Som rubrik. Om man t ex utgår från en global index fond som LF Global index, varför skulle man hellre välja en ETF som baseras på motsvarande index (och att indexet kommer att stiga i värde)?
Ren kostnadsfråga om exponeringen är den samma.
ETFen leder till köp/sälj kostnader som du behöver betala (courtage, spread och växlingsavgifter) men har generellt sett lägre avgift än en traditionell fond.
I USA finns det fall då ETFer drabbas av mindre skatt.
Så man får räkna på varje enskilt fall och hur länge man förväntar sig äga dem.
En annan anledning till att man kan föredra ETF’er över fonder är att ordrarna går igenom utan fördröjning. Du kan komma ur din position omedelbart om så skulle vara.
Kan man ge ett generellt råd ang det du säger, t ex om man vill behålla ETF:en i två år eller mer? (Då sådan ETF som jag avsåg.)
Nej. Priserna skiljer för mycket på individuell bas.
Ok, låter som att det är inget för oinsatta.
Det är väl mest en fråga om vad som är populärt/traditionellt i respektive land, och vad det därmed konkurreras om att erbjuda. I Sverige är mutual funds (finns det något svenskt ord?) det traditionella, medan det i många andra länder är populärt att äga börshandlade fonder. Därför äger jag mutual funds på Avanza men börshandlade fonder på Interactive Brokers.
För någon som lever med dollar eller euro är det mer relevant än för oss som ska betala 0,25% i valutaväxlingsavgift utöver courtage. Jag är lockad av etfer för ombalanseringens skull men det faller på att man inte bör handla dem för ofta…. Moment 22.
Jag har uteslutande (nästan) ETF i min portfölj för att de är mer “mogna” i urvalet av index och faktorer som de följer, till ett överkomligt pris.
Med det menar jag att du kan hitta billiga ETF som följer t.ex MSCI. Sedan utklassar de traditionella fonder om du som jag är ute efter tex “Small cap value” vilket överhuvudtaget inte finns i fonder. Det enda jag har i fond är Nordnet Sverige index (svårt att slå gratis), men tom då är man tvungen att gå på en ESG-grej som man kanske inte vill ha.
För en “köp-o-håll” portfölj kan du komma ner i så låga avgifter att tom med courtage och valuta inräknat är det inte stor skillnad.
Det enda jag egentligen saknar är att ETF börjar handlas i SEK. Förstår ärligt talat inte varför det inte är en grej i Sverige?
Att man kan välja fonder utan ESG och låga avgifter är främsta argumenten. Men endast för långsiktiga innehav då transaktionskostnader tillkommer.
Nordnet erbjuder dock courtagefri månadsspar i ett urval av ETF
ETF:er har väl också direktavkastning (inte alla), vilket ökar den totala avkastningen jämfört med en fond. Jag har precis börjat investera i fonder och aktier lite mer och har inte kommit till skott med ETF:er än, men har läst och kolla upp en hel del. Der är rätt intressanta instrument. De riktar sig dessutom mot väldigt många olika branscher och tillgångslag med t.ex råvaror och krypto numera, så om man vill diversifiera åt det hållet är det ett bra alternativ.
Det är ingen skillnad mellan fonder och ETF där, båda får utdelning från underliggande aktier. Vissa ETF skickar vidare dessa, vissa ackumulerar dessa i fonden
Nej det ökar inte totalavkastningen.
En del fonder och en del ETFer återinvesterar utdelningen. En del andra fonder och ETFer betalar ut utdelningen istället för återinvesterar den.
Din totalavkastning är exakt samma.
Ja, uttryckte mig lite fel. Menar naturligtvis att man kan få en utdelning med ETF:er i vissa fall, såsom med aktier men även fonder självklart. Då kan man själv välja vad man gör med det och det är kanske mer synlig än med fonder, där det är oftast inbakat, i de vanligaste.
Sen är det säkert ungefär samma direktavkastning i slutändan, beroende på många faktorer. Men jag tycker de är klart intressanta att undersöka, inte minst för att nå annars otillgängliga marknader och för det ni pratade om förut, att det är handel i realtid.
Kan du enkelt göra genom att sälja lika mycket som utdelningen är inom fonden. Ger samma effekt.
Absolut, men för vissa är det skillnad, precis som med en aktie med eller utan utdelning
Hehe jag ställde typ samma fråga för inte så länge sedan Den stora tråden för ”dumma frågor” - Nr 533 av Mayor
Oftast lägre avgift (framförallt om du vill köpa en temafond t.ex. Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK kostar ca 0.6-0.7% medan BlackRock iShares MSCI Wld Small Cap UCITS ETF ACC kostar ca 0,35%
Större utbud (t.ex. så finns det många ETFer som inte har ESG filter)
Kan vara skatteeffektivare (ibland mindre källskatt)
Vanliga fonder får inte vara 100% investerade för de måste ha likvida medel att köpa ut investerare (Ibland kan upp till 15% av dina pengar i fonden vara cash). ETFer kan vara 100% investerade för investerare kan sälja sina andelar till varandra på börsen.
Finns det någon Global indexfond som ETF i SEK?
Vet du om man kan handla WEBN där? Samt vad valuta växlingsavgiften är?