Lägga allt på fonder eller fortsätta som förut?

Har hållit på några år med aktier/fonder och nu är fördelningen 2/3 aktier och 1/3 fonder.

Läste någonstans att bara en bråkdel som lyckas få bättre avkastning är indexfonderna,

Med tanke på tiden man lägger ner så är fonder mer lockande men tråkigare…

Fonderna som månadssparandet går till;

Länsförsäkringar Global - känns stabil.
Spiltan Globalfond Investmentbolag - nykomling i gänget
AMF Aktiefond Nordamerika - gått bra
Spiltan Aktiefond Investmentbolag - gått lite knackigt på sistone
Avanza Zero - har varit med längst.

Någon annan här som gått över till bara fonder?

2 gillningar

Gått i samma tankar men det som stoppat mig är att det känns så tråkigt. dock så tror jag det är en bättre långsiktig lösning. Jag älskar dock att vakna runt 9 och kolla på avanza och se att man tjänat 50 000 på en aktie på en dag. (ska tilläggas att det är minst lika ofta åt andra hållet)

Så ja jag tror det är bättre och man behöver inte kolla så ofta. Nackdelen är väll att det tar bort lite av spänningen som jag uppskattar med Aktierna.

1 gillning

Jag tycker så här.
Om dina aktier går bättre än dina fonder och du gillar att hålla på med det så fortsätt så.
Om dina aktier går sämre än dina fonder får du fundera på vad det är värt att köpa/sälja aktier själv. Är det så roligt att du gärna förlorar en del pengar så fortsätt med det
På sikt är det dock snarare tur än skicklighet om dina egna investeringsval slår en global indexfond.
Det har jag fått erfara själv och därför över tid viktat över från aktier till indexfonder. Sen kan man lägga tiden på andra intressen.
Lycka till!

1 gillning

Jag skulle säga att det beror på syftet med det.

Gör du det för att få en dräglig pension exempelvis? Så skulle jag välja fonder, för att inte riskera någonting.

Gör du det för att du är billig i drift och har massa pengar över och har som intresse att följa bolagen, göra analyser och känner en glädje över att investera i aktier ovh inte behöver pengarna? Då skulle jag fortsätta med aktierna.

Troligen är det bra med en viss balans mellan fonderna/aktierna. Exempelvis 50/50?

Jag är dock partisk och tycker att fonder är bättre, men det är individuellt. Det är dina pengar som du bestämmer över.

1 gillning

Detta är en bra fråga jag kör själv det mesta i globala indexfonder men jag har ju ett aktieintresse jag gillar att följa bolag etc så jag har ett par procent av portföljen i aktier för att det är himla kul även om jag vet att det troligtvis skulle vara bättre att slänga in exakt allt i fonder.

Samt gillar jag känslan av att känna sig som en riktig “ägare” när ma har en aktie får ej samma känsla av en fond även om man äger aktien i fonden.

Lite av mina aktieinnehav idag är

Investor
Lundberg
Sca
Holmen
Hufvudsten
Telia

Som ni ser så är det ju ej som så att jag investerar i helgalna aktier utan jag tycker det är minst lika viktigt att se över vilken form av aktier man vill handla är ju stor skillnad på risk om man kör dessa bolag mot säg några meme stocks.

1 gillning

Bara fonder. Indexnära med låga avgifter. Huvudsakligen globalfonder/usa (väldigt liknande innehåll i dem). Har enstaka procent i europa/asien/japan/sverige. Månadsspara och titta bara in när buffertkontot blir för fullt och du ska sätta in extra.

1 gillning

Bra svar, dessa pengar är pensions/nöjespengar och är väl redan på den lägsta nivån för mina beräkningar.

Funderar på att sluta arbeta om 5år och får ut 85% av nuvarande lön och skulle väl klara mig bra på det samt att jag har ett sparkonto med ung 2årslöner som buffert för oförutsedda kostnader…

Funderar på att sälja en handfull aktier av totalt 22 st.

När det gäller fonder funderar jag på att avveckla Avanza Zero till förmån för mina 2globalfonder samt Nordamerika…

Det jag funderar mest på är mitt innehav i Intrum - funderar på om det finns något att hämta på sikt där?

Just nu ligger jag på 18% plus för i år, men det beror inte på skicklighet utan tur…

1 gillning

Jag har haft min tur med aktier så har nu under 2% av sparandet i aktier.

Det bästa med att äga allt är när man läser om företag X,Y,Z som går bra så kan man tänka.

“Vad bra dom äger ju jag!”

Bergodalbanan med aktier saknar jag inte. :innocent:

Jag gillar att hålla på med aktier och har vikt 15% av kapitalet som jag får ”hålla på med”. Kallas Lekhink eller Hobby hink i RT terminologin. Fast då ska det egentligen vara Max 10% av kapitalet så jag fubbar lite där :grinning:

Resten kör jag i stabila fonder. Dessa får vara i fred från min klåfingrighet som istället går till aktierna

Kanske en idé?

1 gillning

Jämförde min portfölj mot mina barns där jag månadssparar i 3 olika fonder. Deras portföljer är upp 17 respektive 15% i år. Min egna portfölj är upp 5% i år och jag har säkert lagt mins 150h på min.

Landade i att öka månsdssparandet och renodla fondportföljen lite mer samt sälja lite aktier och amortera av bolånet.

Dock tycker jag det är fruktansvärt roligt att handla med aktier så jag har väldigt svårt att se mig själv att bara spara i aktier.

Men efter att ha handlat i ca 10år kan jag bara instämma i att det är nästintill omöjligt att slå index över tid och att en bra fondportfölj med månadssparande ändå är väldigt konkurrenskraftigt.

1 gillning

Varför skulle jag vara bättre än andra, med att välja ut vinnaraktier? Troligen inte bättre.

Däremot tror jag på börsen och världens aktiebolag. Jag tror på positiv utveckling.

Därför kör jag bara fonder. Indexfonder.