Hej! Är nybörjare och tacksam för all information för att undvika fallgropar inom investering. Har testat en billig bred global aktieindexfond men känner att en fondrobot har ännu fler bolag globalt, verkar vara stabil och behöver inte rebalanseras så vi vill satsa mer på den. Samtidigt ser jag att det finns några ETF:er som fokuserar just på den europeiska marknaden med väldigt lovande utveckling under en 5-års period. Jag tänker på Avanzas Invesco Stoxx Europe 600 optimised banks Acc som har en relativt låg löpande avgift på 0.20%. När jag överväger fördelar och nackdelar tycker jag att det är värt att prova som en del av Lekhinken, men är nyfiken på vad ni erfarna investerare tycker. Dela gärna med er erfarenheter om utdelnings ETF:er. Tack på förhand ^^
Om du tror att europeiska banker kommer gå starkt de kommande åren, så kör på det i lekhinken. Dock lite intresserad av att höra varför du tror så starkt på just banksektorn kommer överprestera de kommande åren?
Som sagt är jag nybörjare, och dessa ETF:er kom upp när jag filtrerade på bästa tillväxt på Avanza. Har du någon erfarenhet kring ETF:er?
ETF är en börshandlad fond. Det betyder att det tillkommer courtage och ofta valutaväxling när du köper dem. Är du långsiktig och använder rätt mäklare så kan en ETF bli billigare och bredare än en indexfond. Du kan även nyttja ETFer för att övervikta en specifik bransch. Den ETFen du länkade till innehåller endast de största bankerna i Europa. Väldigt smal och väldigt nischad. Banker har gått starkt de senaste åren pga den snabba ränteuppgången. Nu när räntorna vänder nedåt så finns risk att bankernas lönsamhet pressas. Detta är givetvis bara min analys, och jag kan ha fel.
Men att köpa en ETF för att den gått bra de senaste åren hade jag inte rekommenderat. Utan ska du köpa en ETF ska det vara för att du tror på branschen framåt. Alternativt att du tänkt köpa ett index idag och inte sälja på 30 år.
Rekommenderar dig att läsa in dig lite kring Recency Bias. Ett väldigt vanligt misstag många nybörjare (och även mer erfarna investerare) drabbas av när investeringsbeslut ska tas. Fondrobot rekommenderas starkt.
ETF
Fördelar
- Valfrihet. Med ESG, lätt ESG, utan ESG, nischade fonder som vapentillverkare i Europa, cybersäkerhet, oljebolag, AI, guld förvarat i London osv
- Oftast lägre löpande avgifter, tex globalfond för 0,05% utan tillväxtmarknader eller 0,07% med och nischfonder för säg 0,4% istället för 1,5% om dom ens finns
- Snabb handel, sker direkt och inte dagar
- Samma fonder för alla. Institutioner köper samma som du
Nackdelar
- Handelskostnader (courtage, valutaväxling, spread)
- Bara hela andelar, tex 280€ styck. Svårt med månadsspar tex
Många plattformar stödjer dessutom bara månadssparande i “vanliga fonder” om jag inte är fel ute.