och från
En podd som diskuterar leva på utdelningar är
Vill du berätta mer för en oinvigd vad VGWL är? Tack på förhand ![]()
Tack för svar och lyssningstips. Som jag förstått det så bör man ha en mix men med stabila bolag som funnits länge som bas och övervikt mot dessa. Men möjligen våga sig på några med högre direktavkastning. Jag skulle vilja kunna ha mina aktier i ett år, och göra ny bedömning en gång om året. Som de som förvaltat Prinsessan Estelles portfölj gjort. Vill dock inte äga vissa av de aktier som är med där och vill inte begränsa mig till Sverige så därför frågar jag här.
Det finns inget stöd för utdelande aktier eller fonder är mer lönsant. Per risk är det något sämre.
Majoriteten väljer aktiva fonder trots att det är matematiskt sämre i praktiken alla studier.
Men att välja aktiva fonder vs passiva fonder är ju inte samma sak som att köpa utdelningsaktier. Eller du jämför aktiva fonder med ETF:er eller utdelningsfonder?
Denna har ju tex gått bra i år iaf:
Jag säger att det finns inget vetenskapligt stöd för att det är mer lönsamt med någon form av prioritering av utdelning. Precis det omvända faktiskt, att risken ökar mer än den förväntade avkastningen om man koncentrerar i utdelande aktier.
Nrj men det är ett annat exempel där majoriteten inte väljer det som är lönsamt.
Trisslotter är ibland vinnare också…
Jag tror att det finns de som kan mer om detta än vad du kan, så låt de personerna uttala sig. Man kan studera listorna på Dividend Kings and Aristocrates tex.
Jag tror det finns rätt mycket beskrivet om detta i den här tråden:
Tack! ![]()
Detta nedan inte svar till just dig utan mer allmänt. Man kunde inte svara med bara ”tack”, det blev för kort
Vill bara dela med mig av ytterligare en artikel (dock gammal) men där man tydligt kan se att Dividend Kings and Aristocrats har gått långt bättre än största amerikanska index över tid.
Till högre risk! Utdelande aktier som grupp har högre risk än index!
Du kan få samma risk och ännu högre avkastning genom att hålla en faktorviktad portfölj eller index med hävstång.
Det finns spaltmeter med forskning på området om att utdelningsaktier inte har bättre riskjusterad avkastning än annat.
Ja, vetenskapsmän och kvinnor som forskat på detta. De säger att utdelningsaktier inte har bättre avkastning per risk än snittaktien.
Jag har en utdelningsportfölj för jag tycker det är kul och lärorikt att lära mig om både företag, företagande och börs. Det är en del av mitt kapital som jag får pilla med.
Men jag har det inte som det stora kapitalet som vi faktiskt lever på.
Om du redan har ett gediget sparande både för kortare och längre sikt med buffert, olika målsparande och långsiktigt sparande inkl för pension - då kan du fundera på att ta en del av ditt kapital för att testa och lära kring olika investeringar, som tex utdelande företag. Du kommer att gå på nitar, så är det bara. Vi har alla gjort det och just därför bör denna delen vara max 10% av ditt långsiktiga sparande. Det som kallas lekhinken eller hobby hinken i 4 hinkars modellen.
När du börjar testa med detta bör detta sannolikt vara mycket mindre än 10% av ditt långsiktiga sparande. Börja litet, lär, testa och om du sedan vill fortsätta så kan du skala upp det lite.
Jag har själv nyligen dragit ner på min ”lekhink” som hade växt lite väl myclet. Det är lätt att dras med och öka den av intresse. Så numera är den klart inom de 10%en ![]()
Jag vet inte om jag svarade på din fråga utan mer kring det övergripande.
Lycka till ![]()