Den här portföljen har jag belånat under ett par års tid och legat mellan 8-15% belåningsgrad vilket har varit mycket lyckat.
Framgent så skulle jag dock vilja utöka kontot med motsvarande placeringar fast med utdelande ETF:er istället. Jag vet att det är ett “nollsummespel”, men jag ser det som att jag får en större flexibilitet i belåningen.
Jag har läst om många förslag på utdelande ETF-portföljer,
40/40/20
Vanguard FTSE All World Dividend
iShares MSCI Quality Dividend
XACT Norden Högutdelare
85/15
Vanguard FTSE All-World High Dividend Yield UCITS ETF - (USD)
Xact Norden Högutdelande
80/20
SPDR S&P Global Dividend Aristocrats ESG UCITS ETF (Dist)
XACT Norden Högutdelande
Min fråga är, hur skulle din portfölj med utdelande ETF:er se ut för att efterlikna RT-basportföljen så mycket som möjligt?
Allmänna åsikter, kritik och tankar är givetvis också välkomna!
Jo visst, det låter väl klokt! Helt ärligt har jag ingen stark åsikt eller djupare koll på om man bör ha marknadsviktat eller ej.
Oavsett tackar jag för dessa två förslag!
Dock saknar jag viss homebias i dessa, skulle du föreslå Xact Sverige / Xact Högutdelande som komplement och i så fall till vilken fördelning?
80% Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Dis
20% Xact Sverige (har 90% i Sverige)
Ja när du säger det så, så låter det ju såklart inte särskilt klokt.
Jag har helt enkelt lärt mig att basportföljen (70/10/10/10) alternativt Lysa (20% Home bias) är en klok idé. Tycker du att home bias är onödigt/dumt för oss bosatta i norr?
För mig blir det med kravet att vara hyfsat motsvarande basportföljen men ändå enkel
90% Vanguard FTSE All World Dividend Dist
10% XACT Norden Högutdelare
Sen gillar jag Vanguard FTSE All-World High Dividend Yield Dist som har lite annan exponering och kan även tycka att home bias kan få vara i paritet med LYSA (20%) så för min personliga smak blir det
40% Vanguard FTSE All World Dividend Dist
40% Vanguard FTSE All-World High Dividend Yield Dist
Ja den ja, samma som TS och jag nämde ovan. Men inte någon på ISIN (om du menade det som en ticker) och inte VEVE (din första länk) … kanske jag helt missförstår dig
Min tanke var att det sksulle öka flexibiliteten i belåningen - om jag vill minska min belåning under en period så kan jag bara avstå från att göra nyköp.
Jag förstår att den procentuella belåningen minskar på samma sätt med en återinvesterande ETF/fond, men med utdelare så minskar det faktiska lånebeloppet. Jag är bekväm med 8-15% belåning just nu, men summan som 8-15% motsvarar börjar bli mer och mer. Självklart kan jag sälja av andelar, men psykologiskt hade det helt enkelt känts bättre att avstå återinvesteringar.
Tycker/tror du att man förlorar mycket på en sådan strategi i längden? Dvs utdelande istället för akumulerande