Har en summa om cirka 500K som jag vill kunna få en förhållandevis sannolik avkastning på varje år om cirka 2-5 procent. Det gör inget om det blir minus något år här eller där, det viktiga är att de pengar som inte används någorlunda ökar i värde över tid.
Fördelen med lite mer vågade räntefonder är ju att de, trots allt, är ganska stabila relativt aktier. Problemet är ju att om man varje år använder avkastningen så minskar ju avkastningen i absoluta tal över längre tid 3 procent på 500K om tio år kommer garanterat inte ha samma köpkraft som idag.
Köper man t ex XACT Högutdelande och/eller Aktiespararna Direktavkastning B får man ju både kurstillväxt över tid samtidigt som utdelningarna också lär följa med i sakta mak över tid. Nackdelen när ju att det sannolikt kan svänga rejält.
Hur skulle ni gjort, bara vågade räntefonder (enbart SEK så klart), enbart utdelningsaktier eller en kombination?
Observera, målet är att få ut några procent nästan alla är, få vettig tillväxt över tid i paritet med inflationen och inte alltför stora svängningar i totalvärde.
Alla förslag är intressanta att diskutera 
Har du övervägt ett rullande sparkontosparande? Tror det finns uppemot 3-3,5% i riskfri ränta numera lite beroende på bindningstid.
Annars tror jag en vanlig indexfond där du säljer av 2-3% per år lämpligast.
Nix, sparkonto skulle vara en bra lösning om det handlade om ett enskilt år, men om jag då tar ut 3-3,5 % varje år uteblir ju värdeökningen. Då tar jag hellre lite risk i utbyte mot att kapitalet växer behjälpligt över tid samtidigt som jag under bra år kan ta ut några procent.
Men du menar alltså att det är bättre att sälja 2-3 % i en indexfond varje år oavsett hur det går och låta den övriga procentavkastningen säkra viss värdeökning över tid?
1 gillning
Är väll knappt att räntefonder täcker den “riktiga” inflationen vi haft senaste åren och då menar jag tillgångsinflationen och inte enbart priset på.mjölk 
Så du förespråkar alltså aktiefonder? 
Vad tror du om aktiefonder som ger kontaktutdelning? Typ XACT Högutdelande eller Aktiespararnas Direktavkastning B? Eller är det bättre att bara kör index och sälja a x procent de år man ligger på plus?
Detta är ju bara min åsikt men som jag tänker så måste man idag ta en hög risk med aktier för att ej låta sina pengar urholkas i värde över tid och risken är ju att börsen går dåligt under en längre tid men jag ser ej sjölv så många andra alternativ för o skydda sina pengar.
Men jag kör mestadels i en bre global indexfond men kör även indexfonden xact norden högutdelande men för det “psykologiska” att man får utdelningar vilket jag vet fått mycket kritik i detta forum men det känns bra tycker jag 
Men som sagt om det fanns ett riskfritt sätt att skydda sina pengar mot inflation så hade jag stoppat i en stor summa pengar i den tillgången men något sånt har jag ej hittat 
allt eftersom räntan ökar bör aktiekurserna minska eftersom man måste kompenseras för risken. dvs när räntan är hög blir det mer attraktivt med räntefonder kortsiktigt, men långsiktigt är utdelande aktiefonder potentiellt bättre eftersom du köper till lägre pris, med högre utdelning, som du sedan behåller när räntorna till slut minskar igen.
men köp inte en svensk utdelningsfond. se till att du får betalt i en mix av internationella valutor.
Tack @JFB för din input!
Det är lite den heliga graalen du söker - lagom avkastning på 3-4% i snitt, låg volatilitet men ändå långsiktig tillväxt/inflationsförsvar. Resonerar lite kring olika alternativt.
Ja, så är det. Och tyvärr kommer jag aldrig kunna uppnå alla tre komponenterna samtidigt, men alltid intressant att resonera kring olika alternativ 
1 gillning