Fonder med utdelning

Börjar närma mig en tidpunkt där jag tänkte dra ned på lönearbete och istället leva på sparat kapital. För att inte riskera att jag måste sälja av aktiefonder när kurserna är låga så tänkte jag ha ett kapital på ett bankkonto som ska täcka mina utgifter de närmaste 4-6 åren, det ger mig en krockkudde. Ett annat sätt är ju att man har en aktieportfölj med aktier som ger en relativt hög (minst 4%) och stabil utdelning, detta ger mig i så fall ett positivt kassaflöde vilket gör att jag inte behöver hålla ett lika stort kapital på bankkonton.

Jag är själv ingen aktiemänniska, tycker mest att det blir fel när jag ska välja enskilda aktier, utan håller mig till fonder. Så min första fråga till forumet är om ni har några bra förslag på fonder som ger utdelning? Sen undrar jag om ni har några synpunkter på en strategi att ha en stor del av sitt kapital i utdelande fonder. Tar emot alla synpunkter positiva som negativa. Vilka fallgropar kan finnas? Är det någon som har någon uppgift om hur aktier med hög direktavkastning går jämfört med index?

1 gillning

XACT Norden Högutdelande kanske skulle passa dig ?

1 gillning

Jag tycker om de här ETF:erna. Har även XACT Norden Högutdelande.

Vanguard FTSE All-World High Dividend Yield UCITS ETF - Dist
iShares Core FTSE 100 UCITS ETF GBP (Dist)

Jag tycker att de är bra komplement till MSCI World-fonderna då teknik och tillväxt är klart mindre representerat och de är mer värdeinriktade istället.

Står det om kommande utdelning ifall man äger vanguard och ishares. etf?
Vet att det gör på xact, de ska man även ha i en kf vad jag förstått pga skatteskäl?

Jag tror inte man kan se kommande utdelning. Ishares har rätt bra hemsida där man kan kolla utdelningen historiskt. Vanguard har inte lika bra info.

Jag har mitt i en KF men det är inte nödvändigt, det är ingen källskatt som dyker upp i samband med utdelningen som tex mina utländska aktier.

Du kan kolla Petruskos blogg, han har skrivet den del om dessa ETF:er.

Att få utdelning är samma sak som att företaget tvångsförsäljer dina aktier och lägger pengarna på ditt konto. Alltså exakt samma effekt som om du själv skulle sälja av dem.

Med icke utdelade fonder ligger pengarna kvar hela tiden i marknaden och genererar avkastning, tills du faktiskt vill ha dem. Största fällan när du begränsar dig till fonder/aktier med utdelning, är att det är väldigt troligt att du väljer bort bättre fonder.

Personlig tycke och smak förstås. Men att ha högutdelande fonder och 4-6 år på banken känns lite kaka på kaka. Något års buffert känns ju sunt på alla sätt men 4-6 år är mycket pengar som inte får jobba för dig.

Tack för återkoppling. Jag tänker mig att utdelande fonder placerar i aktier med hög utdelning och att fonden sen skickar vidare utdelningen till fondandelsägarna så då behöver fonden heller inte sälja av aktier, men det kanske inte funkar så. Någon som vet?

Min tanke är att dra ned på bufferten med kapital på banken som ska täcka 4-6 års utgifter om jag har ett kassaflöde från utdelning, jag kanske kan halvera den bufferten då. Sen är det som du skriver att detta är tycke och smak, och riskbenägenhet.

Eftersom man skattar på utdelning, är det ofta bättre skattemässigt att företagen gör “share buybacks” Istället. Med högutdelande bolag/fonder exkluderar man också en massa företag. Vilket man absolut inte vill göra då risken är stor att missa de få raketer som står för en stor del av avkastningen.

Sedan är inte utdelning något som man får extra betalt för som aktieägare, jämfört med icke utdelande. Att utdelande företag gått relativt bra kan I stort förklaras med riskfaktorer som value, profitability och investment. Dock kan dessa fångas på ett mer effektivt sätt genom att ha en liten placering 10-20% i t.ex. Små värdebolag (ZPRV) eller möjligtvis i JPGL om man gillar riskfaktorer.

OBS, att detta är riskfaktorer som ökar risken att dina investeringar underpresterar på kort sikt (till och med 10år), men överpresterar på lång sikt. Det är definitivt inte för alla, och sällan för dem som inte varit med ett tag.

Att istället köra på en “vanlig” portfölj som ofta rekommenderas här på forumet, och fokusera på uttagsstrategier, flexibla utgifter och eventuellt sidoinkomster, bör förbättra dina chanser att lyckas avsevärt👍