I takt med att nu räntan sjunker ner mot 2% och till och med under på Avanzas sparkonton söker man ju alternativ. Misstänker man inte är ensam i detta dilemma. Har funderat på att lägga en större del i:
XACT Högutdelande Norden
JPM Global Equity Premium Income UCITS ETF
Aktiespararna Global Direktavkastning B
Vad tror ni om tankesättet? Någon annan som jobbar och sparar med dessa fonder eller andra alternativ? Tillkommer klart en del avgifter i form av courtage och växlingsavgifter som äter lite.
Jag äger dessa tre och får ungefär en årslön från utdelande fonder och ETFer i dagsläget, ser det som ett bra cashflow när man nått FI. Bygger man däremot upp sitt kapital tror jag mer på att enbart spara efter RT-devis, billiga och breda indexfonder.
Har en skvätt i dessa fonder. Föstår dock inte hoppet från sparkonto. Är några hopp i ett. Kan börja med utdelande räntefonder, sedan utdelande företagsobligationfonder, sedan preferensaktier(finns fonder?), sedan kommer denna typ av högutdelarfonder.
Problemet med räntefonder vid låg ränta är att avgiften äter upp räntan.
Tack för svar. Håller med med dig runt teorin. Devisen som florerar här kan man känna är riktad ofta till yngre människor med många år kvar i yrkeslivet. Har man inte riktigt nått FI och är äldre är det betydligt klurigare att hantera sparandet…
Tja vad ska jag säga om det?
Jag har två portföljer, en fond/ ETF-portfölj med 10 innehav (4 fonder och 6 ETFer) samt en ren aktieportfölj med runt 25 utdelande svenska bolag.
Snittutdelningen ligger på runt 5%
Detta ligger på Avanza sen har jag en klassisk 60/40 indexportfölj på min gammelbank som bara får ligga o jäsa
Jag känner mig mycket nöjd med upplägget och precis som du säger så sköter det sig själv utan att man får mental nojja att sälja av.