Hej,
Jag håller på att sätta ihop en långsiktig portfölj och kan inte riktigt bestämma hur jag ska göra i fördelningen aktier vs fonder.
Å ena sidan tycker jag att det är intressant med aktier för att kunna vara mer nischad, kunde återinvestera utdelningar etc.
Å andra sidan inser jag mer och mer vad svårt det är med “stock picking” och min tro är nog i slutändan att jag i bästa fall kommer hamna runt index långsiktigt ändå.
Min tanke är att det ekonomiskt borde gå lika bra att köpa fonderna, inte minst då detta är enklare, dock med den nackdelen att det kostar mig runt 0,3% i avgift årligen (t.ex. PLUS Småbolag Index). Jag blir dock lite osäker på om det är mer pengar jag liksom går miste om pga. att välja fonder. T.ex. att återinvestera aktiers utdelning, men jag tänker att fonden gör det åt mig så att det inte blir någon skillnad.
Givetvis är ett alternativ att mixa aktier/fonder vilket nog blir aktuellt men det jag är nyfiken på att höra är om jag “missar” någon nackdel med att ligga tungt i indexnära fonder?
Tack!