Fundering kring alternativ investeringsstrategi

Först och främst, tack för insläpp till detta forum. Jag har läst RikaTillsammans under lång tid, och även kommunicerat med Jan för ett antal år sedan kring några sunkiga fonder i mitt tjänstepensionsval, som Jan snällt nog analyserade och sen postade på bloggen (skräpfonden Navigera Pro Select Long Term).

Först lite om min bakgrund, då det nog är lättare att bemöta frågeställningen. Jag är 43 år, gift och två små barn. Bor i villa, har bil och har alltid varit intresserad av att spara och av pengar i allmänhet, dock har jag aldrig gått djupare i ämnet och lärt mig analys av något slag. Vi började spara tillsammans 2013 och började med utdelningsstrategin runt 2016. Jag och min fru har under 7 år haft en sparkvot runt 70% och det mesta som vi tjänar sätts in på Avanza där portföljen har ett värde av några miljoner. Vi jobbar båda två heltid. Ca 10% av portföljens värde ligger i alternativa tillgångsslag som cash och guld.

Under 4 år nu har vi kört stenhårt på utdelningsstrategin där man köper mestadels bolag som har hyfsad direktavkastning, blandat med svenska Preffar och D-aktier. I portföljen hitta vi allt från Investor, Axfood, Telia, Tele2, Nordea och i de utländska innehaven finns det Main Street Capital, Chevron, Iron Mountain, Realty Income och en massa annat, ca 30 innehav totalt. YOC är ca 7,5%. Portföljen delar ut ca 250.000 kr om året. Syftet med sparande är FI, dvs att kunna sluta jobba och leva av avkastningen. Vi behöver minst en avkastning om 25000 kr i månaden för att uppnå detta, då ryms både våra omkostnader samt ca 60000 kr om året till resor och annat. Vi lever enkelt och har inga planer på att ändra detta. Har tänkt sluta jobba senast när jag fyller 50.

Anledningen till att vi valde just utdelningsstrategier var väl att det känns mycket enklare i huvudet att få cash utbetalda varje månad utan att man behöver tajma marknaden med att sälja, pengarna rasslar bara in och varje månad ökar du dina utdelningar i och med månadssparandet. Jag är ingen stockpicker och har ingen lust att lägga för mycket tid på börsen varje dag. Med mina 30 innehav blir det lite läsning på seeking alpha varje dag för att hålla sig uppdaterad, det tycker jag dock är kul. Vi gjorde en stor utrensning av högutdelande förhoppningsbolag i och med covid-kraschen så förhoppningen är att nästa stora nedgång inte ska bli fullt så kraftig.

På senare tid har jag dock börjat grubbla mer och mer kring valet av strategi. Allt som diskuteras gällande börspsykologi och bevingade ord har farit förbi och jag är nu mer osäker än på länge kring valet av hur jag placerar pengarna. Vad är det då som har fått mig att börja få vankelmod? Jo, främst dessa:

1. Jämför man portföljens avkastning med en global indexfond, eller Spiltan Investmentbolag ligger vi sen vi började spara 2013 på 91%, medans en global indexfond ligger på 200% och investmentbolagen på 394%. Endast under 2018 presterade vår portfölj bättre, alla andra år blev vi rejält omkörda. Vi har förlorat väldigt mycket alpha under dessa åren.

2. De flesta utdelningsbolag har en urtråkig totalavkastning. Titta på AT&T, Telia, Ares Capital och jämför totala utvecklingen med en globalfond, skillnaden är enorm. Visst delar de ut, men de växer i princip ingenting.

3. Senaste börskraschen gav mig rejält med huvudvärk och oro. Portföljen tappade pga sina innehav i high yield och olja över 50% och återhämtningen har varit otroligt seg, vi har fortfarande inte återhämtat värdet trots insättningar och utdelningar. Det var svårt att veta vad man skulle köpa där på bottnen, långt ifrån alla våra investeringar har ännu burit frukt, medan vissa har gått riktigt bra. Med färre innehav är beslutet vad man ska köpa lite extra i vid nedgångar mycket enklare.

4. Av någon anledning har jag en psykologisk spärr mot att sälja en aktie och ta hem en vinst. Ta Brookfield Renewable, som gått upp 210% och känns väldigt “bubblig”. Säljer jag denna och tar hem pengarna har jag säkrat 15 års aktieutdelningar. Ändå tvekar jag att sälja för att “time in market better than timing the market” och en massa annat. Likadant med SEB där jag vid sälj kan plocka hem 5 års aktieutdelningar och säkra upp en vinst.

Jag skulle behöva lite hjälp med att reda upp alla tankar som far omkring i huvudet. kanske lurar jag mig själv genom att jämföra mot olika historiska grafer som inte säger någonting om framtiden. Eller att utdelningar är “bättre” pengar 'än att sälja av fonder, för pengar är ju ändå pengar oavsett form. Risken i portföljen blir ju t.ex. inte lägre för att jag säljer allt och investerar i en global indexfond eller investmentbolagsfond. Dock har jag alltid haft svårt för detta med uppgångar, då vill man innerst inne vill “säkra vinsterna” för det är så oerhört psykologiskt jobbigt att se 3 års uppgångar raderas ut inom loppet av några veckor, som vid covid-kraschen.

Jag lever också med övertygelsen att utdelningsbolag är segare än andra bolag med att sluta dela ut, vilket visade sig under förra året, där merparten av våra bolag fortfarande delade ut även om värdet halverades. Men, alla kriser är olika och nästa gång kanske vi inte har sån tur. Tanken “vi har i alla fall utdelningarna” även om börsen går ner rejält, den finns där också i huvudet. Falsk trygghet månntro.

Kanske blev denna post ganska rörig, men jag hoppas ändå att ni kloka personer här inne har möjlighet att reda ut lite av det jag funderar kring.

Vill även passa på att tacka Jan och Caroline för allt det intressanta materialet ni producerar på youtube och på bloggen. Jag sitter som klistrad varje söndagskväll.

/Henke

1 gillning

Utdelningar gör bolag som går med vinst, vilket är värdebolag. De senaste åren har tillväxtbolag haft väldigt stora uppgångar, det är en av anledningarna till varför din portfölj laggar efter.

Investerar du i en bred fond så får en blandning av både värdebolag och tillväxtbolag. Även bolag som ger utdelningar. Ifall en passiv fond äger en aktie som ger utdelning återinvesteras utdelningen tillbaka in i fonden. Du förlorar därför ingenting på att ha en fond som äger en utdelningsaktie jämfört med att du äger samma aktie individuellt och får utdelningen “i handen”.

2 gillningar

Exakt, tvärtom. Många konsument-stockpickers förlorar mot indexet delvis just för att dom inte återinvesterar utdelningarna omedelbart tillbaks till marknaden såsom fonderna gör. Fondstruktur är det bästa sättet att maximera ränta-på-ränta effekten.

Om det är svårt att sälja dina aktier, ta minst lite vinster hem genom att sälja en liten del och återinvestera vinsterna i breda fonder.

Välkommen till forumet, Henke! Lycka till!

Tack för svar.

Hur länge tänker du att värdeaktier har varit missgynnade av Mr Market? Tittar man på valfri high yield ETF sedan 2013 underpresterar de grovt mot i princip alla index jag hittar, allt ifrån OMXS30, Dow, S&P500, Russel3000. Jämför jag t.ex. Invesco High Yield ETF med vår egen portfölj ser jag att de presterar ungefär likvärdigt, men varför nöja sig med detta? Är 7-8 år tillbaka i tiden ett för snävt tidsspann för att kunna göra en vettig utvärdering av en high yield-portfölj jämfört med ett brett index? Jag vill ju inte gärna lura mig och jämföra äpplen med päron. Däremot är totalavkastningen det viktigaste, inte i vilken form den sker. Tittar man på väldigt lång sikt är det ju återinvesteringen av utdelningen som är avgörande för tillväxten, och detta sker ju oavsett om jag gör det själv, eller om jag låter en fondförvaltare göra det åt mig.

Tack för svar!

Ja, att väva in en säljstrategi i en utdelnings-strategi är inte det lättaste, då tesen bygger på att vara långsiktig, återinvestera och “sitta still i båten”, och inte hålla på att hatta fram och tillbaka mellan köp och sälj. Dessutom är man själv portföljens värsta fiende, vilket forskningen pekar på. Däremot tror jag inte det är fel att göra små väl utvalda sälj, som t.ex. våra Chevron-aktier som ligger +30% efter senaste tidens återhämtning av olja. Jag tror knappast de kommer att stiga mycket mer, och vinsten i kronor är ca 30000 kr, dvs ca 7 års utdelningar. Magkänslan säger sälj, ta hem vinsten och glädjs åt att bolaget gav en fin avkastning, medan utdelningsjägaren säger “behåll, du har en bra YOC” eller “hugg inte ner trädet, skörda frukterna istället”.

En fördel med fonder är att man slipper våndas av dylika beslut… :slight_smile:

1 gillning

Psykologin i utdelning ska inte underskattas, att konkret se kassaflödet öka är bra för sparmoralen för många. Du kanske kan kombinera två eller fler strategier? En utdelningsportfölj och en med indexfonder?

Antingen investera utdelningen i indexfonder eller kombinera utdelning plus sälja av några aktier?

Finns ju också indexfonder i form av ETF som skickar vidare utdelningen till dig, om du vill fortsätta med samma strategi.

1 gillning

Du behöver inte tajma marknaden för att komma till ett säljbeslut. Du behöver “bara” bedöma om dina investeringar värderas högt eller lågt av Mr Market (har du läst the intelligent investor av Graham?). Om Brookfield har gått upp 210 % är egentligen inte viktigt. Det viktiga är vilket pris marknaden sätter på Brookfields värde. Om priset är löjligt mycket högre än vad du bedömer värdet vara så överväger du sälj. Om priset är löjligt mycket lägre så köper du mer :slight_smile:
Just Brookfield analyseras i flera youtubevideos så det går att få hjälp med värdering och framtidsutsikter där.

Just Chevron har jag inte koll på men jag skulle nog inte sälja dem för fort. Oljeanvändningen beräknas av flera analytiker toppa runt år 2035. Om Kina, Indien och Afrika fortsätter utvecklas så kommer vi antagligen behöva all energi vi kan frambringa. Olja, sol, vind, vatten, kärnkraft. På sikt går vi mot hållbara alternativ men det kommer inte att ta ett eller fem år. Det ligger många år i framtiden. Jag tror olja kommer få ett uppsving men att det ligger lågt nu, out of favor, pga satsningar inom sol och vind. Men hittar du andra investeringar som du bedömer ha bättre risk/reward så kan du ju sälja och köpa in dej där istället.

Själv kombinerar jag ett par fonder och direktägande i bolag där jag tror mej ha bättre möjligheter till avkastning. Det har gått bra hittills.

Tack för ditt svar! Jag där känns det som om den nuvarande strategin förutsätter betydligt mer tid än vad jag med två småbarn kan uppbringa. Visst, man kan låta en utdelningsportfölj leva sitt liv och endast återinvestera utdelningarna, men då finns risk att gå miste om fina uppgångar som senare raderas ut. Denna risk finns givetvis även med fonder, men där ser avkastningen ut att vara betydligt bättre, åtminstone om man jämför de senaste 7åren bakåt i tiden. High Yield ligger långt efter Spiltan Investment som jag gärna benchmarkar emot. Givetvis dumt att jämföra äpplen och päron, men jag behöver förstå om en utdelningsstrategi endast är ett bekvämt sätt för hjärnan att hantera investeringar, eller om strategin i sig självt skapar ett värde för mig. Hittills hade jag haft betydligt mer pengar på banken med ett antal fonder. Till och med Avanza Zero hade lyckats bättre. Vad säger att de nästkommande 7 åren blir bättre. Det är väl ungefär därför jag gjorde denna bloggpost, för att jag har kört fast i cirkelresonemang kring bra och dåligt. Svaret är definitivt inte enkelt det heller.
Har inte läst den boken, tyvärr. Tiden för bokläsning finns inte. Har dock plöjt igenom ett antal andra böcker främst kring utdelningsinvestering.

En av anledningarna till att jag gillar RikaTillsammans är den återkommande psykologiska komponenten i alla resonemang, och här har jag verkligen snärjt in mig känns det som, till den grad att man vet varken in eller ut.

Tack för ditt svar.

Just sparmoralen är inget problem, vi är själva något av supersparare som vänder på varje krona, och får stor tillfredställelse av att spara. Vi är kanske inte lika extrema som Rockefeller som påstås endast glädja sig av sina aktieutdelningar. Jag har absolut funderat på att ha en fondportfölj vid sidan om, som tar hand om värdeaktierna som man annars missar, då de flesta utdelningsbolag utvecklas som obligationer/räntefonder i jämförelse med andra index. I slutändan är väl ändå målet att få så stor riskjusterad avkastning som möjligt per investerad krona, och där känns det som om vi missar målet, då avkastningen i en typisk high yield etf (som vi kan likställa vår pengamaskin med) har i alla fall sen 2012 som jag jämförde med grovt underpresterat mot Dow, S&P500 etc. Det var svårt att hitta något som gått sämre, om jag inte plockade in räntor eller vissa europafonder. Volaliteten har inte heller imponerat, då jag kan köpa lägre avkastning mot lägre risk. Vår portfölj sjönk som en sten under covid, och tog ca ett år på sig att återgå till vad den var värd innan, trots ett års utdelningar och insättningar. Andra index jag jämförde mig med tog några månader så hade de passerat.

Har du funderat att lämna tänket med kolla vad som gått bra historiskt (S&P 500 vs Dow vs OMXS30/Avanza zero o.s.v) och växla över till 100% indexfonder fördelat helt efter marknadsvärde i hela världen? Typ som Lysa (med svensk homebias) eller modellportföljerna (med eller utan homebias) här på bloggen?

Sen leva med att index kommer skifta över mot det som gått lite bättre hela tiden?

Ni har ju uppenbarligen inga problem att nå ert sparmål så då kanske det inte är så viktigt att lägga tid på att jaga den sista procenten eller tre du kan få genom att vara superaktiv med placerandet. Det kanske är bättre att lägga tiden på familjen :slight_smile: Och om det är så så tror jag det är bättre att ha en fond. Du kan ju för ros skull om du gillar vara lite aktiv satsa på ett eller två bolag på sidan om. En timme per månad och bolag brukar rekommenderas för lite mer spekulativa satsningar för att hålla koll på läget, läsa rapporter osv.

Hej Henrik,
Sitter i precis samma båt men samma tankar som du. Har tyvärr inte kommit till ett beslut ännu men började för ca 4 månader sedan att köpa indexfonder (3 olika) istället för att fylla på aktieportföljen.
Utdelningarna har alltid skapat en trygghet (kanske falsk)
I några år slog aktieportföljen “index” men jag var medveten att det handlar bara om tid innan den kommer sluta göra det :slight_smile:

Nu kanske det blir varken hackat eller malet att ha en utdelningsportfölj och börja på en indexfond portfölj. Vet inte om jag känner mig mogen att sälja av hela aktieportföljen som man har byggt upp under 8-9 år och köpa indexfonder. Samtidigt som man borde få en ännu bättre riskspridning om man går från 40 bolag till 1500-2000 eller vad en global indexfond innehåller.
Jag inser att jag inte bidrog med några svar på dina frågor, men du är inte ensam att brottas med dessa funderingar