Basportföljen - i utdelande ETF:er

Jag har idag 90% av mitt kapital enligt basportföljen:
70% LF Global
10% Handelsbanken småbolag
10% Avanza EM
10% Plus allabolag Sverige

Den här portföljen har jag belånat under ett par års tid och legat mellan 8-15% belåningsgrad vilket har varit mycket lyckat.
Framgent så skulle jag dock vilja utöka kontot med motsvarande placeringar fast med utdelande ETF:er istället. Jag vet att det är ett “nollsummespel”, men jag ser det som att jag får en större flexibilitet i belåningen.

Jag har läst om många förslag på utdelande ETF-portföljer,

40/40/20
Vanguard FTSE All World Dividend
iShares MSCI Quality Dividend
XACT Norden Högutdelare

85/15
Vanguard FTSE All-World High Dividend Yield UCITS ETF - (USD)
Xact Norden Högutdelande

80/20
SPDR S&P Global Dividend Aristocrats ESG UCITS ETF (Dist)
XACT Norden Högutdelande

Min fråga är, hur skulle din portfölj med utdelande ETF:er se ut för att efterlikna RT-basportföljen så mycket som möjligt?

Allmänna åsikter, kritik och tankar är givetvis också välkomna!

1 gillning

Du har idag vanliga marknadsvärdesviktade fonder. Ska du inte ha samma fast utdelande?

Tex denna Vanguard Asset Management | Personal Investing in the UK

Eller all-in-one: Vanguard Asset Management | Personal Investing in the UK

Jo visst, det låter väl klokt! Helt ärligt har jag ingen stark åsikt eller djupare koll på om man bör ha marknadsviktat eller ej.

Oavsett tackar jag för dessa två förslag!

Dock saknar jag viss homebias i dessa, skulle du föreslå Xact Sverige / Xact Högutdelande som komplement och i så fall till vilken fördelning?
80% Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Dis
20% Xact Sverige (har 90% i Sverige)

eller

60% Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Dis
40%(?) Xact Högutdelande (har 50% i Sverige)?

Eller kanske det är OK att räkna alla innehav i Xact Högutdelande som svenska och helt enkelt köra 80/20?

Varför vill du få betalt i små nordiska valutor som tappat extremt mycket värde historiskt?

Ja när du säger det så, så låter det ju såklart inte särskilt klokt.
Jag har helt enkelt lärt mig att basportföljen (70/10/10/10) alternativt Lysa (20% Home bias) är en klok idé. Tycker du att home bias är onödigt/dumt för oss bosatta i norr?

Både XACT Sverige och XACT Högutd funkar. Sverige är billigare.

Mycket exportbolag som kommer få högre vinster allt annat lika om kronan går dåligt så ingen större fara.

1 gillning

Varför vill du ha utdelande? Då kan du inte välja när du tar växlingsavgiften för att få ut pengar. Det händer helt utan din kontroll.

Bättre att sälja enbart när man vill ha ut pengar, än de automatsäljer åt dig.

Finns de tillgängliga i Sverige / EU?

Mig veterligen inte men jag kan ha fel :slight_smile:

För mig blir det med kravet att vara hyfsat motsvarande basportföljen men ändå enkel

• 90% Vanguard FTSE All World Dividend Dist
  • 10% XACT Norden Högutdelare

Sen gillar jag Vanguard FTSE All-World High Dividend Yield Dist som har lite annan exponering och kan även tycka att home bias kan få vara i paritet med LYSA (20%) så för min personliga smak blir det

• 40% Vanguard FTSE All World Dividend Dist
  • 40% Vanguard FTSE All-World High Dividend Yield Dist
  • 20% XACT Norden Högutdelare
1 gillning

Ja, detta är UCITS-varianterna. Sök på ISIN hos din mäklare

1 gillning

0 träffar på Avanza och Nordnet :grimacing:

1 gillning

Ja den ja, samma som TS och jag nämde ovan. Men inte någon på ISIN (om du menade det som en ticker) och inte VEVE (din första länk) … kanske jag helt missförstår dig

Då det är brittiska siten anger de ticker för Londonbörsen. Men ISIN kan du alltid söka på

Nej, ISIN är ISIN, ticker är ticker

1 gillning

Jaja, ok, då är jag med :grinning:

Min tanke var att det sksulle öka flexibiliteten i belåningen - om jag vill minska min belåning under en period så kan jag bara avstå från att göra nyköp.
Jag förstår att den procentuella belåningen minskar på samma sätt med en återinvesterande ETF/fond, men med utdelare så minskar det faktiska lånebeloppet. Jag är bekväm med 8-15% belåning just nu, men summan som 8-15% motsvarar börjar bli mer och mer. Självklart kan jag sälja av andelar, men psykologiskt hade det helt enkelt känts bättre att avstå återinvesteringar.
Tycker/tror du att man förlorar mycket på en sådan strategi i längden? Dvs utdelande istället för akumulerande