Jag har sedan några år tillbaka öst in pengar i amerikanska REITs. Det har rört sig om ett månadssparande på flera tusen och utdelningarna är nu uppe på tusenlappar varje månad. Valet att lägga på månadsutdelare grundade sig inte i någon djupare analys. Jag bara tyckte att det var roligt att se något hända varje månad, snarare än vid ett enstaka tillfälle varje år.
Nu börjar jag dock tröttna värdepapper som mer eller mindre stagnerar. Dessutom blir ju inte 4-5% utdelning så toppen när det läggs en skatt på 15% uppe på.
Nu till min frågeställning: Ska jag fortsätta min jakt på utdelningar eller bör jag trycka ner det mesta i fonder istället? Jag tittade lite på att lägga pengarna i bankaktier som har haft relativt stabil utdelning varje år.
Alternativ 1: Köpa Swedbank och Handelsbanken. Avkastning 6-9% (mer i år med Handelsbankens bonusutdelning)
Alternativ 2: En bas i indexfond, någon teknikfond och liknande.
Sparhorisonten är 25-30 år. Jag sparar enbart till min ålderdom. Alla utdelningar hittills har återinvesterats.
Det här fattar jag inte. Fonder kan du ju följa från dag till dag, om det nu är den spänningen du är ute efter. Ska det hända ännu mer är väl ETF:er att föredra?
Fonder, säger jag. Men du avgör ju hur mycket “action” du kräver i vardagen.
Ja, hellre alternativ två om jag ska råda. Men den sparhorisonten kan det hända mycket bra. Bra saker som du lika lätt kan sabba med mer volatila värdepapper.
Reits är bra att starta med då det snabbt ger kapital att återinvestera, blir baktungt så att säga. Däremot bör du även ha minst hälften i tillväxtbolag då de generellt växer mer över tid än REITS som är som preffar med oftast väldigt lite värdeökning på själva aktien bortsett från utdelningen som är skyhög. Flera har förbestämda utdelningar över året så du vet alltid att utdelningen kommer. Så är det ju inte med en fond, den skiftar ju i värde utifrån tillväxten.
Tycker det du borde gjort är att haft dina REITS på en KF på exempelvis Avanza eller Nordnet. Då får du tillbaka skatten utan att ansöka själv. Fonder är förövrigt sjukt tråkigt om du frågar mig, då hade jag nog hellre köpt ETFer (även det på en kapitalförsäkring, i de fall de ger utdelning).
Innan du säljer kolla över så du inte sitter på slutna fonder som main capital eller Stellus Capital Investment som exempel. De är köpstoppade, pga av ny reglering från EU så har du dem så var rädd om dem, eller tänk efter ordentligt innan du säljer.
Varför är utdelning viktigt för dig? Själv undviker jag utdelande tillgångar då värdet på tillgången sjunker ungefär lika mycket i värde som storleken på utdelningen. Det betyder att om jag vill ha en konstant fördelning av tillgångarna i min portfölj att jag måste återinvestera utdelningen i samma tillgång. Detta leder till mera jobb och avgifter.