Är låginkomstagare med 100%
sjukersättning, resten täcker bostadstillägg, lever ändå billigt, finns ändå möjlighet att spara ca 20% av inkomst.
Tänker mig ett framtida scenario där jag har en en utdelningsportfölj som täcker hyreskostnad än att vara beroende av bostadstillägg, för att känna mig mindre beroende av stat.
År 2018 gav denna etf utdelning medans börsen gick ±0.
Tänkte komplettera med nån global utdelande ETF också
Kommer sannolikt ett framtida arv i miljonklassen men inget jag räknar med.
Är det kanske bättre att investera i fysiskt guld för en person i min situation, sälja av vid pension och fortsätta ha bostadstillägget?
Den fonden äger rätt stabila bolag och som du är inne på ger ett automatiskt kassaflöde. Det är egentligen samma sak som att du säljer av fondandelar av en vanlig fond själv.
Men det finns en psykologisk effekt, om det är svajiga tider på börsen kanske du inte vågar sälja av eller tvärtom, det är bra tider och du blir snål och vill inte sälja av.
I fallet utdelande ETF så behöver du inte ta det beslutet utan fondbolaget gör det.
Har du kollat in fyra hinkar strategin här på Rikatillsammans? Vill bara kolla eftersom du inte nämner så mycket om hur du lagt upp din ekonomi/sparande. Att ge råd om vilke aktiefond du ska köpa kan vara helt fel ände att börja i.