Jag är nu i färd med att börja bygga min portfölj och tittar på att arbeta med ETF:er blandad med fonder.
Efter att ha läst lite på forumet här har jag förstått att ETF:er är dyrare att handla, att det finns en spread som gör att man tappar lite samt att de ofta tillkommer en växlingsavgift.
Sedan finns det också en del fördelar så som att de investerar hela kapitalet vilket ger en bättre avkastning, iaf i uppgång… Överlag har också ETF:er betydligt lägre kostnader, framför allt om man vill investera lite nischat, olika länder, branscher etc vilket jag kommet vilja.
En första grundplåt i min portfölj ska utgöras av en svensk alla aktier index fond eller liknande ETF. Fonden som passar mig bäst är Plus fonder alla bolag. Den är både billig och följer index utan mkt väl. Avsikten är det grundplåten stegvis kommer växlas över till en globalindex fond allt eftersom den svenska börsen överpresterar mot globalt index i 10,15 och 20% steg. (P.s jag vet att det inte finns ngn garanti ä). Det som jag ogillar med Plusfonder är att fonden är ganska liten, fondbolaget är mindre etablerad vilket passar mig dåligt då jag kommer investera en stor summa pengar. Alternativen som finns, SEB, Länsförsäkringar m.m är har en stor hållbarhetskomponent och följer inte index alls lika väl som Plus fonder. Jag är därför intressad av att titta på ETF:er som kan fylla samma funktion. Hela svenska marknaden, helst handlas i SEK, etc.
Har någon några tips här? Både i relation till svensk index ETF samt ETF:er vs, fonder generellt? Tacksam för all input.
Kan nog bli svårt att hitta en annan fond för Sverige utan hållbarhetskriterier. Då pengarna ska hållas separerade lär det väl inte vara några problem med att ha mkt pengar i Plus fonder tänker jag
Nackdelarna stämmer. Fördelen hänger jag inte med på. För att citera Plus-fonder:
“Fonden, PLUS Allabolag Sverige Index i det här fallet, ska i stort inte ha någon nettokassa för att kunna följa sitt jämförelseindex. Typiskt sett har dock fonden en kassa om 100 000 - 300 000 kr. Detta ska ställas i förhållande till fondförmögenheten på 631 Mkr.”
2 som följer räntemarknaden, 3 som följer aktiemarknaden. OMX30 går bort för att den bara följer 30 bolag samt att den är ESG. De andra två skulle teoretiskt kunna kombineras för att få en hyfsat bred Sverigeexponering, men går bort eftersom de också är ESG (följer SIX Sweden ESG Selection Index GI och Solactive ISS ESG Screened Sweden Small Cap Tradable Index).
Då är det alltså svårt att få en bred sverige exponering via ETF:er. Återstår då att använda dem för mer nishade investeringar utomlands. Tyvärr verkar de flesta handlas i utländska valutor vilken medför växlingskostnader. Tror dock att Pareto tar en mycket lägre avgift de andra bankerna.
Det har man väl alltid, men pengarna ligger ju på en separat konto. Tror man får lita på myndigheterna.
Det ligger rätt många nivåer av banker mellan dig och underliggande aktier.
Tex använder ju Nordnet och Avanza depåbanker för utländska innehav. För en utländsk ETF så ägs aktierna av fondbolaget, förvaras på en annan bank. Ditt innehav ligger på en depåbank på din mäklares konto. Ett par länder iblandade i de flesta fall