Hej! Jag håller just på att lära mig investera månadsvis och lagt upp en plan för indexfonder. Nu har jag läst lite om utdelningsportföljer och blev sugen på att ha det också, men vad säger ni? Hur rimligt är det att lyckas? Och är det värt? Vore kul att få en sido inkomst och inte bara spara långsiktigt, men jag är väldigt ny med det här så vet inte om det är att sikta för högt.
Utdelning är ingen sidoinkomst.
Vid en utdelning tappar aktien lika mycket i värde.
En vanlig fond får också utdelningen från en aktie, det är bara det att du inte ser det. Fonden köper nya aktier med pengarna.
Den naturliga frågan är vad är syftet?
Du kommer inte ha mer pengar på lång sikt (dvs bättre avkastning). Om du i nuläget stoppar in säg 5000 i månaden i sparande, så bli skillnaden att din påse med pengar spottar ut säg 2000 i utdelning, samtidigt som värdet på påsen sjunker med 2000. Vad ska du göra med dessa 2000? Om du återinvesterar dem, varför ens önska en utdelning, du placerar ju dom direkt igen och värdet på påsen åker tillbaka till samma som innan utdelningen. Om du tänker konsumera utdelningen, varför inte bara sänka ditt månadssparande med 2000, netto blir det precis samma effekt.
Den främsta anledningen till att ha en utdelningsportfölj är psykologisk, det är kul när det plingar till och man ser en utdelning, och man får en anledning att pilla i portföljen.
Jag har mycket utdelande indexfonder. Observera dock att fonder som riktar in sig på högutdelande bolag brukar underprestera. Största fördelen jag känner är att man aldrig behöver sälja.
Du missar tiden. Köper du ett utdelande instrument för 2000 kommer det dröja länge innan du har ansamlat 2000 i utdelning. Bränner du 2000 på ett bräde får du ingen avkastning alls.
Det var naturligtvis ett trivialt exempel för att illustrera effekten av att det bara handlar om att flytta kapital från vänster ficka till höger ficka. Hur många kronor det handlar om påverkar inte det.
Tack för svar! Ja, tanken är väl att få extra klirr i kassan, men på dig låter det som att det typ inte blir särskilt stor skillnad jämfört med indexfonder? Finns det någon taktik där man kan ta ut avkastningen från fonderna regelbundet för att få lite extra pengar?
Alltså, vadå, är utdelningsportfölj bara en illusion typ? Att det känns bra att få lite pengar, men egentligen är det ingen skillnad mot indexfonder?
Sälj av är det triviala svaret. Direktavkastningen inne i en fond är runt, säg, 2% om året, som fonden återinvesterar i sina innehav. Sålunda så kan du reversera det genom att sälja av motsvarande andel av dina fonder.
Det skapas inga magiska pengar med utdelningar. Ett företag är värt 100 miljoner. Den värderingen baseras på förväntningar om framtida vinster (som kan delas ut), tillgångar och pengar i kassan. De delar nu ut 5 miljoner till sina aktieägare. Det betyder att de nu är värda 95 miljoner, för de 5 miljonerna togs ju från företagets kassa, som användes för att värdera företaget till 100 miljoner.
Intressant, intressant! Tusen tack för svar! Då kanske jag sätter upp en sån plan, att sälja av 2% av avkastningen per år. Men hur mycket förlorar man på det i längden? Är det kanske bättre att bara låta det vara kvar i 10-15 år och sen ta ut en klumpsumma? Just med tanke på ränta-på-ränta-effekten.
Svar ja, en utdelningsportfölj kan sägas vara en illusion. Enligt etablerad ekonomisk teori så är utdelning irrelevant. Det är ingen skillnad, utom eventuellt i skatter och växlingsavgifter, mellan att ha en portfölj med höga utdelningar och att ha en portfölj som inte delar ut men där man regelbundet säljer andelar istället. I praktiken kan detaljer skilja sig som faktorexponering, branschfördelning, psykologiska effekter, ovan nämnda skatter och växlingsavgifter, och så vidare, men det är detaljer.
Det faktum att många investerare föredrar en utdelningsportfölj har länge varit något som förbryllar akademiker, som fortsätter att säga att det inte spelar någon roll och att det är ologiskt. Men folk fortsätter att gilla utdelningar. Vill du läsa på på fiendespråket så kan du söka på “dividend irrelevancy”.
Det är inte någon skillnad överhuvudtaget på en påse utdelningsaktier där man återinvesterar själv eller en indexfond, inte en enda skillnad i avkastning, det kommer vara exakt samma.
Enda anledningen att ha utdelningsaktier är ifall du tror att du kan välja vinnarna, vilket är extremt ovetenskapligt. Är man en person som inte tror på vetenskap, vill ha hög administration på sitt sparande och har ett spelberoende där man älskar när det plingar till, ja då kan man köra med utdelningsaktier.
Köp bara en indexfond, och låt ingen lura dig. Enda skillnaden är ökad administration ifall du har en portfölj med utdelningsaktier.
Det är matematiskt och vetenskapligt ologiskt att köpa utdelningsaktier.
Men varför? Det låter ju som att du fortfarande håller på och bygger en förmögenhet med månadssparande etc. Varför sälja samtidigt som du sparar, (i annat syfte än att omblansera mellan olika tillgångar) det betyder ju bara att du flyttar runt pengar.
Det ena utesluter inte det andra. Jag har en bas av indexfonder i portföljen också några utdelande fonder och EFTer och sedan kryddat med ett gäng utdelningsaktier med fokus på stabila bolag.
Min portfölj stiger oftast inte lika mycket som rena indexinvesterare men klarar sig ofta någon procent bättre vid nergång.
Tänker att det är en smaksak, för mig ökar utdelningarna viljan att spara och jag sparar mer (det är roligt) så totalt är det bättre för mig även om forskningen rent siffermässigt säger något annat.
Det finns ju utdelande fonder också om man gillar det.
Som flera säger så spelar det liten roll vilken väg man väljer. Det är lite olika beteende bara.
Om man är närmare sin egen uttagsperiod så tycker jag att det är ganska trevligt med utdelande fonder och aktier för att man kan leva helt eller delvis på utdelningarna utan att behöva sälja av sitt baskapital. Mental bokföring? Visst är det så men en bra sådan ![]()
Hur ser ni på bank-aktier? Alltså i förhållande till att få utdelning eller satsa på indexfonder?
Det är inget unikt med bankaktier. Samma sak där.
Att investera i enskilda aktier i stället för i breda och billiga globala indexfonder är något som bara experter bör göra. Gör man det som nybörjare spelar man bara lotto.
Det är en kul krydda, Jag har själv bas i fler olika tillgångsslag där aktier ligger i indexfonder. Men så har jag lite krydda med bla utdelande bolag, tex Handelsbanken, en direktavkastning på över 10%, har även investor som systemtisk slår svenskt index och delar ut 1,5%. Det är kul, då får man lite cash på kontot som betalar isk skatten . Men visst är det en illusion, tex shb går långsamt upp 15-20% före utdelningen och tappar lika mkt efter.
Är t ex DNB global index och Länsförsäkring Global utdelande fonder?