Fonder vs. ETF:er – Hur ser ni på osäkerheten kring fonders värdering vid köp?

Hej alla fondälskare! :wave:

Jag har en fundering kring något som jag upplever som en nackdel med traditionella fonder jämfört med ETF:er. När man köper en fond, t.ex. en indexfond som Nordea Sverige Index, så får man ju dagens kurs som sätts efter börsens stängning – förutsatt att man köper innan fondens stopptid (ofta kl. 13). Det innebär att man inte vet exakt vilken kurs man köper till, vilket kan skapa osäkerhet, särskilt under dagar med stora svängningar på börsen som nu.

Med ETF:er däremot kan man köpa och sälja direkt under börsens öppettider och få den aktuella marknadskursen, vilket känns mer transparent och flexibelt. Jag undrar därför:

• Hur ser ni på denna skillnad mellan fonder och ETF:er?
  • Är osäkerheten kring fonders värdering något ni tycker är problematiskt, eller är det en icke-fråga för er?
  • Finns det andra skäl till varför ni föredrar fonder framför ETF:er?

Jag är nyfiken på era tankar :blush:

4 gillningar

För mig spelar det ingen roll, eftersom jag inte försöker tajma marknaden utan bara köper blint. Däremot ser jag det som en fördel att börshandlade fonder går snabbare att köpa/sälja, eftersom jag vill ha in/ut mina pengar snabbt.

2 gillningar

Man slipper courtage om man handlar fonder.

1 gillning

Dnb global indeks S är bra tycker jag.

Däremot är det svårt att tajma köp med dnb global via Avanza eftersom köp innan 13.00 går igenom nästa dag.

Många fonder har stopptid 13.00 och köper genomförs efter dagens stängningskurs.

Länsförsäkringar Global och Avanza Global har båda stopptid 13.00 och köp samma dag.

1 gillning

Nä jag vet la en order på 5000 kr igår och idag gick börsen upp 12%, köpet ska gå igenom 11 april så formodlingen ska jag köpa in dyrare så typisk.

Jag håller med dig, detta är en stor nackdel, jättekonstigt att inte veta vad man säljer/köper för :woman_shrugging:Jag kommer byta ut mina fonder till etf:er i den mån jag kan hitta motsvarande som etf.

1 gillning

Jag hade fonder, sålde dem. Sparar via bankens två fonder idag, för framtid och pension. Det får vara så, smått.

Har denna vecka, främst i måndags och igår, puttat in ca 95 000 sek i aktier och ETF. Kommer att lägga till en - tre etfer, när börsen går ner. Kommer att köra på de som har utdelning. Enklare på något sätt.

1 gillning

ETFer är ju dessutom mer attraktivt nu via Montrose iom deras lägre courtage och fx om man köper utländska ETFer. Så bra med konkurrens som nu nu skakar om sparmarknaden.

ETF behöver man dock hålla en längre tid för att nå lönsamhet, i alla fall om man handlar någon gång i månaden. Sedan talar vi ju om marknadstajming.

Tveksam över vinsterna i det långa loppet när de handlar om att vinna kortsiktigt mot marknaden och samtidigt behöver lång horisont :thinking:

Jag ser att ETF’er har en liten spread så det får man ju beakta men känns ändå väldigt attraktivt att köpa och sälja i realtid istället för att vänta på att en fonds dagspris ska sättas många timmar efter faktiskt köp.

Om man vill replikera en bra global indexfond, vilka ETF’er har ni erfarenhet av och kan rekommendera?

Det behövs bara en. SPYI är bred men kostar 0,17%/år. WEBN saknar småbolag och kostar 0,07%/år. F50A saknar både småbolag och u-länder och kostar bara 0,05%/år. Själv har jag valt WEBN.

Varför känns detta attraktivt? Jag förstår inte riktigt värdet med att behöva betala handelskostnader, spread och dessutom bli tvingad till att köpa hela andelar. Spread är ju det som finansierar AP som skapar/förstör ETF andelarna.

Istället kan jag lägga en köporder som ger mig fraktioner av andelar till precis den summa pengar jag vill köpa för. Dessutom exekverat så påverkan av spread minimeras och med lägre transaktionskostnader.

1 gillning

Man kan köpa ohela andelar av börshandlade fonder också.

1 gillning

Då får du ju nån mer motpart. Någon som sköter fraktionshandeln.

För löpande månadssparande är det struntsamma men om börsen går ner 30-50% är det ju trevligt att veta att man hinner med att göra ett större engångsköp innan det går upp igen.

Då skulle jag köra på ETF om jag rent hypotetiskt skulle vilja köpa mer av det skälet.
Hittills har jag dock aldrig gjort det utan bara månadssparat som vanligt.

Jag har haft vanliga fonder historiskt för att de inte genererar transaktionskostnader om jag ändrar mig och vill byta men snart kommer jag att börja gå över till ETF:er istället.

Dels för att det har blivit billigare att handla med dem än det var förr och dels för att jag har mer pengar idag, så avgiftsskillnaden i kronor har blivit tillräckligt stor för att bry sig om.

2 gillningar

Efter senaste tidens svängningar har jag investerat en del i aktier i stället för fonder för att kunna hinna med i värdeändringar. Hade innan 100% i fonder.
Har inte någon ETF än men planerar över tid att största delen ska bli investerat i ETF. Det känns helt enkelt fel att inte veta till vilket pris man handlar med fonder. Mina pensionsinsättningar kan gå vidare till fonder.

Man kan snacka mycket om att att tima börsen inte fungerar, men man har definitivt korten närmare kroppen med ETF. Jag sålde några fonder senare än jag egentligen ville för att jag trodde att det skulle kunna vända igen innan ordern går igenom. Det ledde bara till en ännu större nedgång …

Ja det med timing må vara svårt, men även om man bara vill ställa sig ått sidan ett tag föredrar jag snabbhet.

1 gillning