Hej alla
har byggt ihop en utdelningsportfölj på ISK-konto som jag tror är bra och stabil
i nuläget relativt jämnt fördelad på 19 aktier med beräknat snitt i år på 5,12 % i utdelning
vad tror ni ?
Tror inte att det är lämpligt att övervikta utdelande bolag eller att väga in hur hög DA är när man väljer bolag.
Är enig med förra respondenten. Vilket syfte vill du nå med just en utdelningsportfölj?
Välkommen till forumet @Joacim_Svensson.
En fråga innan vi kan ge dig ett bättre svar:
-
Hur stor andel av ditt totala sparande är ovan?
-
Vad är målet för ditt hela sparande?
-
Vad är målet för just detta sparande?
-
Hur har du resonerat i valet av denna portfölj i förhållande till t.ex. en global indexportfölj?
-
Vilken typ av feedbacks kulle du önska från oss?
Kan säkert hända att jag kommer med fler följdfrågor.
Annars blir det lätt att vi kommer att svara utifrån våra egna perspektiv, där jag t.ex. inte investerar i enskilda aktier överhuvudtaget.
Ser väldigt svenskt ut. Svenska bolag har i allmänhet rätt kass utdelning. Sverige är ett väldigt litet land. Sen är ju frågan om det är bra tillfälle just nu att börja bygga på en utdelningsportfölj. Det kan det kanske vara. Jag vet inte.
Stabil är min första tanke. Möjligen skulle du kunna lägga in ett par investmentbolag till. När jag var med i aktiespararna hade en av medlemmarna över sjuttio olika aktier ![]()
Detta är fel forum för den här typen av frågor. Medlemmarna här kan inte acceptera något annat än indexfonder. Inte ens lönt att försöka diskutera. Dom vill frälsa dig till att bli en indexkramare.
Saknar energi, fastigheter och transporter.
TotalEnergies, Shell, AkerBP, Maersk, BW LPG, Avance, MPC, billiga utbombade fastighetsprefar/D aktier som gör sig redo för att börja dela ut igen… BostonPizza är given för mig.
Tycker du behöver slänga in lite krydda helt enkelt.
Det första jag tänker är, varför endast svenska bolag?
Vill du ha bra utdelningsbolag skall du nog även titta på amerikanska och Norska aktier.
Jag äger inga svenska aktier längre utan endast amerikanska och norska. Insåg att om man fokuserar på utdelningar är svenska aktier ganska underpresterande och bytte ut alla svenska.
Är du inte rädd för utländska aktier nu när vår valuta har kraschat? Källskatten gör även att man fäller en tår.
Gillar inte att köpa amerikanskt nu, det kan vara bra att få många kronor i utdelning men om det blir en justering på 30% inom några år har mycket av den förväntade utvecklingen ätits upp av valutakursen?
Jag började också, precis som du, med en egen aktieportfölj med utdelande bolag. Har nu skiftat över till utdelande fonder och ETFer för att få bort den enskilda bolagsrisken. Exempelvis Storebrand Global all countries B har nyligen lanserats som utdelande fond och idag lanseras Aktiespararnas Direktavkastning Global. ![]()
![]()
Skulle behöva veta vikterna av de olika innehaven. Men jag tror ändå inte att du kommer klå en global indexfond i totalavkastning och definitivt inte riskjusterad sådan.
Tycker dock att du kan testa för att lära dig mer. Jag tror inte din portfölj kommer ruinera dig.
Bra med diversifierat med många olika branscher men många av bolagen är inte dom bästa. T ex Telia Company är ju hemskt. En snabb titt på deras finansiella översikt och man ser att bolaget är instabilt, något man inte vill ha i en utdelningsportfölj.
Jag har en utdelningsportfölj men det är bara utländska bolag. Många av dom har haft en utdelning i flertal år och alla betalar kvartalsvis.
När jag väljer bolagen så tittar jag på den finansiella data för att se att den är stabil. Väljer branscher som en medeltida narr hade kunnat styra över utan att det påverkar för mycket. Visst att kupongskatten är jobbig men jag får i alla fall min utdelning 95 procent av fallen.
PS. Jag vet att dollarn är stark men i och med att vår styrränta redan är på väg neråt så kommer den förbli stark ett tag framåt. Dessutom investeras det månadsvis i portföljen så en korrektion av valutorna kommer inte skada allt för mycket
Jag förstår inte det där sista. Utdelningsaktier som koncept är en meme. Vad menar du med det? Jag googlade meme. Menar du att det här med utdelningsaktier är något som Ines Uusman skulle benämna en fluga?
Isåfall så tror jag att du har fel. Jag minns att folk höll på med utdelningsaktier före Internet eran.
Jag menar att hela konceptet med utdelningar är ett skämt. Det är en helt irrelevant faktor att beakta.
Vad anser du vara alternativet till utdelning för ett moget vinstgenererande företag ?
Återköp av aktier ?
Är utdelning ett skämt även för små onoterade aktiebolag ?
Vad din åsikt är i frågan är irrelevant. Liksom min. TS frågade om en specifik sak, som inte har med strategin att göra, även om min personliga åsikt är densamma som din.
Skulle dock också vilja veta, varför det vara är svenska bolag i portföljen.
Forumet är lite tröttsamt med sånt här ibland.
Hej @Joacim_Svensson , välkommen till forumet! ![]()
Det är svårt att individuellt utvärdera dina innehav, även om jag är bekant med samtliga bolag du har.
Ett hett tips till en nybörjare: fråga istället om hjälp kring din strategi.
Dvs: varför har du valt just dessa bolag, hur vet du när du ska köpa & sälja, hur utvärderar du löpande, hur vet du när du bör byta ut ett innehav mot ett annat etc etc?
De flesta här på forumet köper inte enskilda aktier, vilket jag däremot gör. Min erfarenhet hittills är att disciplin, regler och en handfast strategi är bland det viktigaste du kan ha!
Man behöver inte kommentera allt. Nu gällde frågan utdelningsportföljen inte din specifika åsikt rörande utdelningsbolag
Portföljen ser stabil ut och du kommer inte ruinera dig. Hur ser procenten ut per bolag?
Utdelningsportfölj är mycket bra för cashflow, om jag får en dryg årsinkomst i utselning varje år. Så kan jag själv välja om och i vad jag vill återinvestera. Och i vilka bolag.
Det täcker alla boendekostnader dessutom.
Som vanligt någon lättstött person som flaggar meddelande.
Blir väldigt långt inlägg om jag ska skriva alla fördelar och anledningar till att välja en utdelningsinriktad portfölj förslagsvis som lekhink.
Grundtanken är att hålla dom för alltid, men kan dyka upp anledningar att sälja eller åtminstone minska andelen i portföljen.
Tycker din portfölj ser ok ut. Kanske lite många bolag om du ska ha tid o följa alla? Läsa alla kvartalsrapporter och nyheter om alla bolag. Viktigt o ha regler kring köp o sälj.
Personligen är det ett intresse och hobby att investera. Som tur e behöver jag inte jobba längre o kan lägga mycket tid på börsen.
Lyssna inte på dom som snackar massa skit om utdelningsportfölj och alla andra typer av investeringar som inte är billiga indexfonder (har mitt största kapital uppdelat på lysa och indexfonder) Deras trångsynta synsätt gör ingen glad.