Leva på utdelningar

Jag hör många som har som mål att leva på utdelningarna av sina investeringar. Men hur funkar det om man endast sparar i fonder? Jag förstår konceptet om man köper aktier som ger utdelningar men hur funkar det om man bara sparar i fonder?

Du säljer av ca. 2% av fonden varje år för att ta del av utdelningarna som återinvesteras i fonden pga kostnadseffektivitet.

Har haft samma tanke ett tag.

Vid utdelning har man ju kvar samma antal aktier, men säljer man av fondandelar får man ju färre andelar kvar allt eftersom. Kan det vara en nackdel någon gång att andelarna minskar hela tiden?

Jag har mest som test ett ytterst litet kapital i fonden Xact Norden Högutdelande som delar ut utdelningen istället för att återinvestera den. Men själva fonden har gått väldigt dåligt i jämförelse med t.ex. SEB Hållbar Sverige Indexnära och Spiltan Aktiebolag Investmentbolag som är de två fonder jag har mitt Sverigekapital i. Även med utdelningen inkluderad verkar ju fonden gå mycket sämre. Den följer å andra sidan inte samma index.

I praktiken borde det bli ungefär samma sak. Fonden utan utdelning köper fler aktier för utdelningen. Inte nödvändigtvis i exakt samma bolag som gav utdelningen, men det borde jämna ut sig på sikt. När du säljer fondandelar så säljer du i princip de extra aktierna som fonden köpte för utdelningspengarna så du borde ha ungefär lika många underliggande aktier oavsett om du säljer fondandelar eller får utdelning. Så har jag förstått det i alla fall. Typ: du har 100 aktier och får motsvarande 2 i utdelning vs. du har 100 aktier, fonden köper 2 till för utdelningen och sedan säljer du två.

1 gillning

Fördelen med utdelningstrategin är att om man satsar på trygga utdelningsaktier får man sina utdelningar oavsett börsklimatet. Nackdelen är att alltför ofta lyckas utdelningsjägare inte slå index. Det är bland annat därför de inte gärna jämför sig med indexkramare. Men onekligen låter det häftigt om man kan säga att att man kan leva på sina utdelningar.

Petrusko:
”… På sikt borde jag prestera sämre än index men jag gör det till ett lägre risktagande och jag får mina utdelningar som jag behöver. Så är min strategi och det finns många andra. En populär sådan är 4-procentregeln som går ut på att man har pengarna i superbilliga indexfonder och säljer 4 procent per år. Tanken är att fonderna över tid genererar såpass avkastning att de täcker upp de där 4 procenten samt årliga höjningar i takt med inflationen.”

Marcus Hernhag:
”Börsindex kan ibland ge bra avkastning till hög risk beroende på vilka bolag som väger tungt i indexet och så, men är du som sparare verkligen intresserad av att ta de riskerna? Kan du sova gott om natten då? Eller ska du köpa aktier som är tryggare?”

Utdelningsseglaren:
Uppföljning Seglarportföljen

Utdelningsseglarens avkastning är ungefär som LF Global indexnära. Det känns lite enklare att satsa 100 % på LF än att hålla på med utdelningsaktier.

Jag testade utdelningsaktier några år. Avkastningen blev väsentligt sämre än investmentbolagen, som jag också hade under samma period. Efter denna testperiod har jag följande fördelning av mitt sparande:

Bankkonto 50 %

Investmentbolag 25 % (svenska bolag)

Globala fonder 25 % (aktiva fonder)

Jag strävar inte efter maximal avkastning. Min fördelning har hittills i år gett 8 %. Index har under samma period gått upp 3 %. Det ger 5 % meravkastning vilket jag är nöjd med.

Exakt. Jag har inte förstått varför det på något sätt skulle vara önskvärt att få utdelningar snarare än att sälja av andelar. Eventuellt kanske då att man slipper sälja manuellt vilket möjligen kan ge en några emotionella käppar i hjärnkontoret och få en att sälja mer eller mindre än vad man egentligen hade tänkt sig?

Någon får gärna skissa upp ett konkret scenario där utdelningar är att föredra framför att bara sälja av andelar i ett bolag eller en fond. Fram tills dess kommer jag hävda att jag har rätt :upside_down_face:

1 gillning

För min del gör utdelningar att det är lättare att sitta still i båten, och sälja vid nedgångar. Dessutom är utdelningar courtagefritt.

Detta köper jag gäller för vissa personer, så :+1: i ditt fall i alla fall.

Vad menar du? :face_with_monocle: Du menar “inte sälja i nedgångar” antar jag?

Fair enough. Blir inte supermånga korvören besparat här, men ändå :+1:.

Ja precis, inte sälja vid nedgångar.

Ytterligare något man kan tillägga är att utdelningarna kommer i mindre valörer. Om man vill ha exempelvis 800 kronor från Investor så måste man antingen sälja en aktie (589 kronor) eller två aktier. Med utdelningar är det lättare att ”ta ut” rätt summa.

Men för att vara helt ärlig…handlar det nog mest om de personliga preferenserna. Jag gillar att det ramlar in några hundra kronor varje månad på kontot. Då kan jag köpa för 3 000 trots att jag bara månadssparar 2 500. Jag gillar känslan.

Det går alltså att hitta fördelar med utdelande bolag istället för att sälja av, men de är verkligen på marginalen.

2 gillningar

”Börsindex kan ibland ge bra avkastning till hög risk beroende på vilka bolag som väger tungt i indexet och så, men är du som sparare verkligen intresserad av att ta de riskerna? Kan du sova gott om natten då? Eller ska du köpa aktier som är tryggare?”

Skrattade gott åt detta citat. Jag ser nästan uttalandet som absurt, då all forskning visar på tvärtemot. Vad är en trygg aktie och hur vet vi att aktien fortfarande är trygg om 30 år?

1 gillning