Jag har hållit på med aktier ett antal år nu och lär mig bara mer och mer, fundamentalt men även tekniskt.
Jag tycker det är både roligt för att jag lär mig mycket om hur företag och (makro/mikro)ekonomi fungerar samt att det är spännande med investeringar.
Anledningen till att jag började var för att tjäna pengar på den klassiska effekten så jag ville hitta så bra bolag som möjligt och helst slå index eftersom ”möjligheten finns”
Här kommer dock skoklämmet:
Det är så tydligt att man bör köra passivt index-sparande till låg avgift i det stora hela.
Men jag har tyvärr utvecklat en viss njutning i att tajma aktier samt min absolut största ”njutning” med aktier: - UTDELNING -
När man ser att det plingar till med en notis om utdelning så slår det vetskapen om att billiga indexfonder är bäst på sikt ändå.
Hur har ni andra gjort för att ta er ifrån dessa kortsiktiga och irrationella känslor och tankar?
Jag har mestadels utländska aktier som tuggar på och det är relativt defensivt och globalt investerat.
(Exempelvis Accenture, Costco, Intuit, NovoN, McDonalds, Pepsi, United Health & Visa för att nämna några).
Ska jag dumpa allt och bara köra index med efterföljande känslostorm eller kan det vara en idé att de får ligga stilla och härifrån bara månadsspara i billig index?
Vad säger ni?
Alla tankar, erfarenheter och idéer mottages.
Tack alla på forumet för intressant läsning vecka ut och vecka in!
Jag förstår dig! Har en del aktier sedan gammalt och det är en viss “njutning” när det blir utdelning . Återinvesterar utdelningarna men där är det stop. Sparar endast i indexfonder för övrigt.
Får väl göra så. De får sköta sig själva och resten hamnar i index… orkar inte hålla på mer. Det tar ju lite tid att gå igenom då och då. Framförallt vid rapporter…
Hade jag inte haft utdelningarma hade jag inte sparat så mycket som jag ändå har gjort / gör. Så för mig är enbart indexfonder inget alternativ. Älskar utdelningar:)
Kör också aktier mot bättre vetande.
Jag tradar även, vilket sannolikt är en dålig ide på sikt, även om det varit lönsamt hittills.
Jag brukar tänka att det faktiskt är ett nöje och kan få “kosta” lite i form av att man tjänar mindre.
Jämfört med att lägga 100 tusentals kronor på en bil, eller tusentals kronor på en utekväll, så är det ganska mycket nöje/krona för min del.
Om priset jag betalar för detta är att jag avkastar 3% istället för 7% CAGR med en viss del av portföljen, så är det långt ifrån det dummaste jag sysslat med
Ta bort Avanza appen från telefonen. Gör en i min mening till exakt 0% bättre passiv investerare att ha den installerad, kanske till och med till sämre.
Få insikt i att en aktieutdelning endast är en mental bokföring, pengar flyttas bara från ett bankkonto till ett annat. Bolaget du får pengarna utdelat från minskar lika mycket i värde som utdelningen.
Att koncentrera portföljen mot utdelningsaktier gör portföljen teoretiskt sub-optimal.
Leave it. Fördelen med utdelningar är att den påverkas inte på samma sätt som index.
Coca Cola ger 5 kr i kvartalet, per aktie. Dom slopar nog aldrig sin utdelning.
Index är ju i princip 25% gigantiska företag som Apple , Microsoft, Nvidia.
7 företag står ju för 25% av hela USAs börs , eller något åt det hållet.
Bättre med en massa utdelningsföretag, typ Coca cola, pepsi, McDonalds… många företag sitter inte i en index 500. Folk köper fortfarande SPAM som dom gjort i typ 100år, hormel som gör spam, kommer garanterat aldrig sitta i ett best of index. Inte heller Cloetta.
Faller allt så går det kanske illa för dom 7 underverken. Men du kan alltid lita på att folk fortfarande köper chips o läsk.
Köp index för alla utdelningar om du känner att index är framtiden, men sälj inget
Skillnaden är väl i första hand själva plinget då man väl, om än indirekt, får utdelning även via en indexfond. Kanske bara kan schemalägga ett pling en gång i kvartalet eller så och kalla den för “Globalt indexpling”?
Om ett bolag delat ut 1 miljon i utdelningar så sjunker kursen för samma bolag med ungefär 1 miljon. Om du skapar egen utdelning genom att sälja av aktier för en miljon så tappar ditt innehav i bolag med ungefär en miljon.
Både utdelningsbolag och bolag utan utdelning exponeras mot marknadsrisken. Går börsen ner går även värdet på utdelningsbolagen ner. Har bolaget en utdelning i dippen så sjunker värdet på bolaget nu mer än vad marknaden gör, så jag håller inte med dig om att utdelningsbolag är stabilare.
Det är ju inte en realiserad vinst eller förlust förräns aktien säljs. Planen med utdelning som strategi är ju att inte köpa o sälja hela tiden. Planen är ju motsatsen, att äga del i företaget långsiktigt.
Har man en indexfond med säg 500 aktier så kan man nog säkert anta att man får runt en utdelning per dag i snitt indirekt… kanske finns någon app som kan tracka sånt och plinga till varje gång? T.ex. om jag äger 1 miljon i en s&p 500 fond, och får ett pling “idag fick du 30.36kr utdelning från Sempra Energy”…
Om du har en portfölj med utdelningsaktier så måste du köpa varje gång du får utdelning eller ta ut utdelningen och konsumera den annars ligger pengarna oinvesterade på kontot, vilket inte är bra på lång sikt.