Du kan slippa courtage vid månadssparande i ETFer på Nordnet, även om utbudet är något begränsat… Dock åker du på växlingssvgift (både vid köp och vid sälj) ändå…
Wisdomtree har dock ett digert utbud (nu även krypto ETPer, vet dock ej om dom går att månadsspara i)
Som nybörjar skulle jag starkt rekommendera att hålla sig till indexfonder och enkla portföljer som finns här på RT. Eller en fondrobot som Lysa för att göra det ännu enklare, om man inte vill sätta ihop en portfölj själv.
Som andra beskrivit så drar ETFer med sig andra avgifter relaterade till köp/sälj, så man måste veta vad man gör för att det faktiskt ska bli billigare.
Jag använder både indexfonder och ETFer och använder följande tumregler uträknat för typiska ETF och fond kostnader
Om det finns indexfonder inom det område jag ska investera i, så föredrar jag indexfonder. Det finns indexfonder för stora breda investeringar tex globalt, Sverige, tillväxtmarknader. ETFer är bara ett alternativ om jag absolut minimum ska ha innehaven 3-5 år minst. Om det är kortare än så då blir EFTer dyrare pga courtage och växlingsavgift.
Om jag vill investera i mer nischade marknader där det idag finns bara aktiva fonder (tex. hälsovård, energi, råvaror) så är ETFer ett bra alternativ där redan efter cirka 1 år blir det billigare än dyrare aktiva fonder (typiskt 1-2% avgift). Håller man ETFer längre får man mycket lägre avgifter än de aktiva fonderna.
Ibland finns det inga fonder som erbjuder investering i en viss väldigt nischad marknad. Tex. Cyber security, AI eller dividend aristocrats. Då är ETFer enda billiga alternativet, annat än man bygger upp en portfölj med enskilda aktier, vilket är lättare sagt än gjort.