Ok, någon som vet om det finns en fond med utdelning, helst årligen eller varje månad, som inte har för hög årsavgift?
Petrusko-bloggen brukar skriva om detta. Här nedan från hans inlägg Bygg en pengamaskin med börshandlade fonder
Xact Högutdelande:
En börshandlad fond utgiven av Handelsbanken med inriktning mot nordiska bolag som pyntar en god utdelning. Fonden betalar utdelning halvårsvis men siktar på att gå över till kvartalsvis utdelning 2021.
Läs mitt inlägg med mer info om Xact Högutdelande.
Invesco S&P 500 High Dividend Low Volatility:
Den här fonden har en liknande inriktning som ovan nämnda Xact Högutdelande med skillnad att den här gör urvalet ifrån det amerikanska indexet S&P 500. Utdelning sker kvartalsvis och den har ganska hög direktavkastning.
Läs mitt inlägg med mer info om Invesco S&P 500 High Dividend Low Volatility.
Vanguard FTSE All World High Dividend Yield:
Från ett av världens allra största fondbolag Vanguard har vi här en globalfond med cirka 1600 olika bolag med god utdelning. En bra riskspridare över olika länder, valutor, sektorer, bolag. Utdelning pyntar den kvartalsvis.
Läs mitt inlägg med mer info om fonden.
Xact Sverige:
En helt vanlig svensk indexfond som följer bortåt 100 bolag noterade på Stockholmsbörsen. Utdelning pyntar den årligen i juni.
Läs mitt inlägg med mer info om Xact Sverige.
Nu är det kanske världens dummaste fråga men utdelningen är då utöver det fonden ökar i värde? Eller?
Får jag fråga varför du vill ha utdelning istället för att låta fonden återinvestera utdelningen och bara sälja av fonder då det passar?
Jag har fonder som jag inte rör men skulle vilja ha något så jag kan känna att jag får in något också.
Fråga som jag kom och tänka på men vet inte om du vet, om jag skulle investera i en fond med utdelning, hur gör man med skatten om man har det via ett ISK-konto?
Det tas från värdeökningen. Så om du får utdelning så minskar värdeökningen lika mycket som du får utdelat.
Jag tycker inte du ska bry sig om utdelning eller inte. Det spelar ingen roll för avkastningen.
Köp hellre en riktigt bred fond och sälj av varje år motsvarande utdelningen du vill ha. Det ger samma resultat med skillnaden att du väljer en bredare fond som har bättre diversifiering.
Rent konkret är ju bolag som har utdelning oftast mer stabila. Att satsa på en fond med utdelningsaktier gör ju att potentialen begränsas. Rena tillväxtföretag platsar inte där utan främst bolag på mer mogna marknader. Uppsidan blir alltså begränsad men nedsidan också. När det går dåligt tenderar tillväxtföretagen att tappa mer i värde. Om man vill leva av avkastningen och inte bekymra sig om när det är köp- eller säljläge i den ena eller andra aktien så är det här ett bra alternativ.
Vill man ha värdebolag är det rimligtvis bättre att satsa på en fond som innehåller just värdebolag.
Det är det faktiskt inte, iomed att man exponerar sig smalare.
Vill man faktorexponera med övervikt värde så är det bättre att göra det. Dock är värderiskpremien positiv så du får högre risk än med mer tillväxtexponering. Delvis samma sak med den postiva riskpremien för profibilatetsfaktor.
I praktiken det som sker när man selekterar på utdelning är att man får en viss faktorexponering med klart lägre diversifiering. Att då istället minska exponeringen mot aktier och lägga till exponering mot andra tillgångsslag kan man få upp sin riskjusterade avkastning samtidigt som man sänker risken mer än med faktorexponering på aktier.
Alltså för stabilare långsiktigt uttag så är det bättre att diversifiera över tillgångslag. Utdelning eller ej är inte relevant.