Indexfond eller ETF baserad på index?

Hej!
Här pratas mycket om globala billiga indexfonder, vilket enligt forskningen verkar helt rätt att gå.
Men jag har börjat läsa om ETF:er. Fördelen tycker jag är att dom går att köpa med billigare än en indexfond och att en går att handla i realtid.
Särskilt tycker jag det är surt när man inte kan handla i realtid om man vill köpa för större belopp vid nedgång, sedan går ordern igenom 3 dagar senare på en uppåtrekyl.
Nackdelen tycker jag är att många verkar handlas i EUR.
Finns det några flera nackdelar/risker om man går in med större belopp?

1 gillning

Den stora nackdelen med börshandlade fonder är transaktionskostnaderna.

1 gillning

Hoppas att Montrose kan få igång lite välbehövlig konkurrens på svenska marknaden.

1 gillning

Vad menar du med transaktionskostnader? courtage?
Tar man t ex SAVR Global by Vanguard så kostar det inget courtage, sen får man väl betala det på något vis ändå, kanske det du menar med transaktionskostnader.

1 gillning

Jag menar spread, valutaavgift och courtage.

Många man tittat på så är transaktionskostnaderna högre än man först tror, avanza har många som har en total avgift på 0,7-0,8% per år, däremot den jag nämnde på SAVR har en total avgift på 0,15% vilket jag tycker är riktigt bra.

Fördelen med ETF är att du vet exakt vilket belopp du köper eller säljer för, vilket nog många av oss har noterat dessa dagar med stora rörelser. Om man köper/säljer vanliga fonder kan det bli stora skillnader mellan beräknat belopp när man lägger order och det verkliga beloppet några dagar senare. Vanliga fonder är bra för den som sparar begränsade belopp på lång sikt och nästan aldrig säljer. Kostnaden långsiktigt beror på flera faktorer och är svår att bedöma, men det finns både börshandlade fonder och vanliga fonder med låga avgifter och kostnader. Många har nog båda formerna, men själv föredrar jag ETF