Är relativt ny till aktievärlden efter att ha kört breda indexfonder länge. Nu har jag funnit det här med utdelningsportfölj, så min strategi är att ha en liten grund med breda indexfonder (ungefär 30%) och sedan resten utdelningsaktier. Endast stabila bolag (ca 50/50 svenska och amerikanska) som sällan eller aldrig har sänkt de senaste ~25 åren. För mig känns den strategin helt rätt då jag blir motiverad av att det trillar in pengar, och då blir jag sugen på att investera mer för att se hur “månadsinkomsten” ökar. Sparhorisonten är 10-20 år om inget oväntat dyker upp.
Däremot är jag lite nyfiken på hur ni som kör denna strategi gör. Just nu har jag i princip delat upp mina investeringar i ett stort gäng bolag som passar in på mina kriterier (dvs stabila, minst 2% DA, PE under 20-30 åtminstone, och nästan enbart stora bolag på large cap eller S&P 500-listan). Det gör att jag har spridit min risk väldigt väl, men också att vissa saker kanske blir lite redundanta. Jag har t.ex i skrivande stund 8 st aktier i finansbranschen och 7 i konsumentbranschen. Och där finns det ju ett gäng som har sämre DA jämfört med andra, så jag drar ner mitt snitt på så vis.
Hur hade ni gjort här? Fortsätta med min strategi, köpa allt som känns bra i magen, i princip aldrig sälja något, sprida min risk i olika bolag så gott det går (i princip splitta allt lika)? Eller sikta in mig på max X antal per bransch och sen hålla mig till de som levererar bäst i form av direktavkastning? Och när man kör en sån här portfölj - är det vettigt att för mitt månadssparande (och utdelningen) köpa det som har gått sämst (inom rimliga gränser) eller det som har gått bäst?
Vad säges? Har ni några andra bra tips i mitt fall? Uppskattar alla smarta tankar.
Tack för ditt oerhört konstruktiva inlägg inkl hånfulla emojis.
Trodde inte att jag behövde skriva detta men tydligen. Jag undanber mig vänligt men bestämt alla åsikter om att utdelningsaktier suger osv osv. Jag är nyfiken på vad ni som kör samma portfölj har för strategi.
Har skapat två trådar på detta forum och båda gånger har folk börjat prata om andra saker och kritiserat min strategi istället för att faktiskt svara på frågorna. Det är mest det. Och sedan förklarade du ju inte ens ditt resonemang utan det var bara en one-liner med en massa gråtskrattande emojis; det ger inte mig så mycket. Men ingen skada skedd.
Mest störigt att så många vill minmaxa varenda krona och att alla andra strategier då är heeeelt värdelösa; jag tänker ändå att det nånstans ska vara roligt och motiverande att spara också. Det sägs ju att indexfonder för de allra flesta är det som ger bäst avkastning sett över tid (om sparhorisonten är tillräckligt lång åtminstone). Men jag tycker att det är så galet tråkigt; det motiverar inte mig att spara mer. Speciellt inte i dessa tider när flera års uppgångar kan vara borta på några månader. Visserligen ser väl aktierna lika röda ut, men där får jag utdelningar som jag kan återinvestera när aktien ligger lågt. Och det får mig att inte bry mig lika mycket om tillfälliga nedgångar. Och sen gillar jag effekten av att aktien förhoppningsvis både går upp i värde och att jag kan återinvestera utdelningarna.
Jag kan förstå det “psykologiska” bakom utdelningarna. Blir mer påtagligt när man ser utdelningarna öka varje år. Vill bara påpeka att indexfonder tar såklart del av utdelningar som bolag ger ut och dessa återinvesteras
Med detta upplägg måste du inte oroa dig över enstaka bolag utan kan pumpa in pengar som om det vore en indexfond, men du får ta del av utdelningar på kontot. Om jag inte minns fel så delar båda ut kvartalsvis.
Jag kommer antagligen själv övergå till utdelande ETF när det väl är dags att ta ut pengar istället för att sälja av fondandelar. Det är ju egentligen detsamma men ibland får man gå förbi det logiska och gå på det som känns bäst för en och det gör utdelningar för min del.
Men just nu när man är i uppbyggnadsfas av sitt kapital är det ganska onödigt att dra på sig en extra massa kostnader som courtage och valutaväxling som medföljer vid köp av ETF:er.
Sant! I mitt fall är det väldigt mycket den psykologiska effekten. Jag får utdelningarna på kontot, jag ser hur min extra “månadsinkomst” ökar över tid, jag kan investera det som jag vill och jag kan också välja att köpa något kul för dem OM jag vill (vilket jag inte lär göra i första taget).
Jag har endast svenska utdelningsaktier just nu. Har inte fokus på aristocrats eller Kings etc. utan valt bolag jag gillar eller tror på baserat på deras bokslut och framtidspotential.
Just nu är prognosen över 45k i utdelning 2023. Men den siffran lär gå upp allteftersom jag köper mer.
45k låter kanske lite, men det är 2 månadsutgifter för mig.
Jag håller på och planerar min egen utdelningsportfölj som jag planerar starta 2023 eller 2024. Just nu siktar jag på att köpa utdelande index-ETFer till låg PE när räntan höjts från idag.
Planen är 50% Vanguard All-World och 50% Vanguard Emerging Markets, utdelande varianter av båda. Genom att köpa vid lågt PE bör det ge bra kapitaltillväxt och avkastningstillväxten är 7% på den första ETFen.
Vid PE 10 kommer utdelningen vara över 3% för båda.
Har samma strategi och av samma anledning som du. I dagsläget får jag ungefär 2500 kr - 4000 kr per månad från portföljen, på 20 års sikt hoppas jag det ska växa på bra.
Jag har inte allt likaviktat, några innehav ligger på 5-7 procent, de har växt för att jag köpte dem i Covid-raset men inget får bli för stort, Enbridge fick jag t ex vikta ner då den växte till 11 procent av portföljen. Övriga på den nivån kommer jag inte att investera mer i på några år.
Sedan har jag väldigt många små innehav (så jag får utdelningar mest hela tiden) och när jag nu ska investera nya pengar så blir det en process där jag framförallt försöker hitta undervärderade utdelningshöjare. I raset nu tycker jag personligen det finns en del intressanta case.
Sedan har jag en mix av sådant med högre utdelning (9-10%) och sådant med större möjlighet till utdelningshöjningar. Men där är det ju upp till var och en vad man prioriterar.
Så länge jag ändå har bra spridning tycker jag inte det spelar någon roll om jag har 5 eller 8 innehav i en sektor. Men det här är bara som jag ser det så klart.
Själv kör jag 50/50 mellan min utdelningsportfölj och Lysa. Och jag föredrar absolut min utdelningsportfölj, är betydligt roligare att se hur utdelningen bara blir högre och högre.
Jag kör på en DA på 2-6% i nuläget, körde mer 2-5% när börsen var högt värderad. Gillar inte bolag med för hög DA, brukar ofta vara ett dåligt tecken. Jag har bränt mig på bolag som AT&T, som nyss halverade sin utdelning.
Jag gillar bolag som har en bra historik av att höja, och som tror på att höja under lång tid. Men har inget emot att en del av portföljen pausade under covid, främst mina svenska bolag och inte mina amerikanska.
Jag gillar den psykologiska effekten av att dels se pengar komma in, och dels att jag tycker det är lättare att hålla kvar vid strategin nu när börsen skakar.
Jag kör på att ha ungefär 30-40 bolag, i fördelningen 40% Sverige, 40% USA och 20% Europa.
Jag hoppar väldigt sällan mellan bolag, utan när jag väl lagt till ett bolag så är jag ofta lojal mot det längre. Det gör att jag inte behöver läsa allt om alla mina bolag hela tiden. Ta Coca-cola som exempel, där känner jag att man inte behöver hålla koll på varje kvartalsrapport, när DA är över 3% fyller jag på, annars inte.
Helt enkelt, jag tycker att en utdelningsportfölj är ett bra sätt att bli rik på. Sen finns det såklart fler sätt, men jag behöver ju bara finna ett sätt som funkar för mig.
Jag vet inte om jag är helt optimal här; just nu ligger jag på totalt ca 75 bolag (svenska och amerikanska, ett par kanadensiska som jag funderar på att ta bort bara för enkelhetens skull). Det är rätt många bolag, vilket såklart sänker risken men också gör att vissa delar ut sämre än andra. Sen blir det väl lite mera courtage-svinn med så många aktier. Men jag tycker att jag nästan bara har bra stabila bolag, med en hyfad mix per sektor samt högutdelare vs bolag med höjnings-streaks.
Jag tar supergärna emot input. Jag kommer nog inte gå ner till 15 bolag som många tycker är en bra balans, för jag gillar att ha hyfsat många. Men jag kan absolut tänka mig att sälja av ett gäng om det finns bra anledningar. Vad hade ni sålt (eller åtminstone inte tankat på mer av) i så fall? Har jag något i portföljen som det kanske finns koncensus kring att man inte bör ha?
Jag föredrar förresten aktier framför ETFer, så vill helst inte köra på t.ex XACT Norden Högutdelande. Gissar att den annars kommer att dyka upp som tips.
Tack för input! Jag ligger på strax över 3000 i månaden i genomsnitt, så ligger ungefär i nivå med dig då.
Exakt! Det är möjligt att indexfonder på sikt ger bättre avkastning i många fall, samt är oändligt mycket enklare. Men jag gillar att vara aktiv i mitt sparande, och gillar den här mer märkbara ränta-på-ränta-effekten.
@werner
Vid så många innehav kanske man ska överväga om inte en ETF är bättre?
Man kan ju omöjlig ha koll på så många tänker jag.
Kör man typ 15 bolag kan man ju välja bolag man tror på starkt och sedan ha järnkoll och känna sig lite engagerad liksom.
All ombalasering man kommer göra med 75 innehav lär ju gå pet ut med en förvaltningsavgift på en ETF och källskatt slipper man också om ETFen har sitt säte i Luxemburg eller Irland.
Jo, köper egentligen det resonemanget. Men siktar nog på att gå ner litegrann, till 50-ish innehav. Jag bara gillar att få utdelningar varje månad, och jag tänker mig att jag kör på strategin att alltid tanka det som gått sämst för att få jämvikt i värdet, och hela tiden öka alla (eller de flesta) månaders utdelning varje gång jag handlar för “månadspengen”.
Vet inte om jag tänker helt galet nu, men jag kommer inte direkt ha någon djupare koll på bolagen i detalj, utan mest köra en ren “statistisk” strategi med jämvikt, tanka mer av det som gått dåligt, sälja av de som slutar dela ut. För min del gör det inget om jag säljer innehavet till förlust om de slutar dela ut, utan att upprätthålla en så hög månadsutdelning som möjligt.
Hej,
Jag är just med i färd att avdela en del av min portfölj i en separat utdelningsportfölj. För att minimera skatteläckage via källskatter och växlingsavgifter kommer jag köpa 100% i Xact Högutdelande Norden. Hade SEK varit starkare gentemot USD så kanske hälften åkt in utländska fonder men nu blir det 100% sek och Xact. Avsikten är att det ska vara ett väldigt långsiktigt innehav så jag vill undvika enskilda aktier. Det som jag inte bestämd ännu är om den sa ligga i en KF eller på ett depåkonto. Skatten i bolag på utdelningar är c. 20% men vem vet var KF/ ISK schablon skatt kommer bli närmsta åren.
Jag tycker det ser ut som en bra mix, ska du ta bort något tycker jag inte du ska göra det för att det “blir enklare” utan ta bort sådant som du inte längre tror på. Annars skulle jag låta det vara.
Courtage för köp har du ju redan betalat för dina innehav, och med så många bolag är det lätt att kostnaden för större förändringar springer iväg.
Jag gjorde några sådana större förändringar när jag prövade mig fram ang vilken strategi som passade mig, i efterhand visade det sig att mycket av det jag gjorde var både onödigt och dyrt. Så nu när jag “landat” i något jag gillar så är jag väldigt försiktig att göra för stora rörelser.
Tänk på att du har en väldigt stor valutarisk där, inte bara att fonden handlas i SEK och består av svenska bolag, men att utdelningen du får är i SEK. Sett över 20 år skulle jag inte vilja få min utdelning i en liten valuta, hellre hade jag haft en global fond som samlar utdelningar i USD, RMB, EUR, etc och sedan förmedlar vidare till mig.
Fonder investerat i bolag med hög direktavkastning i kombination med låg volatilitet, t.ex bank, försäkring, oljeutvinning, hälsovård, telekom etc i alla fyra nordiska länder. Man exponerar sig alltså till fyra valutor, sek, nok, dkk och euro. Därtill så består de olika börserna till stor del av branscher, olja, fiskodling i norge, läkemedel i Danmark, industri i Sverige etc även om man inte fångar hela paletten då man begränsar sig till högutdelare.
Men visst, jag förstår vad du menar. Dock så kommer jag leva på avkastningen och jag har mina utgifter i sek, huvudsakligen.