Hej!
Jag har blivit ruskigt intresserad av en utdelningsportfölj då det verkar spännande att i framtiden kunna få direktavkastning på sin portfölj.
Problemet är dock att jag är fruktansvärt dålig på att analysera företag för att kunna bestämma mig för vilka aktier jag ska köpa så jag har fått upp ögonen för olika ETFer som ger direktavkastning.
Jag har laborerat ihop en portfölj med ett femtontal olika intressanta ETFer med avgifter som ligger mellan 0.15% till 0.6% - anledningen till att det är så många är givetvis för att det är olika marknader som det investeras i för att sprida risken.
Några investerar i så kallade "dividend aristocrats" i olika länder, några investerar i REITs i olika länder och några investerar i obligationer. Gemensamt för alla verkar vara att de, enligt basfaktan, följer något index.
Denna avgift har jag funderat på och som jag ser det påverkar detta inte direktavkastningen då avgiften räknas av från kursen och inte från avkastningen.
Min idé är att jag ska investera i runda slängar 70000 kronor om året (Ungefär 6000 kronor i månaden) i denna portfölj och sedan återinvestera direktavkastningen under väldigt lång tid framöver (Säg 20 år eller mer)
Jag är också fullt medveten om att en sådan här portfölj kanske inte har en lika stark utveckling som vanliga indexfonder men jag är på ett sätt inte jätteintresserad av värdeutveckling utan direktavkastningen är det primära.
Dessa ETFer säljs på Xetra och valutarisken har jag egentligen inte tänkt på så mycket eftersom jag ska investera under en så lång period att jag gör antagandet att valutasvängningar kommer jämna ut sig
Så min fråga är egentligen; är det något jag har missat och bör se upp för med ett sådant här upplägg? Är det kanske fel tänkt till att börja med och det skulle bli bättre att helt enkelt hitta ett antal aktier och pytsa in pengarna där?
Det är svårt att hitta någon som har tänkt på det här på internet. Kanske är ett tecken på att det är en dålig idé? Har inte en aning. Därför frågar jag här!